En evidensbaseret klinisk oversigtsartikel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Advertisements

Behandling af børn med akut otitis media
FORSKNINGSTRÆNINGSOPGAVE HOLD 001
Begreberne risiko og effekt
Stratificering af akut KOL (KOL skema)
Godkendelse af lægemidler til børn
Klinisk betydning af HbA1c og diabetesorganisationernes holdning til den nye IFCC HbA1c Henning Friis Juhl overlæge, dr. med. Sygehus Syd/Slagelse 6.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Litteratursøgning Merete Lund Hetland, ekstern klinisk lektor, overlæge, ph.d. et dr. med. Glostrup Hospital og Københavns Universitet Forskningstræning.
Får vi D-vitamin nok? Hvem skal behandles og hvorfor?
”Roskildesyge” - infektion med norovirus
Tympanometri-kurver Jørgen Lous, professor, dr.med. Odense 2010.
Det Danske Auditory Processing Disorder test batteri
Dyspepsispatienten i almen praksis
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Status på de nyeste tendenser indenfor træning af mennesker med CP !
Mads Nybo Klinisk Biokemisk Afd., Rigshospitalet
Evidence-based medicine Is based on the best available scientific evidence This evidence is integrated with clinical experience and patient preferences.
Q-feber i graviditeten
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Litteratursøgning Forskningstræning i speciallægeuddannelsen
KLINISK VEJLEDNING TIL UNDERSØGELSE OG BEHANDLING AF PATIENTER MED MISTANKE OM LUMBAL NERVERODSPÅVIRKNING DSKKB 2011.
Arbejdsfastholdelse Hvad laver de på AMK?
Hvad betyder ”faste”? - i biokemisk regi …
Kan man undlade urinstiks kontrol 10 dage efter en behandlet UVI?
Metode og Materiale Søgning i pubmed
”Brug af spirometri til opfølgning af KOL-patienter i almen praksis”
Kan vi som læger ændre patientens holdning til at have rygondt ?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Det er dilemmaet….
Peter Lange Hjerte-Lungemedicinsk Afdeling Hvidovre Hospital
University of Copenhagen, Department of Health Services Research Barrierer for adgang til skadestue for patienter med udenlandsk baggrund – med effekt.
Hvordan ser det ud i dag?.
Reimar W. Thomsen, Associate professor, MD, PhD
Evidenshierarki eller - typologi
Klinisk diætist Jette Drost, Geriatrisk afdeling, Svendborg Sygehus
Søgning i videnskabelige litteraturdatabaser
Apopleksi/Slagtilfælde – en katastrofe som kan undgås
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Evidensbaseret behandling af epicondylitis lateralis i almen praksis
Trommehinde-billeder
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Personal Leadership Bachelor of Leisure Management.
Symptompræsentation i almen praksis
og eksperimentelle engagementer VISPER Connie Svabo
Relationel Psykiatrisk Sygepleje
Gade Effekt-undersøgelser af depressions-behandling Anders Gade 1) Guide til at vurdere meta-analyser 2) Hvad der skal være oplyst i publikationer Peter.
Center for Kliniske retningslinjer
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Fokuserede spørgsmål og søgestrategier Et er et søkort at forstå, et andet et skib at føre… Ludvig Holberg, Den Politiske Kandestøber, 1722 Forskningstræning:
Monitorering af søvndybde under anæstesi Jane Stab Nielsen (1), Bente Thøgersen (2) og Helle Ørding (1). Anæstesiologisk afdeling, Vejle Sygehus (1), Anæstesiologisk.
Hvordan en guideline bliver til. Oxford-modellen Hindsgavl fredag d 18. sep 2015 Jeppe Schroll og Helga Gimbel.
Evidensbaseret praksis og praksisbaseret evidens. Hvad skal vi med det? Lise Hestbæk.
Kommenteret Udenlandske MTV (KUMTV) MTV-konference 4. juni 2009 Britta Bjerrum Mortensen.
Akut Otitis Media (AOM) Behandling ?. Akut Otitis Media (AOM) Behandling: Smertestillende (især de første 24 timer) PCM eller NSAID Medicinberegner:
PPROM – Hvornår skal vi sætte fødslen i gang Tom Weber, DSOG's guidelinemøde, januar 2016.
Folkehelsekonferansen Oslo oktober 2015
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
USPER PSYK 2,5 år efter hjemkomst
Metoden fælles beslutningstagning
Evidenshierarki eller - typologi
Præsentationens transcript:

En evidensbaseret klinisk oversigtsartikel Hvad er sidste nyt i antibiotisk behandling af akut otitis media hos børn i almen praksis En evidensbaseret klinisk oversigtsartikel

AOM Diagnose -Elementer i diagnosen Nyligt, ofte akut opståede kliniske tegn og symptomer på mellemøre inflammation og mellemøre efusion (ME) 2. Tegn på ME kan være: a. Frembuling af trommehinde b. Begrænset eller fraværende bevægelighed af trommehinde c. Otorrhoea d. Væskespejl bag trommehinde Tegn eller symptomer på mellemøre inflammation kan være: a. Udtalt rødme af trommehinde. b. Udtalte øresmerter (Smerter der tydeligt vanskeliggør normale aktiviteter eller søvn)

Cochrane 2004 I 2004 blev Cochrane reviewet ”Antibiotics for acute otitis media in children”1 publiceret på baggrund af Litteratur til og med 2003. ”Antibiotics shorten the course of otitis media”. ”…most cases spontaneously remit with no complications and the NNT is about 15.” ”… management should emphasize advice about analgesia and the limited role of antibiotics.” 1. Glasziou PP, Del Mar C, Sanders S, Hayem M. Antibiotics for acute otitis media in children. Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 1. Art. No.: CD000219. DOI: 10.1002/14651858.CD000219.pub2

Metode Litteratursøgning: På Medline blev den 6. november 2008 søgt litteratur omkring behandling af AOM hos børn. Søgningen blev lavet som en opdatering af Cochrane studiet fra 2003 Artikler med klinisk betydende endpoints blev vægtet højt, mens de der havde surrogat endpoints blev medtaget, men vægtet lavt. Artikelskabelon: ”How to Write an Evidence-based Clinical Review Article”, American Family Physician 2002

Resultater 6 artikler: 2 meta-analyser, 3 RCT, 1 noninferioritetsforsøg. 4 nye interventionsstudier siden 2004, hvoraf 2 var for antibiotika versus placebo ved AOM og 2 omhandler behandlingsstrategi WAS /WW (Wait And See / Watchfull Wait).

Resultater Rovers et al. 2006: “Antibiotics for acute otitis media: a meta-analysis with individiual patient data”, 1643 børn i alderen 6 mdr til 12 år. Amoxicillin vs. placebo Resultater: Smerte 3- 7 dage: < 2 år : ARR 12% NNT 9; > 2 år ARR 10% NNT 10 < 2 år : UAOM ARR 2% NNT 50, BAOM ARR 23% NNT 5 > 2 år : UAOM ARR 4% NNT 25, BAOM ARR 13% NNT 8 +otorrhea: ARR 36% NNT 3 (og eller feber) McCormick DP et al 2005: “Nonsevere Acute Otitis Media: A Clinical Trial Comparing Outcomes of Watchful Waiting Versus Immediate Antibiotic Treatment”. 223 børn 6 mdr -12 år. Amoxicillin vs. WW. Resultater: Ingen forskel i forældre tilfredshed, lidt hurtigere symptomlindring specielt hos børn under 2 år i ABX arm, mindre brug af smerte stillende. Der var absolut risikoreduktion i behandlingssvigt på 16% i ABX arm NNT 6. Ingen forskel i aldersgrupperne.

Anbefalinger - Børn med bilateral AOM eller otorrhoea skal have antibiotika umiddelbart. - Børn over 6 måneder som har temperatur under 39, ikke har svær ørepine eller ikke haft otit indenfor de sidste 30 dage, og højest fremstår let påvirkede kan ses an (WW) eller kan ses an med recept på antibiotika og god instruks (WASP).

Konklusioner Sikker diagnose af AOM er af højeste vigtighed. Tympanometri eller pneumotoskopi indgår heri. - Forældretilfredshed og antal af sygedage var den samme i WW gruppe som i antibiotikabehandlede gruppe.

Hvad har vi lært ?

Forskningstræning -Hvad har vi lært Søge på PubMed. Vurdere relevans og kvalitet af artikel. Benytte forskningsbibliotekar. Systematisk logbog ved sortering af litteratur.