Mediepædagogik og didaktik Vibeholmskolen, 21.01.12
Folkeskolen.dk
Medier som vinduer og rammer
De fem benspænd Hvordan understøttes pædagogisk praksis? Hvordan udfordres den pædagogiske dagsorden? Hvordan udfordres fagforståelsen? Hvordan udvikles nye måder at lære på? Hvordan udvikles arbejdet med digitale ressourcer og læremidler?
D I G T A L S E R N M E D I A L S R N G
Det mediepædagogiske projekt Undervisningens medialisering: mediepædagogik og didaktik Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
Ny didaktisk platform FRA: et snævert didaktikbegreb (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb (med en fokus på) undervisning og læreprocesser
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
Inspiration http://www.it-torvet.dk/ http://laeremiddeltjek.dk/ http://www.ordtilbillede.blogspot.com/ http://ordtilbillede.blogspot.com/p/for-katalog.html http://itifagene.dk/ http://www.vejledigitaleskoler.net/ http://projektopgaven2012.blogspot.com/
Mediepædagogiske vejledningsværktøjer – nogle eksempler Informationssøgning Wordle.net Sortfix Produktion og præsentation Prezi Bambuser YouTube Wix Analyse og brainstorming MindMeister Kommunikation og samarbejde Blogger Wikispaces Skoleintra Dropbox You Tube / Skole Tube Facebook Mail Sms
SPØRGSMÅL (I) Hvordan skal mediepædagogisk arbejde udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk arbejde organiseres (tid, sted og rum) ?
Spørgsmål (II) Hvorledes udvikles og tilrettelægges blandede vejledningsformer, der både rummer fysiske og virtuelle tilstedeværelsesformer – såvel synkront som asynkront? Hvad er de forskellige tilstedeværelsesformers styrker og svagheder i relation til læring?