Digital Kultur & Identitet(er) Lisbeth Klastrup 5. kursusgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Formåls-beskrivelsens betydning
Ordstilling Ordstilling er bl.a. rækkefølgen af grundled og udsagnsled i en sætning. Hvis grundleddet står før udsagnsleddet, taler vi om ligefrem ordstilling.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Spejderidéen Spejderloven
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Forretning og Ledelse lektion 7
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Virtuelle verdener og rum VI: 13. marts Identitet i virtuelle verdener: Primærlitteratur: Uddrag af Turkle 1995 (Life on the Screen): "Aspects of.
Kultur- og branchestudier
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Virtuelle Verdener 4/27. september
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Musiksociologi Music Management
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Hallo... Jeg ville bare se om du var tilstede... I just wanted to see if you were there...
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
forår Identitet og selvfremstilling
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Grunde til at jeg elsker dig
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Digital Kultur/Intro Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december.
Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
V. John Paulin Forår 2007 Design, Kommunikation og Medier, IT-Universitetet Oplæg af: Christie Andersen Jesper Høffner Krogh
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Agenda Introduktion Interfacet –Interfacet –Metaforer (Peter) Emotional branding –Gobé The ten commandments –Thyssen (Vigdis) Æstetik og nydelse –Jordan.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Introduktion til glasfibre og kompositter
THE MENTORING JOURNEY.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Innovation og succes skabes gennem mennesker
The US-China trade war and its consequences
Præsentationens transcript:

Digital Kultur & Identitet(er) Lisbeth Klastrup 5. kursusgang 2. oktober Digital Kultur & Identitet(er) Digital Kultur/02.10/1

Digital Kultur/02.10/2

perspektiver på identitet identitet og ”selv” (”identity laboratory”, distributed selves) identitet og repræsentation (f.i. ”identity tourism”, performance, ”architectures of belief”) jeg og de andre, relationel identitet (identitet og community, gruppeid.) identitet og nettets muligheder/umuligheder (anonymitet, ”identity fraud”, identity tourism) Digital Kultur/02.10/3

I dag identitet og postmodernitet identitet og repræsentation relationel identitet eksempler til eftertanke Digital Kultur/02.10/4

identitet, selv og postmodernisme Hvad er postmodernisme - postmodernitet? en genre ("stil") en tilstand (samfundsmæssigt, kulturelt paradigme) en teori (om samfund, om identitet, om stil) en praksis (kunst, litteratur, "hjemmesiden") Digital Kultur/02.10/5

identitet, selv og postmodernisme modernisme - modernitet: troen på fremskridtet og udvikling, "det nye", kunsten som objekt i sig selv & avantgarde; subjekt som sammenhængende enhed hvorfra verden forstås og erkendes; skel mlm massekultur og finkultur; Sandheden; de skjulte strukturer, der "forklarer" alting; de klare diktomier (natur/kultur, finkultur/massekultur, mand/kvinde) postmodernisme - postmodernitet: de store fortællingers sammenbrud (der er ingen overordnede forklaringer på verden, fremskridt etc, der holder - også de er kun bekvemme fortællinger), "her og nu", "anything goes" - eclecticisme, mangfoldighed (kunsten bruger alle stilarter, orienterer sig også mod fortiden), massekultur og finkultur blandes, kunst bliver performance (også: generobre nærvær), der stilles spørgsmålstegn ved subjektets enhed, "vi er mange", overflade, lokale sandheder, anti-fortællinger, teori som historieskrivning Digital Kultur/02.10/6

identitet, selv og postmodernisme Brian Mchale et spørgsmål om “tematisk dominant”: bevægelse fra en epistemologisk til en ontologisk dominant dvs fra fokus på hvordan vi erkender verden til fokus på verden-som-konstruktion og hermed en forskydning i de spørgsmål, billedkunst, litteratur mv stiller.. Brian McHale: Postmodernist Fiction 1987 Digital Kultur/02.10/7

identitet, selv og postmodernisme D. Higgins "A Dialectics of Centuries: Notes toward a theory of the New Arts” 1978 det moderne spørgsmål: "How can I interpret this world of which I am part? And what am I in it?” det postmoderne (postcognitive) spørgsmål: "Which world is this? What is to be done in it? Which of my selves is to do it?” Digital Kultur/02.10/8

identitet, selv og postmodernisme jeget som konstruktion: identitet er en diskursiv konstruktion eller er naturligt “fragmentarisk”, “distribueret” (postmoderne teori) der er ikke noget sammenhængende jeg/enhed pomo tilstand tillader os mulighed for at udforske mange mulige identiter eller “jeg-positioner” identitet, genderbending, indgåelse i fællesskaber som identitetslaboratorium nye roller, nye muligheder, kroppen ikke længere nødvendigvis stedet for det ”primære” jeg, internettet som stedet hvor dette er muligt (Sherry, Turkle, Judith Butler, Amy Bruckman, Sandy Stone, Susan Leigh Star, socialkonstruktivismen som retning) Giddens: identitet som refleksivt projekt Anthony Giddens Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age 1991 turkle dog: selv nettet giver også mulighed for at lege med dette postmoderne person, hvis jeget ikke kan forene de mange forskellige identiteter, bliver man ikke nødvendigvis mere lykkelig, blot mere ulykkelig. men succesoplevelser online, som man ikke har offline giddens taler om sen-moderniteten (eller det post-traditionelle samfund): vi forhandler selv vores identitet, i et konstant narrativ om osselv, i mangel af lokale stærke strukturer at læne sig op ad, i en stadig mere globaliseret verden.vi er bundet på nye måder, men har også en anden frihed til at definere os selv end før. en vedvarende historie om os sig.. "A person's identity is not to be found in behaviour, nor - important though this is - in the reactions of others, but in the capacity to keep a particular narrative going. The individual's biography, if she is to maintain regular interaction with others in the day-to-day world, cannot be wholly fictive. It must continually integrate events which occur in the external world, and sort them into the ongoing 'story' about the self.".[8][4] jeg og persona – det ”ansigt” vi viser verden, i vores sociale liv. arbejdspersona, undervisningspersona, studerendepersona osv. ie sociale roller. Digital Kultur/02.10/9

Alter Ego: Avatars and Their Creators Tracy Spaight & Robbie Cooper 2007 Digital Kultur/02.10/10

identitet og repræsentation Wood, Andrew F. & Smith, Matthew “Forming Online Identities” in Online Communication – Linking Technology, Identity & Culture 2001 nettet giver os mulighed for at styre præsentationen af os selv på en mere kontrolleret måde?!: Barney: ”Online, the potential is there for people to construct identities as they choose rather than having their ’self’ determined for them based on prejudicial attribtes like location, body or physical attributes...” (p. 152) “Computer-mediated communication contexts, like no other person-to-person media before them, offer communicators the ability to manipulate their personal identities in ways that call into question assumptions about what is possible and what is appropriate in the presentation of self” (Wood & Smith, 2001, p. 47) To andre centrale begreber i Goffmans teori er backstage (bag scenen) og frontstage (på scenen). Med disse begreber forstår Goffman handlinger som noget, der i en given situation kan betragtes som frontstage eller backstage. Front stage-aktivitet kan ses som alt det, der bliver foretaget for at opretholde det fælles indtryk i en situation. På denne måde er Back stage-aktivitet alt det, der er uforeneligt med front stage, og som derfor bliver holdt tilbage. major theme that Goffman treats throughout the work is the fundamental importance of having an agreed upon definition of the situation in a given interaction, in order to give the interaction coherency – keeping face. Digital Kultur/02.10/11

identitet og repræsentation Erving Goffman (1922-1982) The Presentation of Self in Everyday Life 1959 Goffman: dramaturgisk indfaldsvinkel frontstage – backstage facework impressions given – impressions given off Meyrowitz: middleregion Hvilke muligheder for at ”performe” og udtrykke identitet er tilstede inden for et givent ”system”? (f.eks. en spilverden, en blogudbyder, et socialt netværkssite): kommunikationskanaler, ”kropserstatning”/valgmuligheder, ”mood indicators”, påvirkning af design, ”emoting” Joshua Meyrowitz No Sense of Place – The Impact of Electronic Media on Social Behaviour 1986 Digital Kultur/02.10/12

identitetsrepræsentationskonventioner?! Digital Kultur/02.10/13

15 min pause! Digital Kultur/02.10/14

identitet og repræsentation Nakamura: repræsentationsmuligheder begrænset af sociale og tekniske kontrolfunktioner repræsentation af ”den anden” (andet køn, race etc) styret af stereotyper fra populærkulturen vi opfører os som ”turister” når vi påtager os identiteter vi ikke kender (The Turing Game) Digital Kultur/02.10/15

identitet og repræsentation autenticitetsmarkører ”troværdighed” forankring af identitet blogs og moblogs: det ukontrollerede kontrollerede? Digital Kultur/02.10/16

jeg og de andre repræsentation og dialog identitet som noget der skabes gennem social interaktion med andre gruppetilhørsforhold (smagsklasser, sociale klasser osv) Digital Kultur/02.10/17

The Social Psychology of Intergroup Relations jeg og de andre Tajfel og Turner: social identity theory personlig identitet: selvopfattelse af egne karakteristika som karaktertræk, preferencer o.lign social identitet: opfattelse af en selv set i relation til de grupper man tilhører og evalueringen af disse grupper – positiv social identitet opretholdes ved at kategorisere en selv som tilhørende bestemte grupper og sammenligne sig med tilsvarende social identitetsskabelse sker altså gennem kategorisering, selvfremstilling og sammenligning Tajfel Henri & Turner, John: “An Intergrative Theory of Intergroup Conflict” i The Social Psychology of Intergroup Relations 1979 Digital Kultur/02.10/18

jeg og de andre Sanford Lewis (i Stone tekst) drevet af lysten til at gøre en forskel for andre. Det er blandt andet positive sociale relationer og ”status”, betydning i et community motiverer ham til at fortsætte sit bedrag Disse relationer kan ikke opretholdes efter bedraget er afsløret – det var den specifikke relation mellem ”hende” og veninderne der skabte mening Digital Kultur/02.10/19

jeg og de andre Digital Kultur/02.10/20

the circuit of culture ”system” muligheder & eget input systemregler og social konventioner for identitetsudtryk hvad vi ”ser”, social/kulturel kategorisering cultural studies: hvad er det for diskurser og kulturelle hegemonier, der påvirker selvopfattelse og identitet, og repræsentationen af identitet id som noget der konstant (re)produceres gennem interaktion og kommunikation brug: online identiteter som kulturprodukter vi ”konsumerer”, vores id. som udtrykt gennem det vi konsumerer Digital Kultur/02.10/21 21

identitet på nettet idag samme problematikker/ muligheder i ny forklædning? mindre identitetsleg, mere ”troværdige kroppe? identitet i stigende et spørgsmål om relationer? Digital Kultur/02.10/22

identitet på nettet idag Kaycee Nicole, 2000-2001 Blog: Living Colours LonelyGirl15 aka Bree Youtube, 2006 - Digital Kultur/02.10/23

kaycee nicole swenson – bloggede om kamp mod sin kræftsygdom, moderen ligeledes. 2000-2001. døde i 2001 af anereuisme, men folk kunne ikke få data om begravelsen. metafilter community på sagen. viste sig at være fake, opfundet af en debbie swenson der brugte erfaringer fra kendskab til kræftpatienter generelt. kaycee billeder den lokale cheerleader. Digital Kultur/02.10/24

Digital Kultur/02.10/25

Digital Kultur/02.10/26

”she doesn’t belong here” “Look, Youtube is only for people like me, that film in good lighting and in bad lighting, and in my house but in my yard, and you know, I say uh all the time. Uh, and uh. And I don’t edit my videos and I don’t put really cool music to my videos, like Lonelygirl did. No wonder, cos she had a whole freaking production team! No wonder she’s like the second most subscribed! And no wonder she gets millions and millions of video views, it’s cos she’s cheating! And it makes me sick! (..) YouTube’s not for fake stuff! It’s for real stuff! (..) Kick her off of YouTube, she doesn’t belong here. “ Renetto’s videoresponse to lonelygirl15, transcriberet på jill/txt, 11/9-2006. Digital Kultur/02.10/27

identitet på nettet idag Susanne Vega i Second Life Second Life Avatar, wheelies nightclub Digital Kultur/02.10/28

identitet på nettet idag “the technical properties of the medium are such that it enables a significant degree of customization or personalization of cultural consumption” (Barney) ikke længere fælles kulturelle referencerammer at ”producere” en identitet ud fra - er vores identitet på nettet til gengæld selv blevet et kulturelt produkt? Digital Kultur/02.10/29

NB! Næste gang Dobbeltforelæsning! Vi starter kl. 9.15. Lokale følger på bloggen/mail 9.15 – 12.15: forelæsninger 13.15 – 15.00: midtvejsevaluering og gruppevejledning re cases