Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Digitalpost Facility Management 2013
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Optimering og effektiv brug af OUTLOOK
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Orientering fra Kræftens Bekæmpelse Karin Mejding
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Convergens / Mads Anker Højlund
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Digitale signaturer og CD-kort
Effektiv afsendelse af meddelelser
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Venlig hilsen og god fornøjelse Erik Schousboe Hej; Velkommen. For at komme ”videre” i dette PowerPoint show, skal ”højrepilen” på tastaturet benyttes.
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
NemHandel, OIOUBL og lovgivning
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Videregående pc-vejledning Modul 07: Elektronisk post 60+Bornholm.
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Digital postkasse på virk.dk - Kommunale erfaringer Jesper Overgaard Web- og digitaliseringskoordinator Hedensted Kommune.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Najugaq – Adresseopslagsregisteret
STS Administrationsmodul
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Post Danmark eKommunikation – Post-let
Rollebeskrivelser i Synergi
Nye digitale løsninger
Modul 07, Elektronisk post
Klassifikation & Organisation
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Modul 6: ”Sådan skriver og sender du en ”
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post? (teknisk, organisatorisk, kvalitet af kontakthierarki)

Modtage, besvare og sende? Borgere Virksomheder Modtage Modtage Borger.dk: Indbakke Virk.dk: Indbakke Sende e-Mail Borger.dk: Formular Webservice A Digital Post Sende Virk: Formular Modtage Sende Virk.dk: Indbakke e-Mail Virk.dk: Formular e-Mail Myndigheder e-Mail Webservice B Webservice C Webservice A

Hvem kan skrive til hvem? Afsender Borgere Virksomheder Myndigheder Modtager Borgere Virksomheder Myndigheder

Sådan Sendes Digital Post Der i praksis kun er to måder myndighederne kommunikerer med Digital Post: Fjernprintsløsninger (også og mere præcist betegnet ”output management”) som primært anvender REST snitfladen til Digital Post – Doc2mail og Connect. E-mail systemer som anvender sikker e-mail (S/MIME) snitfladen til Digital Post – typisk Outlook med eller uden add-on software.

Besvares via Doc2mail / Sikker e-mail Besvares via Doc2mail / Sikker e-mail

Sådan Sendes Digital Post Hvordan digitaliseres posten – forslag: Så strøm til brevene ”as is” – altså minimal BPR. Sørg for at CPR/CVR afleveres så meget det kan lade sig gøre: Fokus på at optimere afsendelsens af breve. Overførsel af data via flettefelter og kode. CPR / CVR er tvangsfelt i output fjernprintssystemet. Størst fokus på de store områder: ESDH Jobcenter Debitor system Flettebreve Arbejd derefter ”ud af” – andre brevdannende systemer og ”stand alone” breve

Sådan Sendes Digital Post Erkend at man ikke kan klare sig med ét fjernprintssystem. Hvor der er en positiv business case køb fjernprintssystemer der er integreret i selve det brevgenerende system. F.eks. Workbase, Prisme Debitor, Netblanket. Når første fase er over – brevene er digitaliseret. Begynd at arbejde med BPR. Arbejd med retursvar og optimer processer.

Sådan modtages Digital Post Myndighedspost: Modtages i: Sikker e-mail system: Posten modtages i én eller flere e-mail postkasser. ESDH (evt. flere): Posten modtages direkte på en arbejdsliste og kan evt. straks-journaliseres. Myndighedspost sendes via postkasser som tilgås via myndighedens ”kontakthierarki”. Dette kan udstilles på: Virk.dk, Borger.dk, e-Boks og kommunens egen hjemmeside. På kommunens egen hjemmeside kan dette enten ske ved at iframe Digital Post ind eller ved brug af dybe links.

Sådan modtages Digital Post Det er muligt at sortere posten på en effektiv måde via forskellige indstilling på postkasse niveau: Man kan tilknytte emneord til postkasserne. Man kan tilknytte lede tekster og links der leder borgerne over på rette kanal. Man kan tilknytte fritekstfelter - 2 pr. postkasser eller emner og hermed sikre at visse oplysninger opgives.

Sådan modtages Digital Post Den enkelte myndighed kan opsætte avancerede regler for videreforsendelse baseret på indhold at meddelelser. Ved borgerhenvendelse kan dette være et kombination af: postkassenavne, emner, indhold i fritekstfelter, koder knyttet til fritekstfelter Ved retursvar kan sags-nummer medsendes og returneres – Odense har erfaringer med dette.

Udfordringer og løsninger To forskere, Jesper Bull Berger og Kim Normann Andersen, lavede medio 2013 en under-søgelse, der viser at mange myndigheder fejler ved retursvar til Digital Post. Staten var den største synder men kommunerne klarede sig heller ikke godt. Dette undergraver tilliden til den digitale kanal.

Fejlkilder Teknik systemopsætning og vedligehold Fejl i Digital Post Administrationsportalen Fejl i opsætningen af: Postkasser. Afsendersystem. Tilmeldingsgruppe og materiale. Udløb af: Uploadet certifikat til standardpostkasse. Uploadet certifikat i (standard) afsendersystem. Nedlæggelse af modtager e-mail adresse. Fejl i modtagersystem og afsendersystem. Afsendelse af retursvar Brugerfejl – de ansatte kan ikke finde ud af at svare korrekt. Svar til Digital Post afsendes ikke med den korrekte opsætning.

Løsning Digital Post er en nytilkommen kommunikationsplatform, som i mange myndigheder endnu ikke er fuldt integreret i ”mainstream” systemvedligeholdelsen. Problemet er en kombination af: Manglende placering af ansvar for løbende vedligehold. Manglende forståelse af hvordan Digital Post skal vedligeholdes. Et problem der kun gøres værre af, at Digital Post løsningen er relativ kompleks og derfor vanskelig at forstå.

Løsning Det er derfor nødvendigt at myndighederne sikrer: Forankring af vedligehold og administration af Digital Post og de afsender- og modtagersystemer som Digital Post interagerer med. Grundig uddannelse i hvordan Digital Post fungerer. Herunder hvordan Digital Post interagerer med afsender- og modtagersystemer.

Område Forslag til ansvarsplacering Digital Post Administrationsmodulet. Ansvaret for vedligehold kan med fordel placeres i myndighedens it funktion, da vedligehold af Digital Post er en teknisk kompleks opgave. Der bør være mindst én, men gerne flere, ansatte der har en dyb forståelse af hvordan Digital Post administreredes. Disse bør tildeles rollen ”Superadministrator”. Særligt er det vigtigt at der etableres en tæt koordination mellem: - Oprettelse og nedlæggelse af sikre e-mail adresser i myndigheden og de postkasser der er etableret i Digital Post. - Fornyelse af certifikater til e-mail adresser og systemer. Afsender og modtagersystemer. Ofte er ansvaret for vedligehold af de systemer der modtager post fra Digital Post placeret, men der skal ske en kobling mellem de medarbejdere, der har dette ansvar og de medarbejdere der administrerer Digital Post og at alle forstår vigtigheden af tæt koordination. En særlig problemstilling er her nye afsendersystemer som ”fjernprint” og sikker e-mail systemer + evt. add-on. Ansvarlige for deres vedligehold kan med fordel være de samme medarbejdere, der vedligeholder Digital Post i Administrationsmodulet. Evt. Input management systemer. I disse år vinder ”input management systemer” indpas i myndighederne. Ansvarlige for deres vedligehold kan med fordel være de samme medarbejdere, der vedligeholder Digital Post i Administrationsmodulet. Overordnet udvikling og koordination. Brugen af Digital Post skal løbende udvikles og vedligeholdes (hvordan skal Digital Post indgå i myndighedens kanal- og digitaliseringsstrategi?). Det kan anbefales at der udpeges en permanent overordnet ansvarlig for udviklingen og vedligeholdet af Digital Post løsningen. Dette svarer lidt til en webmaster og kunne være samme person.

Løsning Optimering af systemer: hvis e-mail anvendes til retursvar brug ”add-on” systemer der hjælper med formateringen. Uddan brugerne. Fokus på de medarbejdere der fordeler post til andre brugere: De skal kunne genkende en meddelelse fra Digital Post og kunne vedlægge en vejledning.