COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns fritid i Ballerup Kommune
Advertisements

Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Hejnsvigbynet.dk Opdatering med typo3 CMS. •Mål –Deltagere skal kunne oprette og redigere tekst, tabeller og billeder på en underside •Forudsætninger.
THE PIXIE BOOK VERSION OF MEDIA TECHNOLOGY Carsten Corneliussen, strategix.dk ©
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Online Services Den nye forretnings-model
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Mozilla ● Open source ● Web browser ● Mail klient ● Organisation ● Fremtiden... Henrik Gemal – Mozilla Evangelist - gemal.dk/mozilla.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem?
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Verdens førende producent af computer-software. Historie (1)  Microsoft blev grundlagt i 1975 af Bill Gates og Paul Allen, som var studiekammerater på.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
PROGRAM Introduktion: Lisbeth og Natascha Introduktion: jer
Computerspillets arkitektur Oplæg: ”There is no doubt whatever about the influence of architecture and structure upon.
SARAH MARIA LYSDAL KRØTEL PHD STUDENT AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR MARKETING OG ORGANISATION 27. AUGUST 2013 PHD PROCES.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Eksamen i Computerspilsteori Tirsdag d Andreas Schroll En hyldest til de gode gamle dage.
Company Confidential. ©2010 Nokia Company Confidential Opgave uge 3 Jesper Sloth, Anders Westerberg & Nikolaj Due.
COMPUTERSPIL- KULTUR MAINSTREAM OG MODSTAND JONAS HEIDE SMITH
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Et tværfagligt rammeforsøg: Komm.IT, programmering og So. Oplæg v. Henrik Sterner og Anna Fenger- Grøn KTS/Sukkertoppen Spiludvikling.
1 Gode og onde spillere ”Within weeks I observed social conflict in this allegedly tranquil community to rival any I had seen or studied in real life as.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
JONAS SMITH | OPLÆG: TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Technology Briefing. Hvorfor snakker vi drift? Meget fokus fra Microsoft på effektiv drift Dynamic Systems Initiative MS Operations Framework Meget fokus.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Introduktion til.NET- platformen og version 2.0 Michell Cronberg Microsoft MVP
MÅL OG RETNING COMPUTERSPILLERES ADFÆRD JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION ITU
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Børn og unges sociale liv online
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Børn i Cyberspace - Problemer, farer, potentialer Oplæg Skovshoved Skole Teknologi er alt det, der er opfundet efter.
Formålet med ODAA At støtte; Smart Aarhus Erhvervsudvikling og partnerskaber Medborgerskab/ demokrati Effektivitet/ rationalisering.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Kapitel 21 Kommunikation og medier. Enkel kommunikationsmodel.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Computerspillet som kommunikationsform
1 Computerspildesign i perspektiv Oplæg: ?
Spildesign- og udvikling
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
1 Computerspillets form og fremtid Oplæg:
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
Verdens førende producent af computer-software. Søren Noah 2005 Historie (1)  Microsoft blev grundlagt i 1975 af Bill Gates og Paul Allan, som var studiekammerater.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
Digital kunst. Frank Popper: art.of,the.electronic.age”, En genealogi for computerkunst med udgangspunkt i den tidlige tilnærmelse mellem kunst,
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Historie Android Inc oprettet i 2003 Købt af Google i 2005 Første version af Android ude i 2007 Kan bruges til andet end mobiltelefoner.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation
Genre in computer games In general Historically As a means of creating new games.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
Copenhagen Institute for Futures Studies Instituttet for Fremtidsforskning Fremtidens kompetenceudvikling: Fleksibel og on demand Julie K. Carton
Humaniora Digital humaniora Medie/-um videnskab Internet- forskning.
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
Præsentationens transcript:

COMPUTERSPILLETS FREMTID Datalogforeningen 1. november, 2003 Jonas Heide Smith Center for Computer Games Research Copenhagen (ITU)

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH PRESENTATION Jonas Heide Smith  Cand.mag. i Medievidenskab  PhD-stipendiat, DiAC (ITU)  Arbejder med sociale dynamikker i onlinespil 

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH ØKONOMI 2001: USD 2006: USD Kilde: Informa Media Group

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH ØKONOMI Kilde: Interactive Leisure Software: Global market assessment and forecasts to Ben Keen. Screendigest. March 2003.

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH KULTUR Nye medier  Frygt, afvisning, accept, naturlighed  Det til enhver tid nyeste medie får skylden  Fokus på effekt tyder på manglende modenhed  Forandringer at spore (bl.a. kultur-og erhvervspolitisk). Dog problem med manglende fortællinger/budskab.  Større selvbevidsthed blandt udviklere  Vanskeligt at udelukke spil fra kulturpenge mv. på objektivt grundlag

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNING  Mere organiseret  Eksplosiv vækst i de kommende år  Stadig opdeling mellem humaniora/sociologi, psykologi og datalogi  Mere fokus på spillene i sig selv og mindre på spillenes effekt

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH SPILLERNE  Ældre  Mere ligelig kønsfordeling  Evt. opdeling i aktive konstruktionslystne og passive konsolspillere  Bliver et videre begreb eftersom spil vil være både yderst simple og meget komplekse

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OVERSIGT Økonomi Kultur Forskning Spillere Design Spørgsmål og diskussion

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Populære spil i dag  First-person shooters (single- og multiplayer)  Real-time-strategispil  Online-rollespil  Licensbaserede spil (typisk action)

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN First-person shooters Max Payne 2 (Rockstar Games, 2003) BattleField 1942 (Electronic Arts, 2002) Single-player, handlingsdrevet Multi-player, åbent

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Real-time strategi Age of Kings (Microsoft, 1999) Warcraft III (Blizzard, 2002)

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Online-rollespil Everquest 2 (Sony) Eve Online (CCPG Games, 2003)

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Licens-baserede spil Harry Potter (Electronic Arts, 2003) Enter the Matrix (Shiny, 2003)

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN I fremtiden  Mere af det samme  Eksperimenter med genrer osv. i online-rollespil  Eksperimenter med form (kunstspil)…  Samme spil på mange platforme  Stadig større spil (online-rollespil mv.) men også mange småspil til micro-boredom (mobiltelefoner) og andre håndholdte maskiner  De fleste (men ikke alle) spil har onlineelement  PC-platformen mister betydning i forhold til konsoller men aktive spillere tager del i produktionen…

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Eksperimenter med form Rez (UGA, 2002) Ico (SCEA, 2001)

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Spilleren som ressource  Spilleren er selvfølgelig altid en forudsætning (banalt)  Forskellige designs kan bemyndige spilleren i forskellig grad på det interne niveau  Spilleren kan også inddrages som medkonstruktør (gratis content og ejerskab)  Open source engines

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH DESIGN Modifikationer

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH OPSUMMERING Computerspillet i fremtiden  Økonomisk sværvægter  Mange platforme (primært konsoller)  Forskning med udgangspunkt i selve spillene  Spillerbegrebet uklart  Kulturpenge  Indragelse af spillere som ressource  Undergrundsscene med MODS osv.

COMPUTERSPILLETS FREMTID CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH LÆS MERE    