Contemporary British Fiction Cool Britannia and After: British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present Session One: Introduction.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 | 2011 Gymnasielærerdag fra ungdomsuddannelse til videregående...
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Jens Kirk Dept. of Culture and Global Studies Tekst- og litteraturhistorie i de engelsksprogede lande Session One: Introduction.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Magtteori I 7. September 2005.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Database Normalization without Mathmatics
Design dokument Agenda Intro Guidelines for the Game Concept Guidelines for the Game Proposal Guidelines Functional specification Kilde: Ryan, Tim (1999).The.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
PUMA kursus - ekstern finansiering 2011 Slide 1 For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Vis” > ”Sidehoved / Sidefod”.
And so this is Christmas And what have you done Another year is over And a new one just begun And so this is Christmas I hope you have fun The near and.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Delprøve 1, december 2011.
Presentation 27: Comparison of technologies Objektorienteret Middleware.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Kapitel 4.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Kyoto, dyr og dårlig Mere Kyoto efter 2012?. Pris og effekt Pris for Kyoto: Forløbig omkring 60 mia $. Effekt: afvigelse fra udviklingen uden intervention.
MPP IMPACT SEPTEMBER 2013 TEACHING PHILOSOPHY AT THE BUSINESS SCHOOL KNOWLEDGE YOU CAN’T GOOGLE.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Jens KirkDept. of Languages and Culture Cool Britannia and After British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present: Session One.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Meet Asfiya Asfiya is a proud caregiver to her mother Adeela. Her mother lived with her before the stroke. Other than some small aches and pains, Adeela.
Chapter 31 section 2 Inter-war period.
Make it a Great Day! Friday, May 10th, 2019
Structure and Organization in Interpretation of Literature Essays
CS 3800 Switch/Router Lab Project Introduction
A Constitutional Monarchy, Parliamentary Democracy, & Federation
Præsentationens transcript:

Contemporary British Fiction Cool Britannia and After: British Literature, Culture, and Society from the 1990s to the Present Session One: Introduction

Agenda Introduction: What’s “Contemporary”?, “British”?, and “Fiction”? How is Fiction Contemporary? How do critics look at contemporary British Fiction?

Introduction The point of the course: the production of (good) BA-projects. The BA project: (much) more of the same from your 4th semester project. The outline of the course:

The 4th Semester Project Når modulet er afsluttet, skal den studerende kunne demonstrere: viden om britisk og amerikansk (og i mindre grad andre engelsksprogede landes) tekst- og kulturhistorie, samt detaljeret kendskab til repræsentative tekster inden for dette felt; bredt kendskab til litteraturvidenskabelige teorier og metoder og forståelse af forskellige metoders forudsætninger, muligheder og begrænsninger og af deres anvendelighed i forhold til forskellige teksttyper; forståelse af diakrone og synkrone tekst- og kulturhistoriske periodeafgrænsninger, forståelse af sammenhænge mellem den enkelte tekst og personal-, kultur-, ide-, social-, og materialhistoriske faktorer, særlig indsigt i et udvalgt emne inden for området på baggrund af et emnestudie. Færdighed i at definere og analysere tekst- og litteraturvidenskabelige problemstillinger, sikker færdighed i intertekstuel/kontekstuel tekstanalyse, færdighed i anvendelse af tekst- og litteraturvidenskabelige teorier og metoder i forhold til forskellige teksttyper, færdighed i at formidle opnået viden om tekst- og litteraturvidenskabelige problemstilinger i en adækvat form. Kompetencer i problemanalyse, -afgrænsning og -bearbejdning samt forståelse af tekst- og litteraturvidenskabelige og/eller tværfaglige problemkomplekser. Evne til tværfagligt samarbejde.

The BA-Project Viden – særlig indsigt i et udvalgt emne inden for mindst et af engelskstudiets fagområder – omfattende viden om det eller de valgte emne(r)s kontekst. Færdigheder – sikker færdighed i problemanalyse, -afgrænsning og -bearbejdning, herunder i valg af analysemetoder og teoretiske perspektiver og i anvendelsen af disse – sikker anvendelse af analysemetoder og teoretiske perspektiver inden for det eller de valgte emne(r) – sikker færdighed i at fremstille sine resultater i en velargumenteret, velformuleret og sprogligt passende og korrekt form. Kompetencer – kompetencer i problemanalyse, -afgrænsning og -bearbejdning samt forståelse af faglige og/eller tværfaglige problemkomplekser – Kompetencer i faglig kommunikation og formidling (kompetencer til selvstændigt at kunne fortsætte egen kompetenceudvikling inden for området).

The BA-Project and Exam En ekstern kombineret skriftlig og mundtlig prøve i: Bachelorprojekt (Bachelor Project). Prøven tager udgangspunkt i en af én eller flere studerende udarbejdet projektrapport på højst 20 sider pr. studerende i projektgruppen, højst 25 sider ved individuelt udarbejdede projekter. Der udarbejdes et resumé på højst 1 side på engelsk eller dansk. Normeret prøvetid: 30 min. Vægtning: Hovedvægten lægges på den skriftlige rapport, som vægtes 2/3, mens den mundtlige præstation vægtes 1/3. Der foretages en samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation, dog således at begge elementer skal være bestået. Bedømmelsesform: Der gives en karakter efter 7-trinsskalaen. Omfang: 15 ECTS-point. Projektrapporten og den mundtlige samtale skal demonstrere de læringsmål, som er angivet i modulbeskrivelsen ovenfor. Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12 blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.

What’s “Contemporary”?, “British”?, and “Fiction”? Some Uses of ”Contemporary”: –Institute of Contemporary Art –Contemporary Magazine –Contemporary Writers –The Centre for Contemporary British History

1. The Institute of Contemporary Art Key words: –Artistic products, works of art. –New –Exploration –Shape –Adventure –Tomorrow

1. The Institute of Contemporary Art “4. a. Modern; of or characteristic of the present period; esp. up-to-date, ultra- modern; spec. designating art of a markedly avant-garde quality, or furniture, building, decoration, etc., having modern characteristics (opp. PERIOD n. 15)”. (OED)

2. Contemporary Magazine Key words: –Emerging galleries –The institutions of art –Appearing, materialising, coming forth –The future becoming present

3. Contemporary Writers Key words: –”most important living writers” –The producers of art –Contemporary writers are alive –Not all living writers are contemporary –Only important living writers are contemporary

The Centre for Contemporary British History Key words: events of the 20th century : the past

The Uses of ”Contemporary” x 2. x

The uses of ”contemporary” A symptom of a fundamental loss of orientation? A device in the construction of a narrative: products, institutions, producers, events? [Exclusive device; selection and significance (good, relevant, valuable)]

The Concept of ”British” England, Wales, Scotland, Northern Ireland

The Concept of ”Fiction”? Fiction and fact Print and / or electronic media? Hypertext fiction

How Is Fiction Contemporary? Literature Fiction text Society History Context

How Is Fiction Contemporary? Does fiction transcend the contemporary? Does fiction reflect the contemporary? Does fiction produce the contemporary?

Geri Halliwell (Brit Awards 1997)

Geri's back in the Union Jack (The Sun 15 Dec. 2007)

Noel Gallagher

Noel’s Guitar

Interpretations of Contemporary British Fiction “As early as E.M. Forster, what one might call the novel of liberal humanism is acknowledging the limits of its own vision. […] Indeed, liberal humanism as an ideology is already rapidly souring in the later George Eliot, and in the writings of Henry James finds itself confronting its own relative impotence in the face of power, greed, evil and violence. It remains, however, an extraordinarily powerful influence in the contemporary English novel, as it does in the English theatre. For all their manifest differences, it is the world-view which unites Ian McEwan and Fay Weldon, A. S. Byatt and Martin Amis, Julian Barnes and Rose Tremain. It is, in a word, the official ethical and political doctrine of literary London – a remarkably resilient, deep-seated consensus which has survived a whole series of historical upheavals, and which helps to determine what counts as acceptable belief or fiction today. It is an honourable world view, humane, enlightened and morally serious. Whether it is adequate to a globalized world of terrorism and transnational corporations is a different question.” (Terry Eagleton, The English Novel: An Introduction (2005)

Interpretations of Contemporary British Fiction ”The aesthetic pluralism […] seems to me to be now a generally accepted fact of literary life. It is sometimes described as a post-modern condition […] the astonishing variety of styles on offer today, as if in an aesthetic supermarket, includes traditional as well as innovative styles, minimalism as well as excess, nostalgia as well as prophecy […] what we have now is a literary situation in which everything is in and nothing is out.” (David Lodge, ‘The Novelist Today,’ (1996))

1971 Interpretation David Lodge, The Novelist at the Crossroads, Routledge 1971

1971 Interpretation ”The situation of the novelist today may be compared to a man standing at a crossroads. The road on which he stands … is the realistic novel, the compromise between fictional and empirical modes.” (18) ”Realistic novels continue to be written – it is easy to forget that most novels published in England still fall within this category – but the pressure of scepticism on the aesthetic and epistemological premises of literary realism is now so intense that many novelists, instead of marching confidently straight ahead, are at least considering the two routes that branch off in opposite directions from the crossroads. One of these routes leads to the non-fiction novel, and the other to what Mr Scholes calls ’fabulation’.” (19)

Interpretations of Contemporary British Fiction ”In the last twenty-five years the older idea of the British Novel (or, more often, the English Novel), carefully capitalised in its spelling and drawing on a recognised historical tradition, has disintegrated and fragmented. In truth, the monolithic notion of the British Novel was always something of a mythical beast. Even as the tradition was being constructed, there were other voices – those in righteous rebellion against it – that demanded to be heard. Certainly, in 2004 there is no such strange creature as the British Novel (or English Novel). Making sweeping generalisations about British fiction has always been a perilous pastime, but now it seems more than ever counterproductive. There is no great tradition of the English novel any longer. There are only individual novels.” (Nick Rennison, Contemporary British Novelists (2004))