Monopolistisk konkurrence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Produktionsfunktion Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Undervisningsfilm Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Indledning Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Centraliseret markedskartel
Fuldkommen konkurrence
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger
Erhvervsøkonomisk løsningsmodel
Fuldkommen konkurrence
Prislederskab Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
1 vare på 2 markeder, samme pris
Grundbegreb + Priselasticitet
22A. Transfer pricing – mellemmarked med fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 1. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Knækket afsætningsfunktion
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Prisdiskrimination af 2. grad
Knap kapacitet, 2 varer Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Kun internt salg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 29 ”Statistisk Sikkerhed for Ei ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med fuldkommen konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Transfer Pricing Eksternt marked med monopolistisk konkurrence Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger.
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Markedsdelings kartel
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 vare på 2 markeder, samme pris
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 2 varer på 2 markeder – med fælles MC- funktion Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Knap kapacitet, 2 varer Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Knækket afsætningsfunktion
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Prisdiskrimination af 2. grad
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 36 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics ”Afsætningsfunktion”
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination af 1. grad Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Centraliseret markedskartel
Forenet produktion i fast mængdeforhold
Præsentationens transcript:

Monopolistisk konkurrence Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Monopolistisk konkurrence Lang sigt Kjeld Tyllesen PEØ, CBS

Fremgangsmåde Definition af problem Slide nr. 3 - 4 Opstilling af forudsætninger Slide nr. 7 - 8 Formulering Opstilling af model Slide nr. 9, 11 - 14 Inddata til model Løsning af model Løsning Slide nr. 9, 14 Test af løsning Tolkning Analyse af resultater (Slide nr. 14) Implementering Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS 2

Lad os lige først se ud på virkeligheden omkring os: 1. For en masse varer, som vi køber i dagligdagen, er der en række substitutter til salg 2. Vi har alle vores præferencer, men egentlig kunne vi næsten lige så godt købe varen ”lige ved siden af” 3. Som eksempler kan nævnes dagligvarer i Brugsen (Fakta, Aldi etc.), tøj, bøger o.s.v. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Nogle eksempler fra Aldi d. 12/9 ’12: Men jeg kunne lige så godt ha’ fundet de samme – eller lignende – varer i en anden dagligvarebutik. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil nu opstille en erhvervsøkonomisk model, der kan illustrere prisdannelsen ved monopolistisk konkurrence – på lang sigt. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Og her er vi så i ”det erhvervsøkonomiske træ” 17/8/12 Oversigt, Pris/mængde optimering Én vare Flere varer Transfer pricing Ét marked Flere markeder Monopol Duopol Optimering Og her er vi så i ”det erhvervsøkonomiske træ” Oligopol Monopolistisk konkurrence anlæg Optimering Ligevægt 12 Fuldkommen konkurrence 1 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger, 1/2: 1. Vi er de eneste sælgere, som ændrer salgsprisen på vores produkter 2. Alle andre salgspriser i markedet er altså konstante 3. Alle øvrige eksterne faktorer så som nationaløkonomi, smag, mode etc. er uændrede 4. Vi kalder også dette for ”alt andet lige” (”ceteris paribus”) 5. Optimeringsmodellen gælder for en given, defineret periode (uge, måned, år eller andet) 6. Afsætningsfunktion, omkostningsfunktion, producerede og solgte mængder gælder kun for den definerede periode Fortsættes => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Forudsætninger, 2/2: 7. Den producerede mængde bliver også solgt i samme periode; altså ingen lagerændringer 8. Der er mange sælgere, der alle er små (i forhold til markedet) 9. Der er mange købere, der også alle er små (i forhold til markedet) 10. Køberne har præferencer overfor de udbudte varer, i.e. er altså ikke ligeglade med, hvad og hvem de køber fra 11. Det er nemt for udbydere at etablere sig på markedet – og nemt at forlade det igen Og vi må til stadighed huske, at ”produktet” ud over ”kerneproduktet” også omfatter de tilhørende sekundære - men meget vigtige - ydelser så som kredit, service, betjening, atmosfære, sortiment etc. etc. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Matematisk kan modellen udtrykkes som Max. Profit = Max.(TR – TC) = Max.(TR - (TVC + FC)) => Max. Dækningsbidrag = Max.(TR - TVC) Løsningen: Ved differentiering får man i optimalsituationen, at dDB = d(TR - TVC) = 0 => MR - MC = 0 dQ dQ Økonomisk tolkning: Ovenfor: MR - MC = 0 => MR = MC Dette kan også formuleres som: Find P-funktionen og her ud fra MR. Sæt dernæst MR lig med MC. Find derefter QO og PO. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Monopolistisk konkurrence Og nu kan vi så illustrere den teoretiske model for Monopolistisk konkurrence På lang sigt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi vil vise A. Optimering ved anvendelse af marginalbetragtningen B. At en over-normal profit på kort sigt vil forsvinde på lang sigt C. ”Under-normal” profit på kort sigt vil også forsvinde på lang sigt D. Bevægelsen af P – og dermed MR – fra kort til lang sigt E. At Po på lang sigt ikke befinder sig, hvor LATC har minimum F. Sammensætningen af Long Term Average Total Cost-kurven (= LATC) af talrige Short Term Average Total Cost-kurver (= SATCN). G. I optimum på lang sigt er MR = SMC (= Short Term Marginal Cost) og MR = LMC (= Long Term Marginal Cost) H. Men det er KUN ensbetydende med, at SMC = LMC for denne ene optimale værdi af Q. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Fremgangsmåde Jf. foran: ”Modellen kan også formuleres som: Find P-funktionen og her ud fra MR. Sæt dernæst MR lig med MC. Find derefter QO og PO.” Fremgangsmåden bliver derfor: På kort sigt: Etablér modellens enkelte elementer for markedet, P og MR (# 1 - 2 på slide 14) 2. Etablér modellens enkelte elementer for produktionen, SMC (# 3) 3. Optimér ved anvendelse af marginalmetoden og find QO og PO (# 4) 4. Over-normal profit fastlægges (# 5 - 6). På lang sigt => Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS 12

5. Over-normal profit tiltrækker nye udbydere (# 7 – 9 på næste slide) På lang sigt: 5. Over-normal profit tiltrækker nye udbydere (# 7 – 9 på næste slide) 6. Etablér de nye enkelte elementer for produktionen, SMC2 og SATC2 (# 10) 7. Optimér ved anvendelse af marginalmetoden, over-normal profit er elimineret og find QO og PO (# 11 - 12). Vi går i gang! => 13

12. Monopolistisk konkurrence 7/9/12 På kort sigt KR. 12. Monopolistisk konkurrence Fra Kort-tids til Lang-tids ligevægt 1. P-funktionen fastlægges 2. MR-funktionen 3. SMC1 4. Optimering, MR = SMC1 => Q, P 5. SATC1 bestemmes 8 6. Over-normal profit bestemmes Over-normal profit på kort sigt tiltrækker nye udbydere => 4. PKort sigt 7. LMC 10. SATC2 5. SATC1 7. På lang sigt: LMC og LATC 6. Over-normal profit 3. SMC1 Virksomheden mister derfor markedsandel 7. LATC 8. P-funktion rykker til venstre og bliver mere flad => ny P-funktion på lang sigt 11. PLang sigt 9. Ny MR-funktion på lang sigt 10. SMC2 8. P-funktion, lang sigt 10. Aktuel SMC2 og SATC2 11. Optimering, hvor MR = SMC2 (og MR = LMC), og P = LATC (= SATC2) 8. 9. MRLang sigt 12. Over-normal profit er elimineret 1. P-funktion, kort sigt 2. MRKort sigt Q 11. QLang sigt 4. QKort sigt 14 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

”Tak for nu.” Det var så slut på gennemgangen af den teoretiske model. Så jeg vil sige ”Tak for nu.” Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS