Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Ansøgning om etablering af faskine
NemID har en offentlig digital signatur
v/ Flemming Faber Souschef, IT-Sikkerhedskontoret
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Elektronisk kommunikation
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Afsendersystemer.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Orientering fra Kræftens Bekæmpelse Karin Mejding
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Kan en Internet tilkoblet bruger sende en til andre Internet tilkoblede brugere uafhængig af hvilket operativsystem modtageren har? •Ja •Nej.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Skriv til Digital Post Muligheder og faldgruber
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Convergens / Mads Anker Højlund
Hvordan sendes, modtages, besvares og testes Digital Post?
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
TDNet Overvågning af ny forskning via tidsskrifters indholdsfortegnelser.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Lars Sommer – Kommunernes Landsforening Anders Krabbe Møller – Digitaliseringsstyrelsen Administrationsportalen.
Digitale signaturer og CD-kort
Effektiv afsendelse af meddelelser
Adgangsstyring og brugeradm.
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital signatur i Aalborg Kommune Nordjyske eDage 10.sept Joan Rasmussen,IT-Kontoret projektleder.
Digital Post Lovpligtigt for alle over 15 år fra den 1. november 2014.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Nye digitale løsninger
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden kan modtage og besvare en henvendelse sendt via Digital Post.  Gå ind som borger og virksomhed på borger.dk og virk.dk. Tjek om din myndighed fremtræder rigtigt.  Send selv meddelelser til din myndighed. Meddelelser skal vedrøre forskellige dele af organisationen.  Tjek svaret fra din myndighed. Se om det indeholder unødvendig tekst/kode, og se om det er de rigtige medarbejdere i organisationen, der har besvaret henvendelsen. Hjælp til implementeringen?

Hjælp til implementeringen? Teknik Digital Post skal opsættes og integreres med myndighedens e- mailsystem. Det skal sikres, at Digital Post er forankret i myndighedens driftsorganisation og hos it-leverandører.  Modtagelse af post fra borgere og virksomheder: Kontroller på administrationsportalen for Digital Post, at der er oprettet tilmeldingsgruppe til både virksomheder og til borgere - og at der er tilknyttet et materiale til disse. Angiv -postkasse som post skal videresendes til eller opsæt afhentningssystem. Få hjælp i vejledningen Kontakthierarkier i Digital Post: godt-i-gang/Loesninger-og-teknik/Digital-post/Vejledninger godt-i-gang/Loesninger-og-teknik/Digital-post/Vejledninger  Modtagelse af post fra andre myndigheder: Opsæt en digital postkasse for myndighedens CVR-nummer på virk.dk til modtagelse af post fra andre myndigheder. Vælg videresendelse af post til myndighedens sikre -postkasse eller giv udvalgte medarbejdere adgang til postkassen med NemID- medarbejdersignatur. Opret postkassen på  Generelt: Undersøg om alle OCES-certifikater, der anvendes, er valide. OCES-certifikaterne er opsat i administrationsportalen for Digital Post på virk.dk samt i myndighedens system. Læs mere under Brugerstyring i Digital Post her: godt-i-gang/Loesninger-og-teknik/Digital-post/Vejledninger godt-i-gang/Loesninger-og-teknik/Digital-post/Vejledninger Organisation Digital Post involverer store dele af organisationen. Der skal etableres en praksis for, hvordan digital post modtages, videresendes og besvares.  Placér ansvaret for at tømme post fra virksomheder, borgere og andre myndigheder. Der skal være personale til at tjekke, svare og/eller videresende post fra Digital Post. Husk, at det både gælder modtagelse af post som myndighed og som virksomhed.  Vejled brugerne. Husk at vejlede alle involverede - både dem der modtager og videresender posten, og dem der svarer.  Sørg for at for processen, hvor post sendes rundt internt, fungerer – medmindre I har aftalt, at kun bestemte medarbejdere skal kunne besvare Digital Post. Tjek, at det endelige svar kan sendes tilbage til borgeren/virksomheden. Udfør selv testen. Kommunikation Borgere og virksomheder kan fremfinde myndigheden på virk.dk og borger.dk. Det skal sikres, at myndigheden fremstår rigtigt.  Opret et kontakthierarki, så borgere og virksomheder kan kontakte myndigheden via borger.dk og virk.dk.  Tjek, at beskrivelsen af postkassen, som vises når slutbruger skal vælge postkasse, er dækkende.  Tjek, at vejledning til postkassen, som vises i forbindelse med at slutbruger skriver til postkassen, er dækkende.  Tjek, at beskrivelsen af myndigheden er korrekt.  Sæt eventuelt relevante emnefelter og indtastningsfelter på kontaktpostkasserne.  Tjek, at jeres dybe link, der ligger på myndighedens hjemmeside (eller på andre hjemmesider), fungerer. Få hjælp i vejledningen Kontakthierarkier i Digital Post: godt-i-gang/Loesninger-og-teknik/Digital-post/Vejledninger godt-i-gang/Loesninger-og-teknik/Digital-post/Vejledninger