Forslag til AT-projekter med fransk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Information om tysk/fransk
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Datid Den franske datid er kompliceret p.g.a., at der er hele 3 datider: L’imparfait Le passé composé Le passé simple Forskellene mellem l’imparfait på.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Rungsted Gymnasium.
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Global undervisning.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
HF på Falkonergården 2011.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Studentereksamen i AT At være på – muligheder og problemer.
Projektopgave klasse.
AT opgaven 2013 Kampen for det gode liv.
Studentereksamen - stx
Velkommen til åbent hus på
Falkos sproglige studieretning
Samtidshistorie på HHX
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
SRP-konference workshop 2
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
NGG-INFO.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Intro og Problemformulering
DIO: Kulturmøde og menneskerettigheder
Falkos sproglige studieretning
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
NGG.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Slaget ved Verdun og Somme
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Orienteringsaften Brøndby Gymnasium. Program Kl Velkomst ved borgmester Kjeld Rasmussen Adm.dir. i Brøndby IF, Per Bjerregaard/bestyrelsesmedl.
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
En krig – mange fronter, skyttegrave og nye våben
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Realisternes territorium – magt og konflikter. Kapitel 3.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Til UddannelsesCafeen i dag kan du høre mere om
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Introduktion til Den Kolde Krig
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Almen Studieforberedelse - AT MUSIK – 2016:. De kunstneriske fag kan deltage med overskridelse af kulturelle, genremæssige og æstetiske grænser og alt.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
‘Hold fred med hinanden’ (Markus 9, 50) Livets Ord Juni 2016.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
v/ Anne Mørk, Institut for Historie og Center for Amerikanske Studier
Velkommen.
012 – Du store Gud, vor Fader god 1, S1
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Fag på studieretningen Fællesfag: Dansk, historie, idræt, religion, oldtidskundskab Studieretningsfag & bundne valg: Engelsk A, musik A, samf.
Tysk i SRP 2014.
- og hvordan du undgår dem…
Det rullende Universitet
Præsentationens transcript:

Forslag til AT-projekter med fransk Første Verdenskrig Forslag til AT-projekter med fransk

Præambel Den første verdenskrig var den korte krig, der skulle ende alle krige. I stedet blev det en verdensomvæltning, der kostede 10 millioner mennesker livet og skabte globale konflikter, der stadig er uløste. Krig koster, og med 1,4 millioner dræbte og over 4 millioner sårede betalte Frankrig en hård pris. De samfundsmæssige konsekvenser af krigen var enorme; ikke kun politisk, men også som det afspejles i litteratur, teknologi, filosofi, demografi, kunst og lignende. I det følgende præsenteres en række emner, der kan danne udgangspunkt for et AT-samarbejde forankret i fransk. Engelsk, der ofte er i studieretning med fransk, kan deltage i samtlige emner.

Forslag til andre deltagende fag: Tysk Italiensk Russisk Dansk Historie Samfundsfag Psykologi Filosofi Religion Billedkunst Musik Fysik, kemi Biologi

AT-forløb: Krigsskuepladser Krigslitteratur Krigen og kunsten Samfundsomvæltninger Teknologi og videnskab Hjemmefronten Livet i skyttegravene Holdninger til krigen

Krigsskuepladser Basisfag: fransk + engelsk + historie Andre fag: tysk, fysik, kemi, biologi, billedkunst, Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig, derefter gruppearbejde, synopsis, elevfremlæggelse Emner: Slaget om Verdun: en historisk beskrivelse af verdenskrigens største slag belyst af samtidige tekster Skyttegravskrig og datidens teknologi Krigen i medierne. Hvordan blev krigens gang fremstillet i datidens medier? Krigskorrespondance. Hvad skriver soldaterne i deres breve?

Krigslitteratur (1) Basisfag: fransk + engelsk + dansk + tysk Andre fag: øvrige sprogfag, historie, film Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter diverse arbejdsformer Emne: Der arbejdes med analyse af eksempler på krigslitteraturens forskellige roller Jvfr ”De skrev i skyttegravene”, JP, 23. marts 2007 Det ubeskrivelige: Krigslitteraturen som formidler af krigens rædsler. Det ideologiske: Krigslitteraturen i kritisk opposition eller som propaganda. Det terapeutiske: Krigslitteraturen som kollektiv trøst og traumebearbejdning.

Krigslitteratur (2) Basisfag: fransk + engelsk + dansk + tysk Andre fag: øvrige sprogfag, historie, film Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter diverse arbejdsformer Emner: Krigens poesi. Analyse og sammenligning af krigsdigte ud fra forskellige temaer (patriotisme, pacifisme, længsel, angst, kærlighed, osv.) Absurditet, ironi og sort humor i krigslitteraturen Fjendebilleder. Fjenden som monster eller lidelsesfælle i litteraturen.

Krigen og kunsten Basisfag: fransk + engelsk + billedkunst/musik Andre fag: øvrige sprogfag, historie, film Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter diverse arbejdsformer Emner: Analyse og fortolkning af selvvalgte værker fra 1. verdenskrig Propaganda: plakater, postkort og sange Fjendebilleder. Fjenden som monster eller lidelsesfælle i kunsten. Børn som propaganda. Analyse af plakater og postkort. Léon Reni-Mel. France! 1914

Samfundsomvæltninger Basisfag: fransk + engelsk + samfundsfag Andre fag: historie Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter diverse arbejdsformer Emner: Den tabte generation – menneskelige, kulturelle og samfundsmæssige konsekvenser af decimeringen af den mandlige arbejdsstyrke Hjemmefronten: kvinder og børn i nye roller Krigens økonomi Imperier i krig: politiske konsekvenser af mobiliseringen fra kolonierne Fredsslutningen og dens konsekvenser

Teknologi og videnskab Basisfag: fransk + engelsk + fysik + biologi Andre fag: historie, dansk, samfundsfag, psykologi Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter gruppearbejde og oplæg, gerne med AV Emner: Krigens teknologi (våben, kampvogne, gasser, radio, telefon, fly, balloner, ubåde, …) Krigens sygdomme – hvad døde de af? Shell shock – diagnosticering og behandling af krigstraumer

Hjemmefronten Basisfag: fransk + engelsk Andre fag: øvrige sprogfag, historie, samfundsfag Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig begrebsafklaring: l’arrière, the Home Front Diverse arbejdsformer Emner: Børn under verdenskrigen (børnesoldater, børn i propaganda, børns syn på krigen, børnearbejdere, børnebegrænsning) Soldaten og hjemmefrontens manglende forståelse, som det udtrykkes i litteratur og krigskorrespondance Propaganda Kvindernes rolle (arbejde i våbenindustri, sundhedssektoren, jernbanerne)

Livet i skyttegravene Basisfag: fransk + engelsk + historie Andre fag: samfundsfag, psykologi, religion Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter diverse arbejdsformer Emner: Fra kampgejst til desperation: analyse af soldaternes holdning til krigen gennem dens forskellige faser Dødsangst, håbløshed og tro belyst gennem analyse og fortolkning af samtidige tekster Kynisme, sort humor, ironi som forsvarsmekanisme

Holdninger til krigen Basisfag: fransk + engelsk + historie Andre fag: øvrige sprogfag, samfundsfag, billedkunst, musik, film Arbejdsform: FÆLLES OPLÆG om 1. verdenskrig; derefter diverse arbejdsformer Emner: Nationalisme og propaganda Pacifismen og dens udtryk Mediernes rolle i verdenskrigen Mytteri og fraternisering Kunstnere i krig: malere, komponister, … Efterkrigsperioden

Ressourcerum (1) Sagprosa: Guéno, Jean-Pierre: Paroles de poilus – Lettres et carnets du front. Librio, 1998 Guéno, Jean-Pierre: Mon papa en guerre: lettres de poilus, mots d'enfants, 1914-1918. Librio, 2003 Loiseau, Laurent: Carnets de Verdun. Librio, 2006. Facon, Patrick: La grande guerre et ses lendemains. Larousse, 1985 (fra serien Historie de France illustrée) Cartier, Raymond: La première guerre mondiale, Presses de la Cité, 1982 Appollinaire, Guillaume: Souvenirs de la grande guerre, Fata Morgana 1980 Miguel, Pierre: Les Poilus Anette Becker: 14-18. Ce que l'on ne vous a jamais dit, L'express 5/11/98

Ressourcerum (2) Skønlitteratur: Japrisot, Sébastien: Un long dimanche de fiançailles Barbusse, Henri: Le Feu, journal d'une escouade, 1916 (oversat til dansk) Goldberg, Nancy: En l'honneur de la juste parole – la poésie française contre la Grande Guerre, Lang (New York) 1993 Du Bouchet, Paule: Le journal d'Adèle, Gallimard, 2003 Giono, Jean: Le grand troupeau , Gallimard, 1931 Dorgeles, Roland: Les croix de bois, Albin Michel, 1919 Duhamel, Georges: Civilisation, 1914-1917 Maurice Genevois: Ceux de 14. Kleff, Patrick: Ceux de Verdun, les écrivains et la grande guerre. Anthologie. Flammarion, 2001.

Ressourcerum (3) AV-materiale, herunder Internet-ressoucer: Un long dimanche de fiançailles (film) Joyeux Noël (film) La grande illusion (film) http://crdp.ac-reims.fr/memoire/bac/1gm/menu.htm - tematisk opdelt undervisningsportal http://crdp.ac-amiens.fr/crdp/historial/expo2003_1/accueil.htm - tematisk opdelt undervisningsportal om børnenes rolle i første verdenskrig http://www.memoiredeshommes.sga.defense.gouv.fr/ - database over de 1,3 millioner franske soldater, der døde under første verdenskrig http://www.art-ww1.com/fr/index2.html - om krigens kunstnere http://www.historial.org/fr/home_b.htm http://www.memorial-14-18.com/