Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Om at skrive 3.årsopgave i matematik
NGG.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Rungsted Gymnasium.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
NGG.
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
International Linje.
Studentereksamen - stx
Bilag til eksamen i Matematik C
NGG-INFO 1.
Spørgsmål 22 – integraler og differentialligninger Sune Nyholm Simonsen 3.mix.
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Tina Sneholm Andersen tian
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Matematik HHX Tina Nørrelykke
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Matematik 10. klasse.
Tina Sneholm Andersen tian
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Modellering Lavet af Klaus HH2MA.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Gymnasietime Matematik.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Valgfagsorientering 21. November 2011
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Østre Borgerdyd Gymnasium
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
Gymnasiet (Stx)
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Matematik efter reformen
Mundtlig matematik eksamen
1. Kommunikation 2. Årets gang – Skole/hjemsamtalerne 3. Prøverne 4. Dansk 1. Den daglige undervisning 2. Afleveringer 5. Matematik 6. Styrkebaseret undervisning.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Matematik i 6 klasse.
Integraler og differentialligninger
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
Matematik Niveau F E D C.
På stx og hf efter reformen
Velkommen til fagligt samspil
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13

Torben Rønne – matematiklærer på gymnasiet (STX) Matematik på gymnasiet efter reformen Hvilke emner underviser vi i? Hvordan underviser vi? Hvad forventer vi af eleverne fra folkeskolen?

Gymnasiet efter reformen 2005 Ingen matematisk eller sproglig linje, men studieretninger Alle har matematik på mindst C-niveau Ved studentereksamen: - ca. 30 % slutter med C-niveau - ca. 40 % slutter med B-niveau - ca. 30 % slutter med A-niveau

Hvilke emner? Matematik C Regningsarternes hierarki, ligningsløsning, procent og rentesregning Lineære, eksponentielle og potensfunktioner Beskrivende statistik Trigonometri Matematik B Differential- og integralregning Konkluderende statistik (chi-2-test) Matematik A Differentialligninger Vektorer

I begyndelsen af 1g underviser vi eleverne i tal og ligninger Regningsarternes hierarki Brøkregning Ligninger Parentesregler og kvadratsætninger Der er endog meget stor forskel på, hvad eleverne kan fra folke- skolen

Vi arbejder som i folke- skolen med det mate- tiske sprog i forhold til hverdags sproget. A-niveau er selvfølgelig langt mere abstrakt end C-niveau.

I trigonometri er det nødvendigt at kunne løse ligninger, hvor den ubekendte står i nævneren. De fleste formler bevises – her cosinusrelationen

Arbejdsformer? Modullængde på 90 min, så behov for meget variation! Veksler mellem Tavlegennemgang af ny teori Opgaveregning (individuelt, par eller grupper) Elevfremlæggelser (par, grup- per eller for hele klassen) Elevarbejde med ny teori (fx induktivt) Temarapporter (opsamling af et emne)

CAS Indførelsen af CAS ved studentereksamen har ændret matematik- undervisningen meget. Ved skriftlig eksamen (B- og A-niveau) skal eleverne til en prøve uden hjælpe- midler (1 time) og en prøve med hjælpemidler (3-4 timer). Ved prøve med hjælpemidler forudsættes CAS.

Andet nyt efter reformen Almen studieforberedelse: To fag arbejder sammen med emnet i centrum Valg og retfærdighed (matematik og samfundsfag) Græsk matematik (matematik og oldtidskundskab) Spilteori og Cubakrisen (matematik og historie) Harmoniske svingninger (matematik og fysik) Studieretningsprojekt: Elev skriver individuel opgave i to fag over 2 uger Ægyptisk matematik (matematik og historie) Enigma kodning (matematik og historie) Det gyldne snit (matematik og dansk) Relativitetsteori (matematik og fysik)

Forventninger til nye elever? Fortrolighed med tal og regningsarter Fortrolighed med ligningsløsning Fortrolighed med grafer og geometri Kendskab til symbolnotation Glæde ved matematik 