Hands-on Demonstration.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Søgning efter en fil Du vil finde et Word dokument som du ikke kan huske hvor du har placeret men du kan huske et af ordene i dokumentet Du får dette.
Advertisements

Test i Der er 20 spørgsmål og du kommer automatisk videre ved korrekt svar Tryk for start.
Sådan laver Du et POWER POINT program.
CoDriver Afslut 1 Tastaturet Her kan du få lidt at vide om tastaturet og tasternes funktion. Klik på knapperne nederst til venstre for at bladre frem og.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Har du aldrig brugt Excel, bør du starte her.
Hvordan kommunikerer jeg med min PC
Videregående pc-vejledning Modul 02: Harddisken 1 60+Bornholm.
Export af cacher til GPS som poi’er via makro
Skift mellem flere åbne vinduer
Hvad er CURIS? CURIS er et IT-system til registrering af forskning og formidling på KU CURIS er navnet for Copenhagen University Research Information System.
Computerens anatomi.
Formularer (Access, del 3)
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Hvad kan tabeller anvendes til
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Temperaturmåling Bedste tilgængelige datagrundlag pt. Systematisk tilgang for at få et første billede af hvordan kemikaliestrategi påvirker Tidligt ude:
Vejledning til arbejdet med faginddeling af ISSN-listen (tidsskriftslisten) (Tryk F5 for skærmvisning)
NetBeans Installation og brug.
Hvad er CID.xls? Workshop 8. december 2004
RTM analysis: Reports # Main content of CID.xls Basis 1: Substances Unique substance info Basis 2: Raw materials Unique raw material info Basis 3: Products.
©FDLF 1 Hvordan arbejdes med CID.xls? - især Combination1 Plenum 3.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Center for Undervisningsmidler Dispositionsvisning Den hurtige professionelle måde at arbejde på. Her kan du koncentrere dig fuldstændig om indholdet.
Ældre Sagen Funktionen ”Send til” inkl. Brænd en CD 1. Du får dette billede når du højreklikker på, mapper, dokumentfiler, billedfiler, lydfiler m.fl.
Batchopdatering. Makro-tildelinger i CID.xls CRTL I:Data IN from LOFS CRTL O:Data OUT of file CRTL U:Update of formulas in sheet + overskrifter CRTL T:Consistency.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Calc.
©FDLF REACH Temperatur Måling Diskussion af analyse resultater Plenum 4.
Filer Hvordan søges der efter en Word-fil = med et dokument. eller en billed-fil Sommer.
1 HMAK XMLRelationel model og XMLNOEA / PQC 2005 SQLServer og XML Hent data via URL Generering af xml –Raw –Auto –Explicit Hent data via template Evt.
©FDLF 1 Hvordan arbejdes med CID.xls? - især Combination1 Plenum 4.
RTM Workshop Praktiske detaljer Workshop plan Frokost – sandwich her + kaffepauser Husk tidsregistrering efterfølgende Ca. 2 personer pr. PC’er.
1. Database-systemer, introduktion
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
©FDLF OPGAVE 3 Indtast produkteksempler i CID.xls Workshop 8. december 2004.
©FDLF OPGAVE 3 Indtast produkteksempler i CID.xls Workshop 2. februar 2005.
RTM Workshop Praktiske detaljer Workshop plan Frokost – sandwich her + kaffepauser Husk tidsregistrering efterfølgende Ca. 2 personer pr. PC’er.
PivotTable i MS Excel Se evt. teksten til opgave 18 kap Start MS Excel og åben filen exped.dbf som du finder på hjemmesiden sammen med denne vejledning.
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Hvad kan gøre en Computer langsom Processor Ram Harddisk Spyware, Malware Virus.
ANDENGRADSLIGNINGS LØSER Excel Simpel Programmering 9-10 klassetrin.
Microsoft® Office Excel® 2007-kursus
Tegn din PR-indsats. Dækker den?
Men – der er ingen data for 4-oxo-pentansyre
Videnskabeligt projekt
Workshop ”Byg en graf”.
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Prisindsamling med HP iPAQ 214.
Men – der er ingen data for 4-oxo-pentansyre
Oprydning i SkoleIntra
Præsentationens transcript:

Hands-on Demonstration

“Hands on” -1 Overfør alle filer under RTM workshop 11.12.06 til samme afsnit på harddisk (eller UCB drev) Start EXCEL og sæt Macro sikkerhedsniveau til lav Indlæs CID.xls fra mappe med program filer Prøv at flytte dig rundt mellem de forskellige EXCEL ark: Basis (1) + 2 + 3 Combination 1 + 2 og bemærk den beskrevne data-struktur.

Sæt makro sikkerhed til lav.

Makroer - 1 Genvej fra tastatur, f.eks.: CTRL f: Indsætter formler i grå celler CTRL t: Opdaterer og tester konsistensen af dataene

Indhold af ”grå celler” -1 CAS-no check Opfylder CAS-nummeret de officielle regler? Check Sum Hvad er summen af de indgående stoffer i råvaren? Hvad er summen af de ingående råvarer i produktet? [99.8-100.2] On Annex I ? Er stoffet på Annex I 67/548/EEC? Annex I data? Anvendes klassificeringsdata fra Annex I 67/548/EEC for stoffet? Conc. limit (class.) Hvilken koncentrationsgrænse anvendes, når det afgøres om der skal laves ES for stoffet i råvaren/produktet.

Makroer - 3 Makroerne har effekt på: Den specifikke linie, hvor cursoren (markøren) er placeret Afmærket område Hele arket, som kan afmærkes ved at placere cursoren i øverste venstre hjørne.

Macroer – 2 Er dataene konsistente? Combination 1 Raw material recipe Basis 2 Raw materials Raw material code Combination 2 Product recipe Basis 3 Products Product code CTRL t: Test af konsistens på tværs af excel arkene Overall Check = FALSK, hvis inkonsistente data

Indhold af ”grå celler” - 2 Line Check Er der fejl på linien? Er der fejl på linien? eller et andet sted i dataene, som medfører at den specifikke råvare/produkt ikke kommer med i analysen? Overall Check Kun råvarer/produkter med Line Check: Sand Overall Check: Sand bliver medtaget i RTM-analysen. OBS

Klassificerings-check On Annex I ? Hvis så har brugeren valgt at benytte en anden klassificering end den Annex I angiver. Hvis baggrundsfarven ændres fra lysegul til mørkegul så har brugeren valgt helt at slette klassificeringen på trods af at stoffet er klassificeret i Annex I 67/548 EEC SAND Annex I data? FALSK

Makroer - 4 CTRL i: Indsæt klassificeringstekst fra Annex I. CTRL a: Sammenlign klassificeringsteksten med Annex I data.

Makroer – 5 Effekt af CTRL i og CTRL a On Annex I ? On Annex I ? SAND SAND CTRL i (CTRL a) Annex I data? Annex I data? FALSK SAND

Makroer - 6 CTRL r: Runs RTM-analyse og laver output rapporterne. CTRL e: Reparation af data (hvis alt andet glipper)

Makroer - 7 Få data: CTRL t: Opdaterer beregningerne og tester konsistensen af dataene. Mange data: CTRL u: Opdaterer beregningerne (hurtig) CTRL t: Tester konsistensen af dataene (langsommere)

”Hands on” - 2 Indsæt råvarerne A1 og R2 i Indsæt produkt ”12345” i Basis 2 Combination 1: A1 Unknown 100 R2 3468-63-1 20 Xi R36 R2 64742-82-1 80 Xn; R65 R66 Indsæt produkt ”12345” i Basis 3 Combination 2: A1 12345 80 R2 12345 20

Checkliste Indtast dataene i relevante ark Afprøv CTRL f (på linien  på arket) Se effekt af indtastede data i de ”grå celler” (1) Afprøv CTRL t Se effekten af fejl i ”line flag” og ”overall flag” Hvad sker der hvis du ændrer på mængderne i en råvare recept? I produkt recepten? Hvis du indtaster en råvare der ikke er oprettet i Combination 2? Hvilke produkter kommer med i analysen? Hvad hvis du skriver forkerte tegn i klassificeringsfeltet? Hvor mange af de råvarer som indeholder det pågældende stof kommer med i RTM-analysen? Hvor mange produkter? Afprøv CTRL r; CTRL a; CTRL i