7. Comparing Two Groups Goal: Use CI and/or significance test to compare - means (quantitative variable) - proportions (categorical variable) Group 1 Group.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Case: Tekst på Call-To-Action link
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Danish local authorities’
Brødtekst her Brødtekst starter uden bullets, hvis du vil have bullets brug ”Forøge / Formindske indryk” for at få de forskellige niveauer frem Overskrift.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Vejledning om videregående uddannelser Studievalg.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
SPU-modellen (Struktureret ProgramUdvikling)
Danmarks Ishockey Union Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 DK-2605 Brøndby Phone: Fax: website:
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Model-Driven Development.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Sonnet 130 My mistress’ eyes are nothing like the sun; Coral is far more red, than her lips red: If snow be white, why then her breasts are dun; If hairs.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Database Normalization without Mathmatics
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Basics of pain research Abhishek Kumar and Lilja K. Dagsdóttir (PhD Scholars) Section of Clinical Oral Physiology Department of Dentistry, Aarhus University,
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Vælg layout 1. Højre klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen 3. Bemærk at der findes 4 forskellige farvetemaer du kan.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Mikkel deMib Svendsen Duplicate Content & Multiple Site Issue Mikkel deMib Svendsen
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
THE MENTORING JOURNEY.
Completing secondary education
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Teacher Tips for Success
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Probability Distributions
Physics 4: Atomic Structure
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Pass the Jelly Rolls Structure
LionSpaceFIS Reports Space Manager Running Reports in Space Manager
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

7. Comparing Two Groups Goal: Use CI and/or significance test to compare - means (quantitative variable) - proportions (categorical variable) Group 1 Group 2 Estimate Population mean Population proportion We conduct inference about the difference between the means or difference between the proportions (order irrelevant).

Example: Does cell phone use while driving impair reaction times? •Article in Psych. Science (2001, p. 462) describes an experiment that randomly assigned 64 students to cell phone group or control group (32 each). Driving simulating machine flashed red or green at irregular periods. Instructions: Press brake pedal as soon as possible when detect red light. See •Cell phone group: Carried out conversation about a political issue with someone in separate room. •Control group: Listened to radio broadcast

•Purpose of study: Analyze whether (conceptual) population mean response time differs significantly for the two groups, and if so, by how much. •Data in millisec. •Cell-phone group: – = –s 1 = 89.6 •Control group: – = –s 2 = 65.3.

Types of variables and samples •The outcome variable on which comparisons are made is the response variable. •The variable that defines the groups to be compared is the explanatory variable. •Example: –Reaction time is response variable –Group (cell-phone, control) is explanatory variable •A categorical variable with two categories: (cell-phone, control) •Problem: What are the response and explanatory variables in your projects?

•Dependent samples -- natural matching between each subject in one sample and a subject in other sample, such as in “longitudinal studies,” which observe subjects repeatedly over time •Independent samples -- different samples, no matching, as in this example and in “cross-sectional studies” •Problem: –What kind of samples are used in the cell-phone group study? –Give examples of both types of samples in your project?

CI comparing two proportions •Recall se for a sample proportion used in a CI is •se for the difference between two sample proportions for independent samples is •A CI for the difference between population proportions is As usual, z depends on confidence level, 1.96 for 95% confidence

Example: College Alcohol Study conducted by Harvard School of Public Health ( Trends over time in percentage of binge drinking (consumption of 5 or more drinks in a row for men and 4 or more for women, at least once in past two weeks) and of activities perhaps influenced by it? “Have you engaged in unplanned sexual activities because of drinking alcohol?” 1993: 19.2% yes of n = 12, : 21.3% yes of n = 8,783 What is 95% CI for change saying “yes”?

•Estimated change in proportion saying “yes” is – = •95% CI for change in population proportion is ± 1.96(0.0056) = ± 0.011, or roughly (0.01, 0.03) •We can be 95% confident that the population proportion saying “yes” was between about 0.01 larger and 0.03 larger in 2001 than in 1993.

Comments about CIs for difference between two population proportions •If 95% CI for is (0.01, 0.03), then the 95% CI for is (-0.03, -0.01). It is arbitrary what we call Group 1 and Group 2 and what the order is for comparing the proportions. •When 0 is not in the CI, we can conclude that one population proportion is higher than the other. (e.g., if all positive values for Group 2 – Group 1, we conclude that population proportion higher for Group 2 than Group 1)

•When 0 is in the CI for differences, it is plausible that the population proportions are identical. •Example: Suppose 95% CI for change in population proportion (2001 – 1993) is (-0.01, 0.03) “95% confident that population proportion saying yes was between 0.01 smaller and 0.03 larger in 2001 than in 1993.” •Problem: 7.9 a

•There is a significance test of H 0 :  1 =  2 that the population proportions are identical, (i.e., difference  1 -  2 = 0) •“Have you engaged in unplanned sexual activities because of drinking alcohol?” 1993: 19.2% yes of n = 12, : 21.3% yes of n = 8,783 •Using z as the test statistic –z = (difference between sample proportions) / se –z = diff./se = 0.021/ = 3.75 –Two-sided P-value = •This seems to be statistical significance without practical significance! •Problem: 7.9 b

Case: Tekst på Call-To-Action link En hjemmeside, der tilbyder hjælp til træning af mave-muskler, testede 3 varianter af teksten på et call to action link. Der stod følgende på de 3 links: ”Next page … 1.Read Sample of Book (=Control group) 2.Watch Video Preview 3.Watch my #1 Abs Exercise On Video” Kilde: conversion-ratehttp://visualwebsiteoptimizer.com/split-testing-blog/video- conversion-rate

Data Conclusions from visualwebsiteoptimizer.com: •Both calls to action that hinted at a video significantly increased the number of visitors who clicked to the sales page. •The best-performing variation (Watch Video Preview) increased conversion by (69,6 – 60,9)*100 / 60,9 = 14%.

Signifikanstest (A/B test)

Signifikanstest (A/B test) Beregning af teststørrelse AntalKonvertering Tekst på linkJaNejI alt% Ja Read Sample of Book % Watch Video Preview % I alt % Difference (pi-hat 2 - pi-hat 1)70%-69%=9% se (standard error)0,037 z = (difference / se) =2,302 P( z > 2,303 ) =0,010 Signifikanssandsynlighed0,021

Signifikanstest (A/B test) 3.Beregning af teststørrelse –z beregnes til 2,302 4.Omregning af z til en signifikanssandsynlighed –Sandsynligheden for at observere z til 2,302 eller større er 0,0106 –Denne ssh. ganges med 2, hvilket giver en P-værdi på 0, Konklusion –Da P ≤ α (0,0213 ≤ 0,05) afvises H 0. Det kan ikke skyldes tilfældigheder, at en højere andel konverterer, når teksten på CTA linket ”lokker” med en video fremfor en bog. Problem (5.13), 5.17 a-c

E-mærket casen flyttede sit e-mærke op ved siden af indkøbskurven og opnåede et løft i konversionsraten på 32%! Kilde: rket-virker-32-h-248-jere-konvertering.aspxhttp:// 230-rket-virker-32-h-248-jere-konvertering.aspx