Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tjek din viden om filmhistorie:
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Oplysningstiden.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
// Tv - Dokumentar film.
I dag er temaet Visualisering
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Fra ca til ca Filmhistorie.
Hvad er mediefag?.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Hej. Jeg hedder XXXX og er frivillig i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne. Jeg er her for at fortælle jer om solarier og kræft i huden, så.
Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Projektopgave klasse.
Nu med levende billeder. Placering på sitet  Video integreret under de forskellige menuer, der allerede er på sitet  wiki/Denmark.
Elevernes digitale dannelse
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Gråskala.
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
Film- og Medieuddannelsen
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Inspiration til bypark mellem Utzon Center og Musikkens Hus
Digitale medier: formidling og design
Tegneserier  .
Stumfilmen fra 1895 til ca.1930 Filmhistorien.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Konstant acceleration
Tv-reklame.
Hollywoods mørkeste side Frederik Færden. Indledende signalement Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning Overdrevne skygger og kontrastfyldt lyssætning.
Tema: Første Verdenskrig Bliv inspireret i temaet på.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Filmteknologiens historie
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Realisme - Naturalismen Det moderne Gennembrud
Medier og kommunikation V
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Tidsrammen: Opstart - præsentation og instruktion Arbejde med scenografi - inklusive pause Improvisation + opsætning.
STOP-MOTION-CYKEL-FILM
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Fototeori Lukkertid.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
AT 2016 mediefag og filmiske analysemetoder. Inspiration: Ideer til AT-projekter med mediefag – med emnet ”grænser”: Med samfundsfag: - Censur: hvordan.
Levende billeder: Kortfilm
Almen Studieforberedelse - AT MUSIK – 2016:. De kunstneriske fag kan deltage med overskridelse af kulturelle, genremæssige og æstetiske grænser og alt.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Fototeori Lukkertid.
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Hvad er dokumentarfilm?
Dansk i AT 2018 Alternativer – forandring og fornyelse
2.D Mediefag C.
Præsentationens transcript:

Før 1895 FILMHISTORIEN DEN KORTE VERSION

1895-1930 Brødrene Lumière Program Teknik Verdens første forestilling 22.3.1895 Program 10 film - hverdagssituationer Teknik Stationært kamera med Indbygget projektor

Den narrative film Georges Melies Fade in/out Dissolve Stop motion Filmet teater

Genrer i perioden Western Science fiction Historiske dramaer

Ekspressionisme Kunstnerisk retning Stor indflydelse i Tyskland Robert Wiene: Dr. Caligari, 1920 F.W.Murnau: Nosferatu, 1922 Fritz Lang: Metropolis, 1927 Reaktion mod 1800 tallets naturalisme og objektive realisme Subjektiv repræsentation af kunstnerens følelser Rusland: Montageteknikken Filmklip

Den første talefilm The Jazzsinger, 1927 Sang og fed musik + Hvide der leger sorte = Succes

1930-1950 Studiernes storhedstid Studiesystemet Stjernesystemet Farvefilm USA: 60-80% af det europæiske marked Statskontrol og censur

Film Noir Sort film (efter anden verdenskrig) Mørk, brutal, urban, storby Visuelt dominerer kontrasten mellem lys og mørke Detektiven eller den kriminelle og den fatale kvinde, femme fatale. Inspiration: amerikanske krimier + tysk ekspressionisme Fokus: Kynisme, brutalitet, sadisme – storbyens mørke, tågede miljøer.

Genrer i perioden Film Noir (Genre?) Gangsterfilm Horror film Musicals

Italiensk Neorealisme Reaktion mod restriktioner fra den fascistiske regering Protest mod de sociale forhold Low budget – mangelsamfundet Tema: hverdagens sociale problemer. Teknik: tilbageholdende kamera og klipning. Dokumentarisk præg

1950-1970 Filmens kamp mod Tv’et Farvefilm Bredformater – cinemascope. Smell-o-vision – 3D 1960 – TV 80% hustandsdækning Salg af ældre film til Tv

Den nye bølge/La nouvelle vague Fransk retning Reaktion mod de traditionelle, forudsigelige film fra Hollywood Cahiers du Cinéma

Jean-Luc Goddard, Claude CHabrol, Francois Truffaut Den individuelle stil Instruktøren som hovedkraft – Auteurs Fællestræk: Løst realistisk plot Innovativ struktur Eksperimenter med filmisk tid og rum Intertekstuel hyldest

Studiosystemet Afløses efterhånden af uafhængige producenter og co-produktioner Statsstøtte til film i Europa USA dominerer fortsat film- og Tv-markedet The New Hollywood

Genrer i perioden Krigsfilm Spaghetti-western Socialrealisme Agent-film/krimi Science fiction Begrebet Blockbuster

1970-1990 Multibiografer – nye lydsystemer Artcinema Video Satellit- og kabel-Tv Drastisk stigning i filmomkostninger – dækkes dog af video (30-40%) De store selskaber – primært distributører – uafhængigt producerede film (independent) overgår de store selskabers produktion The New Hollywood – The Hollywood Bratpack

Genrer i perioden Splatter-film Kampsport Roadmovies Animationsfilm Katastrofe-film Action

1990 – i dag Flere biografgængere Stjernefokus – populære skuespillere sikrer succes Skuespillere engagerer sig i filmproduktion Stigende produktionsomkostninger – independent film DVD’en introduceres – vinder hurtigt markedsandele Internettet – filmfremvisning og ikke mindst download?

Dogme 95 Dansk bevægelse stiftet i 1995 Dogme = regler Manifest – Kyskhedsløftet 10 regler for filmproduktion Stor succes – fremgang for dansk film PR stunt, genoplivelse af filmen som kunstart – et opgør med Hollywood?

Kyskhedsløftet 1 Optagelserne skal foregå på location. Rekvisitter og scenografi må ikke tilføres. (Hvis en bestemt rekvisit er nødvendig for en historie, må en location vælges, hvor denne rekvisit forefindes.) 2 Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt. (Musik må altså ikke anvendes, med mindre det forekommer på optagestedet.) 3 Kameraet skal være båret. Al bevægelse eller stilstand, der kan opnås i hånden, er tilladt. (Filmen skal ikke foregå, hvor kameraet står, men der skal filmes, hvor filmen foregår.) 4 Filmen skal være farvefilm. Lyssætninger accepteres ikke. (Hvis der er for lidt lys til eksponering, må scenen udgå eller en enkelt lampe påmonteres kameraet.) 5 Optisk arbejde såvel som filtersætning af filmen er forbudt. 6 Filmen må ikke indeholde overfladisk action. (Mord, våben etc. må ikke forekomme.) 7 Tidsmæssig og geografisk fremmedgørelse er forbudt. (Det vil sige, at filmen foregår her og nu.) 8 Genrefilm accepteres ikke. 9 Filmformatet skal være Academy 35mm. 10 Instruktøren må ikke krediteres. Ydermere lover jeg som instruktør at afstå fra at have en personlig smag! Jeg er ikke kunstner længere. Jeg lover at afstå fra at skabe et "værk", idet jeg prioriterer sekundet frem for helheden. Mit ypperste mål er at aftvinge mine personer og scenerier sandheden. Dette lover jeg vil ske med alle midler og på bekostning af al god smag og al æstetik. Således aflægger jeg KYSKHEDSLØFTET.”

Genrer i perioden Superhelte film (Fantasy) Animationsfilm Spoof Historiske film