Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
10. Klasse og dens rolle i fremtiden Konference Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark Den 28. februar 2014 Uddannelseskonsulent Trine J. Rasmussen
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
EUD og vejledningsreform
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tre klare nationale mål
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
10.CenterViborg Den individuelle 10CV – og stadig høj prioritering af fagligheden, studiekompetencerne, afklaringen, læringsmiljøet og fællesskabet Nyt.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
Arbejde med jobkort og uddannelsesveje.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Forældremøde i 9. klasse
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Efterskolernes Vejlederkonference
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Tilmelding til uddannelse 2019
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri

Regeringens mål med reformen 1. Flere skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter folkeskolen •Fra 19% i dag til 25% i 2020 og 30% i Flere skal gennemføre en erhvervsuddannelse •Fra 52% i dag til 60% i 2020 og 67% i Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som muligt. Andelen af de dygtigste elever skal øges år for år. 4. Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

Hvordan skal målene realiseres? •Et ungespor og et voksenspor i erhvervsuddannelser •Fra 12 til 4 indgange til erhvervsuddannelserne •Social, sundhed og pædagogik •Handel og Servicefag •Landbrug og fødevarer •Teknologi, byggeri og transport •Klare adgangskrav – krav om 2 i dansk og matematik •Ny fleksuddannelse og 10.klasse EUD •Bedre mulighed for at læse videre – EUX på flere fag

Ny struktur Grundforløb 1. delHovedforløb Grund- forløb 2. del 9./10. klasse Afbrudt eller afsluttet uddannelse og/eller joberfaring Grundforløb, uger Hovedforløb, ca. 3 år Grundforløbets 2. del. 10 uger + evt. individuel supplering i indtil 10 uger ekstra. Uddannelses- garanti efter afsluttet grundforløbsprøve Adgangsbegrænsning på visse uddannelser

Hvad er godt! •Adgangskrav – godt signal og reel betydning, ¼ af dem der starter i dag har ikke bestået dansk og matematik i folkeskolen •At de helt unge bliver et år ældre… •At der måske kan blive skabt et attraktivt ungdomsmiljø på erhvervsuddannelserne

Hvad er problematisk •At få en reel og let forståelig uddannelsesgaranti •At sikre praktikpladser nok

Hvad er en udfordring? •At sikre det faglige niveau på grundforløbet – især for dem der starter på fast track •At bibeholde arbejdsmiljøuddannelsen i vores uddannelser •At EUX de facto kun bliver en mulighed for dem, der kommer direkte fra folkeskolen •At voksenerhvervsuddannelserne bliver ved at være attraktive

Hvad er irriterende? •At 10. klasse EUD er lanceret som et tilbud til taberne •At fleksuddannelsen næppe vil føre til job •At al snak om bedre mulighed for videre uddannelse er ren retorik – det der foreslås er muligt i dag.