ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Følelsesmæssige reaktioner efter at have fået en hjertesygdom
Det fælles mål At borgere med kroniske sygdomme opnår den højeste grad af livskvalitet med størst muligt ansvar for og indflydelse på eget helbred.
Anerkendende APV.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
skyld og skam hos den ramte familie
Støvring den 11. september 2007
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Program - ICDP International Childhood Development Program
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DEPRESSION! Undervisning af udviklingssygeplejerske Irene Amby
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Disposition Præsentation af emne Mobning
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Leif Nord Centerleder, psykolog
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Demens Anne Mette Jensen.
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Kommunikationskursus
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Motivation af frivillige
Præsentationens transcript:

ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE Line Kirstine Hauptmann Neuropsykolog

Fra lykke til ulykke er der kun et skridt Fra ulykke til lykke er lang vej

Krise & sorg KRISE SORG TAB

Familien Personlighed Ramte Tab Pårørende

INGEN GYLDEN REGEL

HVORDAN KAN HJERNEN TAGE SKADE FØLELSESMÆSSIGE OG ADFÆRDSMÆSSIGE ÆNDRINGER Psykiske reaktioner Initiativ & Motivation Temperament Adfærdsproblemer Personlighedsændringer Indsigt

HJERNENS OMRÅDER OG SKADESFØLGER Frontallapper Temporallapper Parietallapper Occipitallapper Hjernestammen De dybere strukturer

PSYKISKE REAKTIONER Depression Støtte til igangsætning Ukontrolleret gråd og latter Forsættelse af aktivitet Anerkendelse Medicin? Fysisk aktivitet

INITIATIV OG MOTIVATION Struktur Skema Dags og ugeprogram Påmindelser Opgaveliste

TEMPERAMENT Obs depression Ikke diskutere, forlade, aflede Sig fra i situationen Konkret fælles aftale og handleplan

ADFÆRDSPROBLEMER Fast struktur & velkendt miljø Forudsigelighed Rutine Reinforcering Identificering af forløbere til adfærdsproblemer Afledning og undgåelse

UPASSENDE ADFÆRD Gøre opmærksom på Aftale retningslinjer Signal Overvej deltagelse Vær konkret Forblive neutral

PERSONLIGHEDSÆNDRINGER Personlig bog Personlige kort Tab

SVIGTENDE INDSIGT Organisk eller psykologisk? Benægtelse eller manglende opmærksomhed? Konsekvens kan være, at adfærdsmæssige problemer og emotionelle vanskeligheder stiger Konkrete målsætninger Eksisterende copingstrategier ikke længere tilgængelige, anvendelse af personlige kort Udvikling sker i praksis ikke gennem dialog

DET KAN MAN ALTID GØRE Korte og klare beskeder Begrænsede valgmuligheder Definer problemet Skriv det ned Tal med andre Zonen for nærmeste udvikling

SORGENS AMBIVALENTE FØLELSER Glæde og taknemmelighed over, at den skadede har overlevet Bliver irriteret og vred på den skadede Nødvendigt at konfrontere den skadede for at bedre indsigten Indimellem så belastende, at man ønsker at han/hun var død Dårlig samvittighed: Han /hun kan ikke gøre for det Bange for at såre/fremkalde aggression eller depression

SORGENS AMBIVALENTE FØLELSER Ønsker at den skadede bliver mere aktiv og får mere ansvar Behov for at leve sit eget liv Behov for at tale med andre om den skadede Den skadede er den samme som før Stoler ikke på den skadedes evner. Det er lettere at gøre det selv Følelsen af at svigte Følelsen af at være illoyal Den skadede er forandret

SORGENS AMBIVALENTE FØLELSER HOS DEN SKADEDE Glæde/taknemmelighed over at have overlevet Taknemmelighed over ægtefællens støtte Følelsen af at være til besvær Ønske om at bidrage til fællesskabet Oplevelsen af at være den samme som før Vrede/sorg over handicap Følelsen af at være afhængig/umyndiggjort Oplevelsen af at have krav på hjælp/omsorg Angst for nederlag Får at vide at man er anderledes

TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED