Søgeord og konverteringer En webtekst skal på samme tid skabe synlighed i søgemaskinerne og motivere brugerne til at udføre en handling, vi som afsendere definerer. Tekstforløbet på en webside er derfor utroligt vigtigt for en brugers vilje til at klikke sig videre i forløbet. For eksempel læser du kun dette, hvis teksten om søgeord har overbevist dig om, at der er noget af værdi at hente i denne præsentation. Du har derfor netop udført det, man kalder en ’most wanted response’. På de følgende slides vil vi vise søgeordenes placering på websiden.
Placering af Søgeord 1.Titel 2.Overskrift 3.Manchet 4.Brødtekst 5.Billeder (alt text) 6.Links ’anchor’ og ’title’ 7.URL Websidens tekstflader Websiden har 7 synlige elementer, der kan indeholde søgeord.
Elementer i koden Websidens tekstflader 1.Title 2.Meta Description …desuden skal man være opmærksom på placeringen af søgeord i sidens kode.
At arbejde med webtekst •Hvad tekstens formål? •Har brugeren mulighed for at opfylde formålet? •Indeholder alle elementer det centrale søgeord? •Er der høj brug af søgeordet i brødteksten? •Er teksten læsbar? Som vist, er der mange elementer at tage hensyn til, når der skal arbejdes med webtekst. Her er en kort tjekliste: Ovenstående punkter udgør ikke en udtømmende liste, men kan hjælpe dig i processen med at skabe synlige og effektive sider. Hvis du vil videre, kan du læse mere i vores vidensbase. God læsning.vores vidensbase