Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU. Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VELKOMMEN TIL WORKSHOP OM LITTERATURSIDEN
Advertisements

Hvordan bidrager litteratursiden
Mellemtrin EMU.
Børns sociale liv med digitale medier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Opgaveskrivning Informationssøgning
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Bevidst undervisning i billeder
SKOLEBIBLIOTEKET PÅ NETTET Udarbejdet af Jette Hansen.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Læringsstile og lektier
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Opgaver og svarark – til individuel brug
Trafikplanlægger for en dag! •Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik •Program –Intro –Arbejd.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Billedbøger.
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Støttet af • Projektet set fra CFU – mål og rammer • Projektet set fra skolens side • Best practice eksempler • Nåede vi målet –formidling.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Engelbert H – og den sidste chance
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Naja Marie Aidt Bavian.
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Trafikplanlægger for en dag! Mål med undervisningen –At I får en viden om sikkerhed, sundhed og energiforbrug ved trafik Program –Intro –Arbejd.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Dannelse og kompetencer
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
Snak med din sidemand om dette et par min.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Litteratursiden / anmeldelser / analyser / boglister / temaer / forfattere / klassikere / læseklubber / debat Litteratursiden er bibliotekernes website.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Litteratursiden Litteratursiden er bibliotekernes website om litteratur. Litteratursiden er for dig, der vil inspireres til gode læseoplevelser, blive.
Børn og unges sociale liv online
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
PLC og mediepædagogisk vejledning Taarnby, 25. september 2012.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Klassefighten 2012 En kollektiv læsedyst Varde Bibliotek, 2012.
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hva´ska´jeg med kommunen?. Når du har tid og lyst….. Fokus – kommunikation: -når DU har TID og LYST så kan du søge SU, flytte adresse, bestille et sundhedskort,
Læsning.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Brev At skrive et brev.
Faghæfte 48 og historie. Foredrag ved Jørgen Mogensen
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Børn og voksnes rettigheder.
Jagten på den gode børnebog
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Skolebibliotekets Dag, 1. september 2009 CFU

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Mål:  At læse en bog.  At lære at udarbejde en anmeldelse.  At kunne arbejde i en kommunikativ genre, hvor hovedformålet er at skabe interesse for boglæsning såvel i processen som i produktet.

Podcast din læselyst – Hvordan får vi børn til at læse? – Blive ved med at læse?  Hvad skaber en lystlæser? Hvad skaber en lystlæser?  Selv at formidle litteratur til kammerater og få bogtips af kammerater.  At have forældre der aktivt formidler litteratur  At have oplevet imødekommende (skole)bibliotekarer, som har en viden børnene gerne vil have (kendskab til bøger), og som har behandlet dem med respekt.  At have haft lærere, der iværksatte forskellige initiativer med læsning  At have deltaget i en læsefremmende kampagne.

Podcast din læselyst – Hvordan skabes en lystlæser? Skabe bevidsthed hos eleverne – hvad er det godt for? At læse:  “Du skal anbefale andre børn at læse, det skal du skrive i undersøgelsen. Man bliver også bedre til at stave ved at læse – det er godt at kunne, når man selv skriver, og man lærer mange nye ord og bliver god til at formulere sig, man lærer, hvordan man kan skabe forskellige stemninger, man bliver god til at danne sig forskellige billeder i hovedet.. Man bliver god til en masse ting.”

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Fra indtryk til udtryk. Den danskfaglige disciplin er ”boganmeldelse”. Hvad karakteriserer denne genre?

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne En traditionel boganmeldelse KAN bestå af flere faglige elementer:  om bogen (faktiske oplysninger)  forlag  År  For - og bagside  bogens indhold  genre  resume  personer  Miljø  Tid  tema  budskabet i teksten  sammenligning  andre af samme emne/forfatter med begrundelse  vurdering (egen mening)  mening om indholdet  hvem vil du anbefale bogen til?

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Kommunikationssituationen: afsender - modtagerforhold Hvorfor anmelde overhovedet –?  iscenesætte sig selv?  viderebringe en læseerfaring?  viderebringe en læsebegejstring?  løse en skoleopgave  lære noget danskfagligt  gøre læreren glad  få god karakter  Nogle (professionelle) anmeldere vil kun anmelde de bøger som vedkommende synes er gode (lystlæsere).

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Formen/mediet: Rapport, essay, tegneserie, dramatisering, læseteater, fortælling, foredrag, artikel, plakat, brev, PowerPoint, Youtube, mobiltelefonen, blog, elev/forældreintra, facebook, Podcast …. Hvad karakteriserer netop den form som er valgt? Hvordan kan den spille sammen med og understøtte indholdet?

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Fra indtryk til udtryk. Den mediefaglige disciplin er ”podcast”. Hvad karakteriserer denne udtryksform? Hvordan kvalificeres sammenhængen mellem form og indhold?

Elevens mediefaglighed (brugerorienteret) : TV – radio – video – film computer – spil – internet – chat - programmer mobiltelefon – podcast – m.m. Lærerens mediefaglighed (fagligt orienteret): Didaktisk kompetence Erfaringer med medier og undervisning Podcast din læselyst - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Multimedier  dialogdialog Elevfaglighed Lærerfaglighed dialog

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Hvordan arbejder vi videre?  Hvad ved vi nu – hvilke erfaringer har vi gjort os?  Hvilke erfaringer kan vi bruge i det videre arbejde?  Hvor kan vi hente inspiration til det kommende arbejde? Hvad skaber en lystlæser?

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  Den gode (skole)bibliotekar: den person som lytter til dem (eleverne), og som har en stor viden om bøger, bl.a. i kraft af, at de har læst dem selv.  Børnene ønsker og søger kontakt med og dialog om fagligt input og modspil fra en ekspert på det område, som de brænder for, nemlig en (skole)bibliotekar, der vel at mærke selv er lystlæser.  Ved at involvere og kombinere faktorer der relaterer til skole, familie, fagpersoner og kompetenceudvikling skabes lystlæsere.

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne  HVAD GØR VI SÅ NU??  Lave anmelderkampagner på biblioteket (i forskellige medier/genrer)  Eksperimentere med modtager – afsenderforhold  Anmelde forskellige genrer i forskellige medier  Quiz med præmier – det er sejt at vide noget der står i bøger  Elevproducerede multimedieanmeldelser der ”kører” på biblioteket.  Læseprofil: Mine læsevaner, hvad læser du lige nu? Den bedste bog du har læst? Den første bog? En bog du gerne vil læse? Den dårligste bog? M.m.  Interview med voksne/børn på skolen/hjemme/i lokalsamfundet om læsevaner /læseprofiler.  Inspirere hinanden - LÆSEKLUBBER  Blive inspireret af de professionelle anmeldere. 

Podcast din læselyst – Hvordan anmelder de andre?  Troldspejlet :  Premiere:  Youtube : – Dangerous books for boys - Dødsgudens løgne – Radiserne – Harry Potter og halvblodsprinsen – Momo – Slam, Nick Hornby – Slam, Nick Hornby

Podcast din læselyst – - set med en skolebibliotekars / dansklærers øjne Alle podcasts kan ses her Podcast din LæselystPodcast din Læselyst Video-podcasts  Brædder til Draculas kiste Brædder til Draculas kisteBrædder til Draculas kiste  Body Effex Body EffexBody Effex  Dødens maske Dødens maskeDødens maske Podcasts lavet i Garageband  Rock’n’roll forever   Charlie og chokoladefabrikken Search ResultsSearch Results