Kohorte og interventionsstudier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Advertisements

Valg af studie-type for projektet
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Evidence-based medicine Is based on the best available scientific evidence This evidence is integrated with clinical experience and patient preferences.
Q-feber i graviditeten
1 Jyllands-Posten 24. juli 2005 Sukker i kaffen nedsætter risikoen for fedme Bruger man sukker i kaffen og teen, er risikoen for at være overvægtig 40.
Magtteori I 7. September 2005.
Kohorte og interventionsstudier
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Database Normalization without Mathmatics
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Forskellige studietyper
Finansafdelingen /MVM Hvad sker der når FED hæver renterne?
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen. vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Evidenshierarki eller - typologi
Kohorte og interventionsstudier
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Simulationsmodeller til vurdering af effekten af risikofaktorintervention Januar 2007 | Henrik Brønnum-HansenSide 1 CEEH ”kick-off”, januar 2007 Simulationsmodeller.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Animation på teksten Danish Red Cross 1 ss. Animation på teksten Latrines HVEM OG PÅ HVILKEN BAGGRUND TRÆFFER BESLUTNING OM VALG AF MODEL2
Khaldoon A Al-Roomi et al, International Journal of Epidemiology, 1994

Apopleksi/Slagtilfælde – en katastrofe som kan undgås
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Ung i centrum Historical ”natural recovery” issues: 1.Does ”natural recovery” exist? 2.How common is ” natural recovery”?
DNA baseret taksonomi?. International Commission on Zoological Nomenclature (ICZN) International Association for Plant Taxonomy (IAPT)
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Association of maternal coffeine consumtion with decrements in fetal growth Gennemgang ved Dominic, Irene og Védís.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Metodeafsnit Projekt: Estimering af marked
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Danmarks Fødevareforskning Do pesticides and manganese affect human health? Henrik Rye Lam Department of Toxicology and Risk Assessment Danish Institute.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning Set 3 : Lesson 1 : Slide 1 Proteins Move Based on Size lactase tyrosinase.
Center for Kliniske retningslinjer
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Skift Typografi Marker tekst og klik TAB for at hoppe til næste typografi Klik SHIFT + TAB for at hoppe tilbage i typografierne 1. OVERSKRIFT 2. UNDEROVERSKRIFT.
Underoverskrift 17 pkt bold hvid Maks. 2 linjer med respekt for evt logo Indsæt billede >Klik på billedikonet og indsæt billede Efter indsættelse >Højreklik.
Folkehelsekonferansen Oslo oktober 2015
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
DB analyse og modellering
Software Testing Software testing.
Denitrification in the root zone
Comparative effectiveness - and the case of diabetes therapy Tanker fra en simple-minded klinisk-epidemiologisk pragmatikermand Reimar W. Thomsen, MD,
Confounding.
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Case-kontrol studier.
Evidenshierarki eller - typologi
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Kohorte og interventionsstudier Merete Osler

Epidemiologiske studiedesign Observerende(Ikke-eksperimentelle)undersøgelser kohorte (follow-up) undersøgelser case-kontrol undersøgelser Tværsnitsundersøgelser Korrelationsstudier Interventions (Eksperimentelle) undersøgelser

Algorithm for classification of study Did investigator assign exposure? Yes: Experimental study No: Observational study Random allocation? Comparison group? Yes: Randomised, controlled trial No: Non-randomised, controlled trial Yes: Analytical study No: Descriptive study Time sequence? Exposure  Outcome: Case-control study Exposure and Outcome: Cross-sectional study Exposure  Outcome Cohort study Grimes DA & Schulz KF, 2002

Kohorteundersøgelsen Observationel undersøgelsesmetode Studiebasen identificeres primært Eksponerede og u-eksponerede følges over tid Udvikling af sygdom/outcome i de forskellige ekspositionsgrupper sammenlignes

Modellen Populationen +E -E +E tid + O -E tid

Typer af kohortestudier Prospektiv kohorte Historisk kohorte Ambi-direktionel Nested case-controlstudie i kohorte

Prospektiv vs. Historisk kohorte Prospektiv kohorte Historisk kohorte +E -E tid +E -E tid Forsker Forsker

Andre designs i kohorter Ambi-direktionel kohorte +E -E tid Forsker +E -E Nested case-control i kohorte +E -E tid Forsker ? +E

Associationsmål i kohortestudier KIP = antal nye tilfælde frem til tiden t / antal personer i risiko IR = antal nye tilfælde / samlede risikotid Relativ Risiko = Risiko Ratio = RR = KIP+E / KIP-E = IR+E / IR-E Populationen +E -E tid O+E O-E RR = KIP+E / KIP-E = O+E / Alle +E O-E / Alle -E

Associationsmål i kohortestudier KIP = antal nye tilfælde frem til tiden t / antal personer i risiko IR = antal nye tilfælde / samlede risikotid Relativ Risiko = Risiko Ratio = RR = KIP+E / KIP-E = IR+E / IR-E Populationen +E -E tid O+E O-E RR = IR+E / IR-E = O+E / Obs.tid+E O-E / Obs.tid+E

Associationsmål i kohortestudier IR = antal nye tilfælde / samlede risikotid IHS loss of f-u RR = IR+E / IR-E = O+E / Obs.tid+E O-E / Obs.tid+E Populationen +E -E 0 1 2 3 4 5 6 7 år 3 / (5+7+7+7+3+4+7+7) 2 / (7+6+7+3+7+7+7+5) = 3 nye tilfælde / 47 år 2 nye tilfælde / 49 år = 0,064 nye tilfælde / år 0.041 nye tilfælde / år = RR = 1.56

Fixed kohorte fx Kost-kræft og helbred Populationen +E -E 0 1 2 3 4 5 6 7 år

Fixed (lukket) kohorte Populationen +E -E 0 1 2 3 4 5 6 7 år

Type of population studied Defined by Follow up Appropriate measure of disease frequency Open dynamic Fixed Closed Changeable characteristic Irrevocable event Members come and go; losses may occur Does not gain members; losses may accur Does not gain members; no losses occur Incidence rate Cumulative incidence

Selektion af sammenligningsgruppe (reference population) Intern: Uexponerede deltagere i kohorten Fx ikke-rygere i British physician study Totalbefolkning: Fx studier af arbejdsmiljø Sammenlignelig kohorte: Fx en anden type arbejdere

Overvejelser ved design og fortolkning af kohortestudier Er den eksponerede og den u-eksponerede gruppe sammenlignelige? Er ekspositionsoplysningerne indhentet ens for begge grupper? Hvordan er follow-up? Er follow-up tiden tilstrækkelig? Er follow-up påvirket af outcome? Er frafald korreleret med ekspositionsstatus?

Modellen 1. Bortfald ved baseline (rekrutering) Populationen +E -E 2. Bortfald ved follow-up +E tid + O -E tid

Bias Selektionsbias Udvælgelsen til undersøgelsesgrupperne (på basis af eksposition eller udfald) er influeret af den anden undersøgelses dimension (ekspositionen eller udfald) – den som skal bestemmes. Kohorte design Udvælgelsen af eksponeret/ikke-eksponeret gruppe er relateret til udfaldsstatus. Informationsbias Forskelle mellem undersøgelsesgrupperne i indhentning, rapportering eller fortolkning af information om den anden undersøgelsesdimension. Bestemmelsen af udfaldsstatus (syg/rask) er forskellig for eksponerede og ikke eksponerede.

Informationsbias Eksempler Recall bias KOHORTE: Personer eksponeret for en kendt risikofaktor husker bedre evt efterfølgende relevant sygdom. Interviewer bias KOHORTE: Interviewernes kendskab til ekspositionsstatus påvirker interviewerens /lægens fastlæggelse af udfald Bortfalds bias KOHORTE: Bortfaldsgruppen adskiller sig fra fortsatte deltageres både med hensyn til eksposition og udfald. Differential misklassifikation KOHORTE: Misklassifikation af udfaldsstatus er forskellig for eksponerede og ikke-eksponerede.

Interventionsstudier

Det væsentligeste rationale for interventionsstudier Observationelle studier er følsomme for (ikke-erkendt eller ikke-målelig) confounding

Interventionsundersøgelsen Ligner en kohorteundersøgelse: studerer incidensen af outcome i grupper af forskelligt eksponerede MEN Forskeren har kontrol over principperne ved udvælgelse af hvem der skal eksponeres Forskeren tilstræber en ’alt andet lige’ situation ved hjælp af tilfældigheder

Modellen Randomisering Populationen +E -E tid +E -E + O

3 nøgleelementer Randomisering: sikrer sammenlignelighed af populationerne Placebo: sikrer sammenlignelighed af effekter uafhængig af behandlingsomstændigheder Blinding: sikrer sammenlignelighed af informationerne Dog kan disse elementer ikke altid opfyldes!

Intervention study Advantages As a cohort study: exposure  outcome Complete description of disease, incl incidence data Possible to study multiple effects The exposure allocated by the investigator Allow large contrasts in exposure The exposure compared to no, other or placebo intervention The groups to be compared will be similar The randomised, controlled trial: Randomised – eliminate confounding Placebo-controlled – allow blinding Blinding – reduce bias Strongest design to establish cause-effect relationships risk among exposed risk among not risk ”if” exposed risk ”if” not RR = ~

Intervention study Limitations As a cohort study Expensive and time consuming Not useful for rare diseases and long induction time May not be ethically justifiable insufficient belief to justify intervention insufficient doubt to justify placebo intervention too expensive or difficult to be implemented intervention already widespread in population even if little evidence of efficacy or safety May not be feasible to have a true placebo group treatment already exist change in habits, surgery, zone therapy, etc

Confounding in RCT Randomisation will – ideally – result in Equal distribution of known – and unknown – potential confounders No confounding possible Randomisation may fail – sloppiness or randomly The stronger predictor, the smaller differences cause confounding How to judge if randomisation was successful? Assess for baseline equivalence If there are differences, then repeat the randomisation, or assess and adjust for possible confounding

Baseline comparison Do we have baseline equivalence? A. Yes, baseline equivalence - no problem B. Yes, reasonable baseline equivalence – probably no problem C. No, baseline inequivalence – confounding could be a problem D. No, baseline inequivalence – there is confounding Placebo Active P Age (y) 26.9 27.7 0.61 Sex (% female) 45 55 0.15 Haemoglobin (g/L) 115 113 0.04  

Non-compliance in RCT Study participants may not comply with treatment Some in the intervention group may not be exposed Some in the control group may be exposed (co-intervention) Q1: How to assess compliance? Randomisation A B Q2: What to compare? A vs B ? A1 vs B1 ? A1 B1 A1 B1

Intention-to-treat analysis Analysis based on assigned, not actual treatment compare those randomly assigned to active vs placebo do not exclude non-compliant participants do not put non-compliant participants in the other group Only intent-to-treat analysis benefits from randomization Non-compliance does not occur randomly Primary analysis must be based on intent-to-treat analysis only this comparison will give an unconfounded effect estimate Secondary analysis based on compliance may be done

Diskussion Kohorte versus interventionsundersøgelser- Hvordan er evidensen?

To metaanalyser i New Engl J Med i 2000 Conclusion: We found little evidence that estimates of treatment effects in observational studies after 1984 are either larger than or qualitatively different from those obtained in randomized, controlled trails.

Eksempler på forskel mellem kohorte og RCT Beta-Caroten og lungekræft HRT og hjertesygdom

Oversigtsartikler (reviews) Litteratur oversigt (Kvalitative) Metanalyse (Kvantitative) Littertur analyse -inklusionskriterier -vurderingskriterier

Metaanalyse Systematisk metode som gennem statistiske analyser kombinerer data fra uafhængige studier mhp at opnå numeriske estimater af effekten af en specifik vaiabel på et defineret udfald.