Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mere potentiale – mindre fare En mulig opgave? Pia Gjellerup Centerleder.
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
John.M.Nielsen Metode & Co.
Skoleparathed.
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Lærerprofessionen.
K-TEAM 1.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Lærerprofessionen - en definition.
Demokrati & Menneskerettigheder
Tillid Temadag for AMIR
Dannelse – Moral – Demokrati Om pædagogiske, etiske og politiske tænke- og handlingsformers egenlogik Dietrich Benner / Alexander von Oettingen Forelæsninger.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Medierne og demokratiet
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
Samfundslære: Styreformer
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Styring af styregrupper
Seksualpolitik.
Omgangstone og kollegialitet
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef.
Uddrag af politiske principprogrammer
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Introduktion til liberalisme
Elevinddragelse og demokrati Interviewer: Men er det ikke jeres eget ansvar at finde ud af, hvad partierne står for? Stine: Jo, det er rigtigt nok. Det.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
Genoprettende retfærdighed
Ledere mellem profession, management og demokrati
Ungdomskulturer Mellem selvværd og selvtillid.
Hvordan man bekæmper mobning
Unge mellem projekter og reality Ungdomskulturer og unge med særlige behov.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Demokrati, politikere og medborgerskab
Demokratiet er udfordret
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse

Politik • Politik: Magtudøvelse – eller fordeling af værdier med gyldighed for et samfund • Forskellige interesser – konflikt • Demokrati – fælles spilleregler for udfoldelse af konflikter • Forskellighed og / eller fællesskab

Demokrati • Folkestyre – af, ved og for folket • Procedurer for folkets styre – direkte eller repræsentativt • Offentlighed – kontrol og sikring af at det går ordentligt for sig • Dannelse – viljen til civilisation • Tillid til andre • Tillid til sig selv – mægtiggørelse

En udfordring vedrørende demokrati og politik • Demokrati fordrer etik og moral – det skal gå ordentligt til / ideal om offentlighed • Politik som magtudøvelse - Kommunikation som manipulation mhp at opnå accept og mere magt • Offentlig politik er spændt ud mellem disse yderpunkter

Udfordring nødvendig • Demokratiets forudsætter offentlighedens kontrol • Offentlighedens kærne: Viden • Uafhængig, kritisk og tilgængelig viden

Viden Institution tilknytning Afhængig Uafhængig Brugeradgang Svært tilgængelig Let tilgængelig Underholdningens internet Sex og underholdning Elitens bibliotek Hemmerligheder og koder Magthavernes internet Censur og kontrol Det åbne internet og bibliotek Vejledning og aktiv hjælp

Videns nødvendig • Nødvendigt at stille spørgsmål for at få diskussion og deltagelse – kritisk viden • Og for at kvalificere borgere til demokrati (dannelse) – den gode medborger • Nødvendigt at vide hvor man taler fra – normative positioner (filosofi)

Medborgeridentiteter Valgfrihed i den offentlige sektor Enig Uenig Sænke skatterne God ide Ikke en god ide Den forbrugeristiske medborger SF + RV + (V) 29 pct. Den tryghedssø- gende medborger DF 15 pct. Den liberale medborger V + K + DF 25 pct. Den kollektive medborger SD + SF + Enl 32 pct.

Subjektivisering og medialisering • A. Kommunikation som dannelsesideal • Fokus: Væren og selvdannelse • Selvfremstilling – overskud og mit gode liv • B. Subjektivisering – jeg synes / følelser som fornuft • C. Medialisering – der er medier mellem folk • Intimitet på medier – reality tv

‘Synes-godt-om- samfundet’ • Demokrati som manifestationer og marketing styring • Politik som interaktion – individuelle valg af service • Service legitimeret af en fortælling – hvor ‘jeg’ er tilstede

Biblioteket og kampen for opmærksomhed • Biblioteket skal kæmpe for opmærksomhed • Nettet udfolder kampen om opmærksomhed • Biblioteket spændt ud mellem leverandør af viden og underholdning

Viden og dannelse • Viden – noget man henter (- arbejde) • Hurtige svar på hurtige spørgsmål • Fra fordybelse til forbrug • Videns relativitet • Svækker den kritiske videns potentialer som demokratisk kontrol • Undergraver demokratisk dannelse

Et mønster – og en balance Selvværd LilleStor Selvtillid Lille Stor Moderne samfund Ved hvordan man fører sig frem på scenerne. Mange kompetencer Det traditionelle samfund Kender sit værd og sin plads Rodløs – på evig jagt… efter opmærksomhed og nye grænser Den ideale balance – kompetent med selvkontrol

Bibliotekets opgaver • To strenge – underholdning og viden • To dannelsesstrategier: • Kvalificeret underholdning – bliver klogere • Kvalificeret viden – bliver kritisk • Viljen til civilisation