Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi præsenterer SLIDEPLAYER.DK
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Måske er I gode venner i et år,
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Photo story. Velkommen til denne lille manual omkring Photo Story 1.Du kan vælge at se hele filmen og detaljeret se hvordan du bedst kommer i gang med.
Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Flickr.com – online billeddeling
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Opgaver og svarark – til individuel brug
Internet til alvor og sjov
Videregående pc-vejledning Modul 02: Harddisken 1 60+Bornholm.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Måske er I bedste venner i et år,
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Fjernlån og andre medier
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Videoredigering Hvorfor Udstyr Software Filming og Redigering Visning og Respons.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Elevernes digitale dannelse
Klavs Asbjørn Hansen Vibeke Wendelboe Lund Maria Aas.
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
Hvordan kan skolen formidle dagligdagen - lovligt SkoleIntra træf 2006 Advokat Hanne Bender.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
UDDANNELSER I UDVIKLING – Rediger i Windows Movie Maker Brug det færdige produkt på mobiltelefon Optag video på mobil – 3gp Tag billeder på.
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Computeren kan bruges til:
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Børn og unges sociale liv online
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
KOPIER TIL COPYDAN TEKST & NODE VEJLEDNING. BAGGRUND Forfattere, komponister, illustratorer og udgivere har krav på betaling, når deres værker kopieres.
Billeder.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
VELKOMMEN.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Webetik Om ophavsret, kopiering og brug af billeder fra internettet i skoleopgaver og på hjemmesider.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Ophavsret Hensyn til skaberen >< hensyn til samfundet –betaling for indsats >< fri information –fortsat informationsstrøm >> betaling for indsats –  betaling.
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
OPHAVSRETSLOVEN Paragrafer, Bekendtgørelser og Vejledninger.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
GUIDE TIL DELING AF DOKUMENTER
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
- og hvordan du undgår dem…
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke? En PowerPoint præsentation Maria Aas (L292127), Klavs Asbjørn Hansen (L292101),Vibeke Lund (L293107)   Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?

Webetik er den måde, man færdes på, og benytter internettet og andre kommunikationsformer, såsom mobiltelefonen. Begrebet kan udvides til alle former for varianter af digital trafik, hvad enten det er på mail, Skolekom, Intra-net, SMS eller internettet generelt. Der findes regler på området, som skal respekteres.

Og reglerne er med til at beskytte alle brugere mod overgreb og misbrug, men også for at sikre at rettighedshavere bevarer indkomster og råderetten over deres værker.

Rettighedshaveren er den person eller virksomhed, som har retten til at bestemme, om man vil offentliggøre materialet og i givet fald, hvilke betingelser der skal være gældende (honorering mm.)

Materialerne kan være:

Kopiering af bøger og hæfter, aviser og tidsskrifter Kopiering af bøger og hæfter, aviser og tidsskrifter. Anvendelsen af kopieret materiale, hvad enten digitalt eller analogt. Afspilning af video, film, CD, lydoptagelser, hvad enten det er selvproduceret eller indkøbt. Materiale produceret af elever. Det være sig skriftligt, billeder eller lyd. Persondataloven.

Læreren er ansvarlig for at eleverne undervises i webetik, og at læreren nødvendigvis må være kontrollant ved løsningen af opgaver, hvor eleverne henter materiale på internettet og andre steder.

Som elev skal du passe på, at du ikke kommer til at kopiere ulovligt materiale, når du laver opgaver. Her kan du se, hvordan du undgår at bryde loven, når du bruger andres materiale.

Når du skal aflevere en opgave eller et projekt må du ikke uden videre bruge andres billeder, musik og tekster medmindre du har fået lov af den, der har lavet det, eller den, som har rettighederne – fx forlaget eller arbejdsgiveren.

Hvor finder jeg det, jeg må bruge i mine opgaver og projekter?

DR/skole og DR/gymnasium – Det Digitale Mediebibliotek De klip, som du kan finde i det Digitale Mediebibliotek på DR/skole og DR/gymnasium, må du streame og bruge i en opgave eller et projekt. Du må også sende links til klippene til dine klassekammerater og andre, der har adgang til DR/skole eller DR/gymnasium. www.dr.dk/skolewww.dr.dk/gymnasium.

SkoDa Hvis din skole har abonnement på SkoDa, kan du gå ind på www SkoDa Hvis din skole har abonnement på SkoDa, kan du gå ind på www.skoda.emu.dk og finde masser af materiale til dine opgaver og projekter. Du må bruge teksterne og billederne direkte i de opgaver, du afleverer på skolen, når bare du skriver, hvor du har dem fra. Skolen må også lægge dine opgaver ud på skolens hjemmeside eller intranet – så længe materialet stammer fra SkoDa. www.skoda.emu.dk.

Materialeplatformen På Materialeplatformen kan du finde billeder, lyd- og videoklip. Ved de forskellige klip står, hvad du må bruge dem til. www.materialeplatform.emu.dk

Citater Du må gerne citere fra en tekst i din opgave eller dit projekt Citater Du må gerne citere fra en tekst i din opgave eller dit projekt. Teksten kan være fra en bog, et digt, film eller en sang. Når du citerer, må du dog kun bruge en lille del af en andens tekst, dvs. et par linjer eller lidt mere. Ved citat skal du huske: • at bruge anførselstegn • skrive bogens titel • forfatterens navn

Fotokopier (analog kopiering) Du må gerne tage en fotokopi af et fotografi fra en bog, en tabel fra en matematikbog eller et digt fra en digtsamling og aflevere foto kopien som en del af din opgave. Men du må ikke lave kopier af opgaven til hele klassen og dele den ud, hvis den indeholder materiale, som du ikke selv har lavet

Software Du må ikke lave kopier af software og computerspil, medmindre licensbetingelserne udtrykkeligt tillader det – men du må altid lave nødvendige sikkerhedskopier.

Piratkopier Du må aldrig kopiere eller bruge piratkopier Piratkopier Du må aldrig kopiere eller bruge piratkopier. Piratkopier er kopier, som er lavet uden tilladelse fra den, som har rettighederne til de originale værker.

Analog kopiering Analog kopiering er fx når du optager en film fra fjernsynet på video, en cd over på et kassette bånd, eller når du kopierer en dvd over på et videobånd. Analoge kopier må du bruge privat. Dvs. at du må kopiere til dig selv, din familie, din lærer og din omgangskreds. Du må både kopiere dine egne eksemplarer, og eksemplarer du har lånt af en ven eller på biblioteket.

Digital kopiering Digital kopiering omfatter fx download af filer fra internettet, mp3-filer, indscanning af bøger og billeder, kopiering af cd’er, dvd’er, eller hvis du optager en film på dvd mv. Hvis du laver en digital kopi af en analog kopi, fx hvis du optager et videobånd over på en dvd, betragter man det som digital kopiering

Digitale kopier må du kun bruge inden for din husstand, dvs Digitale kopier må du kun bruge inden for din husstand, dvs. at du kun må kopiere til dine forældre og søskende, og du må kun kopiere dine egne eksemplarer, dvs. ikke eksemplarer som du har lejet eller lånt. Du må således ikke låne en cd og kopiere den.

Hvis du vil vise fotografi et eller optagelsen til en masse andre Hvis du vil bruge optagelsen til andet end bare at kigge på den selv eller sammen med et par venner, skal du forinden have lov fra dem, du fotograferer eller optager. Så hvis du vil sende optagelsen til dine venner via mobilen eller lægge den op på internettet, fx i en blog, kræver det, at du har fået en tilladelse fra dem, som er blevet optaget.

Du må ikke optage eller fotografere dine venner eller andre personer i en pinlig eller ubehagelig situation, fx hvor en fra parallelklassen kysser en pige til en skolefest, en klassekammerat som græder, eller en slåskamp.

Download af billeder, musik, film, tekster mv. fra internettet Download af billeder, musik, film, tekster mv. fra internettet. Og brænding af dvd’er og cd-rommer: Du må ikke downloade software, fx et computerspil, medmindre det tydeligt står på hjemmesiden, at det er tilladt, og det klart fremgår, hvem der har retten til softwaren. Du må dog aldrig downloade og installere programmer på skolens computere. Du må aldrig downloade piratkopier af andres materiale eller software, selvom det kun er til dig selv. Piratkopier er kopier, der er lavet uden tilladelse fra den, som har rettighederne til materialet, som fx en musik-cd eller en dvd-film.

Hvad sker der, hvis du krænker ophavsretten Hvad sker der, hvis du krænker ophavsretten? Det kan få alvorlige konsekvenser for dig, hvis du krænker en andens ophavsrettigheder. Du risikerer at skulle betale en erstatning til den person eller organisation, som har rettighederne.