Kursus for matematik-lærere på HG

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående pc-vejledning Modul 13: Brug af tekstbehandling 60+Bornholm.
Advertisements

En lille vejledning til ændring af skærmens udseende.
CoDriver Afslut 1 Tastaturet Her kan du få lidt at vide om tastaturet og tasternes funktion. Klik på knapperne nederst til venstre for at bladre frem og.
Videregående pc-vejledning
Eksempel på sikker betaling på Internettet:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
Ligninger af første grad i en variabel
Videregående pc-vejledning Modul 02: Harddisken 1 60+Bornholm.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
REGISTRERINGSDATABASEN
Skift mellem flere åbne vinduer
Instruktion i Animation Shop
Backoffice præsentation
Formularer (Access, del 3)
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
BACKUP eller dø! Klik dig frem til næste billede ->
DANSK RIDE FORBUNDwww.rideforbund.dk21. august 2014 Introduktion til Course Tool af Rasmus Christian Kaae.
NetBeans Installation og brug.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Rapporter (Access, del 5)
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Videregående pc-vejledning
DASG-projekt: ”Jordobservation” Steen Toft Jørgensen Helsingør Gymnasium.
EDB og terminsprøve – prøve
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
PD – kursusgang 3 Introduktion til Java Script. Mål Viden om hvordan JavaScripts indlejres i HTML dokumenter Viden om programmering i JavaScript  Erklæring.
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
ViTre til MAC TalkingWeb. ViTre til MAC Version 1: (ViseOrd) Hjælpeprogram der kører i baggrunden. Oplæsning med highlight i ViTre læsevindue. Læsehjælp.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Adam Tulinius | | 2010
projekt eller lignende
Oprettelse Af Dreamviewer Site.
Peter Fristrup Roskilde Gymnasium
Skabelon mailopsætning
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Helt tomt regneark.
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Præsentationens transcript:

Kursus for matematik-lærere på HG Maple Kursus for matematik-lærere på HG Helsingør Gymnasium, Steen Toft Jørgensen

Fordele ved Maple Programmet kan køre på både Windows og MAC. I dokumentet kan man samle alle besvarelserne på hele opgavesættet. Programmet kan printe dokumentet til eksamen. Programmet kan konvertere dokumentet til f.eks. PDF til elektronisk aflevering. Programmet er gratis for eleverne, og billigt for skolen (ca. 6000 kr. pr. år). Maple anvendes i matematik på videregående studier på DTU og KU. Ny aktiveringskode hvert år, dvs. ikke noget som skal tilbagekaldes, når elever bliver studenter.

Hvordan arbejder jeg med Maple? Anvender det i alle hjemmeopgavesæt. Anvender Maple i næsten alle lektioner, så eleverne ser de enkelte matematik-emner regnet i Maple, og lærer en masse små fiduser. Vi gennemregner de fleste eksempler fra bogen. Starter i september i 1g med Maple. I slutningen af grundforløbet ønsker næsten ingen at undvære Maple. Har i år fået 7 nye elever ind i 1z Ma. Har lavet hjælper-ordning med 7 elever.

Installation Webbaseret download. Så ikke nogen CD-rommer eller USB-nøgler at holde styr på. 3 platforme: Windows, MAC, Linux. Pakker til Trigonometri (i grader), Vektorer og Statistik. Kræver lidt forståelse at få sat korrekt op. Pakketips: steen-toft.dk/mat/maple/ Praktiske tips: steen-toft.dk/mat/maple/praktisk.pdf

Pakker En brugbar pakke skal være indbygget eller ligge i mappen ”lib”, hvor Maple er installeret. Maple undersøger ved opstart, hvilke pakker der ligger i mappen ”lib”. Kommandoen with(Trig) gør at man kan regne i grader, når man anvender kommandoerne Sin, Cos, Tan med stort begyndelsesbogstav. Alternativt skrives kommandoen Trig[Sin]. : efter en pakke eller en kommando undertrykker svaret (som man dog kan regne videre med).

Paletter I venstre side er der en del paletter. Man kan få flere paletter ved at højreklikke og vælge ”Show palette”. Man kan fjerne paletter ved at højreklikke og vælge ”Remove Palette”. En skabelon kopieres til "Favorites" ved at højreklikke på skabelonen og vælge "Add To Favorites Palette". I ”Favorittes” gemmer man de skabeloner, man ofte bruger.

Hvordan kommer man i gang? Start med at sikre, at alle har fået Maple installeret, incl. pakkerne. Få dem til at ændre opsætningen, så NY fil giver et ”worksheet”. I et worksheet skelnes imellem tekstområde og regneområde. Det gør det lettere at forstå, hvornår man regner og hvornår man skriver forklaring. Andre muligheder i ”Options”.

Hjælp + Tutorials Vælg menuen ”Help”, ”Maple Help”. Søg på ordet, f.eks. solve Vælg f.eks. ”solve, details (solve)”. Øverst kan man bl.a. læse om options. Nederst kan man se en stribe eksempler. ? Foran kommando giver hjælpe-vindue. # foran kommando gør at den ikke køres. Vælg menuen ”Tools”, ”Tutors”, ”Calculus – Single Variable”, ”Volume of Revolution”. Hvordan får man det ind i dokumentet?

Markeringer Dobbeltunderstregning af facit laves via 2 gange tryk på skabelonen A fra paletten ”Accents”. NB: Skifter til Math-mode. Vektorpil over en vektor laves med skabelon fra paletten ”Accents”. NB: Math-mode. Potens (hævet skrift) laves med SHIFT ^ Indeks (sænket skrift) laves med SHIFT _

Faldgruber e^x (skriv exp(x) eller brug skabelonen) Sin contra sin (Trig-pakken) Log (log10 hhv. ln) = contra :=(ligning eller tildeling) PDF, når sektioner er lukkede I er reserveret til imaginære enhed, D er reserveret til differentiation. MAC: Menupunkterne ligger ikke samme sted på en MAC som det gør i Windows. Parenteser af forskellig slags ([{}]) kræver opfindsomhed på MAC.

Gode arbejdsrutiner Brug Indsæt ”Section” ved hver ny opgave. Brug Indsæt ”Subsection” ved hvert nyt spørgsmål. Start hver opgave med kommandoen ”restart”. Gem løbende! Højreklik og vælg. Husk altid konklusion i ord. Gennemregn alt med ”!!!”.

Praktisk Indsætte sidehoved med navn, opgavetitel og sidetal. God ide især til skriftlige opgaver, som konverteres til PDF eller udprintes (terminsprøve, årsprøve og eksamen). Menu”View”, vælg ”Header Footer”

Sektioner og output Sektioner kan åbnes eller lukkes: Åben Lukket Output kan fjernes fra worksheet: Brug menuen ”Edit”, ”Remove Output”, ”From Worksheet”. Så står kun kommandoerne tilbage. Køres med ENTER linjevis eller med ”!!!”. Begge dele kan anvendes i pædagogisk sammenhæng.

Gode kommandoer F5 skifter imellem tekst-mode og math-mode %, %% osv. (sidste hhv. næstsidste resultat) Labels, f.eks. (2.3) Variabelnavne (brug sigende gerne langt navn) ”rhs” og ”lhs” (right hand side, left hand side) ”expand” (gang ud) ”factor” (faktoriser) ”simplify” (reducer) ”subs” (substituer) ”evalf” (approksimer) ”maximize” og ”minimize” (option ”location”)

I hvilken rækkefølge regner Maple? Svar: i den rækkefølge, man trykker ENTER eller knappen ”!”. Altså ikke nødvendigvis den rækkefølge, som kommandoerne står i i dokumentet! Derfor skal % og %% osv. anvendes med omtanke. Derfor er det en god ide, at starte enhver opgave med restart. Når så elever har rettet flere gange i en kommando, og den ser rigtig ud, men fejler, så sig: kør fra ”restart”

Flere ting på en gang Man kan lagre ligning i en variabel, og løse ligningen og samtidig lagre facit. OhmsLov:=u=r*i i:=solve(OhmsLov,i) Flere kommandoer på én linje adskilles med semikolon: 2*4/7+2; evalf(%) A:=45; AB:=12; AC:=8

Nulstilling af variable Kommandoen restart får systemet til at glemme alle definitioner og udregninger. God ide i starten af hver opgave. Kommandoen unassign(’a’) vil frigøre variablen a, så den er en fri variabel, hvori der ikke er gemt noget tal eller udtryk. Kommandoen a:=’a’ gør det samme.

Brug af reference Indfør variabel: Anvend % (eller %%, %%% osv.): r:=5; h:=10; Rumfang:=3.14*r2*h Anvend % (eller %%, %%% osv.): %+5 Brug labelnummer: (2.3.1)*2+5 NB: Labelnumre er fortløbende, og får flere underpunkter jo flere ”subsections” der er.

Definition af funktion Funktionen 2x+5 defineres korrekt som f:=x->2*x+5 Hvis man skriver f(x):=2*x+5, så foreslår Maple, at man nok mener en funktion. NB: en funktion kan godt virke på andet end et tal! El:=f->x/f*df/dx definerer begrebet elasticitet El(x^n) giver n El virker på en funktion, og giver en funktion.

Options solve(sin(x)=0.2) giver kun én løsning Eleven må så selv overveje om den værdi, man søger, faktisk er supplementvinklen. solve(sin(x)=0.2,AllSolutions) giver samtlige løsninger, hvori der indgår 2 parametre: _B1 er et vilkårligt binært tal, dvs. 0 eller 1 _Z1 er et vilkårligt helt tal _C1 er et vilkårligt komplekst tal (reelt tal) Options findes i Maple Help under ”solve”.

Få fat på element i en liste Hvordan får man fat på svar, som står inde blandt en masse andet? Eks: hvis Maple svarer: 234,{x=2.7} %[1] giver første element i listen, dvs. 234 %[2] giver andet element, dvs. {x=2.7} %[2,1] giver 1. element inden i denne, dvs. x=2.7 rhs(%[2,1]) giver 2.7 a:= rhs(%[2,1]) lagrer værdien 2.7 i variablen a

Options f:=x->x^2+1 minimize(f(x),x=-1..1) giver svaret 1 f:=x->x^2+1 minimize(f(x),x=-1..1,location) giver svaret 1,{[{x=0},1]} Dvs. minimumspunktet er (x,y)=(0,1). Man kan så få fat på x-værdien med kommandoen: rhs(%[2,1,1,1])

Højreklik på svaret Højreklik på svaret fra Maple er case-sensitiv, dvs. den giver en masse mulig-heder. Men ofte bliver svaret ved brug af højreklik fyldt med en masse parenteser:

Primitivt tegneområde Med menuen Indsæt ”Canvas” kan man få indsat et tegneområde.