Nye udviklingstendenser i 10. klasse, studieindgange
Program • Præsentation • Studieretninger (medborgerskab og k-tid) • Bindinger • Differentieret tilrettelagt undervisning • Alternative uger • Nøgletal • Klasser fordelt på indgange og lærere • Elevtal i 10. klasse • Elevgruppe og udfordringer (skolesocialrådgiver, pæd.medhjælper og ”blæksprutte” • Undersøgelse • Uddannelsesparat (MHU-/EIU-samtaler) • Kommunikation/E-protokol
Center-10, Aarhus Kommune • Danmarks største 10. klassecenter • Center-10 er starten på en ungdomsuddannelse • Værdier • Potentiale • Udvikling • Medansvar • Arbejdsglæde • Fra undervisning til læring • Præsentation af Center-10 Præsentation af Center-10
Studieretninger
Erhvervsrettet studieretning • Teknisk skole • Købmandsskolen • Jordbrugets Uddannelsescenter • Social- og sundhedsskolen • Skolen for Klinikassistenter, Tandpleje og kliniske tandteknikere (SKT) • Eleven undervises af faglærere, som lægger stor vægt på det praktiske. Undervisningen giver et godt kendskab til fagenes indhold, kravene, metoderne og dagligdagen på de fem uddannelses- institutioner.
Gymnasiel studieretning • STX • HHX • HTX • HF • EUX Den studieforberedende indgang har et højt fagligt niveau, og her får eleven både mulighed for at arbejde med sproglige, samfunds- mæssige og naturfaglige fag. Karakterniveau: 4
Fleksibel studieretning • Gymnasiale uddannelser • Erhvervsrettede uddannelser • Der er mange vejledningsaktiviteter som f.eks. erhvervspraktik, brobygning, virksomhedsbesøg og samtaler med UU- vejleder. Formålet for eleven er, at blive afklaret og klar til at gennemføre en ungdomsuddannelse.
Bindinger • O.G • Pigeklasse • Skole og praktik (teknisk/praktisk)
Differentieret tilrettelagt undervisning • Projektorienteret • Klasseundervisning • Individuel undervisning • Gruppearbejde • Niveaudelt undervisning • Praktisk orienteret undervisning • Praktik • Forlagt undervisning – Undervisning på gymnasier og erhvervsskoler
Alternative uger (36 uger/26 uger) • Introperiode (2 uger) • Brobygning • OSO-uge • OSO-fremlæggelse • Projektuge • Synopse (2 uger) • Terminsprøve • Skriftlige prøver
Nøgletal
Klasser fordelt på indgange og lærere
Elevtal i 10. klasse
Elevgruppe • Hvad vælger eleverne i Aarhus Kommune efter 9. klasse? • 50 % bliver erklæret uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse • 50 % vælger 10. klasse • 23 % vælger 10. klase i privatskole eller efterskole • 27 % vælger 10. klasse i Aarhus Kommune • Ved Center-10 er 37 % af eleverne med anden etnisk herkomst • Ved Center-10 har 25 % af eleverne sociale eller personlige problemer
Undersøgelse – Unge trivsel og rusmidler • Undersøgelse af professor Mads Uffe Pedersen fra Psykologisk Institut/Center for Rusmiddelforskning, Aarhus Universitet • Formål med projektet • At identificere unge 15 – 17 årige, som har trivselsproblemer og /eller har udviklet et misbrug af rusmidler, som er af en sådan karakter, at de har brug for hjælp • At undersøge, hvorvidt det er muligt med enkle midler at reducere tiden fra mistanke om/identificering af trivsels- og rusmidler problemer hos den unge, til der iværksættes relevant hjælp • At undgå den tidlige opsporing opleves som en belastning for skolerne
Resultat af undersøgelse • Identifikation • Ud af 385 elever åbnede 315 elever det elektroniske skema (82 %) • 282 besvarede halvdelen af spørgsmålene (73,2 %) • 248 besvarede alle spørgsmål (64,4 %)
Fordeling mellem alder, køn og etnicitet
Påvirket sidste måned (nu)
Køn og etnicitet
3 kategorier af udfordringer • Kognitive/adfærdsmæssige udfordringer = KA • Emotionelle problemer = EP • Traume-oplevelser = T
Kategorier af udfordringer • De 248 unge kan inddeles i 4 grupper • Unge der aktuelt er påvirket af kognitive-adfærdsmæssige problemer • Unge der aktuelt er påvirket af følelsesmæssige problemer • Unge der aktuelt er påvirket af Traumatiserende oplevelser • Unge uden aktuelt identificerbare problemer
Kognitive og adfærdsmæssige (KA) udfordringer
Emotionelle problemer (EP)
Traumatiske oplevelser (T)
MHU-samtale maj og august 2013 •Mål, Handlinger og Udvikling •MHU-spørgeskema •MHU-Elevsamtale •Målsamtale •Aftale Mål, Handling og Indsats EIU 1-samtale Midt/slutning af oktober 2013 •Evaluering, Indsats og Udvikling •Faglærerevaluering •Kontaktlærerevaluering •Nye mål og indsatser •Evalueringssamtale •Vurdering af uddannelsesparathed EIU 2-samtale Slutning af februar 2014 •Faglærerevaluering •Kontaktlærerevaluering •Nye mål og indsatser •Evt. evaluerings- eller/og udskolingssamtale •Endelig vurdering af uddannelsesparathed EIU 3-samtale Sidst i april/ først i maj 2014 •Faglærerevaluering (kun karakterer) Uddannelsesparat (MHU/EIU)
Uddannelsesparat
E-protokol
INFORMATION Mail: Skolen: Viceskoleleder Charlotte Juhl Andersen: Administrativ leder Jette Andersen: Telefon: Skolen: Viceskoleleder Charlotte Juhl Andersen: Administrativ leder Jette Andersen: