Om at være MOOC’er At finde og skabe sine egne læringsstier Fluid konferencen d. 22. januar 2014 Inger-Marie F. Christensen, Specialkonsulent.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Advertisements

VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Drupal[.org] Open Source CMS 6/
Learning Ressource Centres En studierejse til Leeds og Sheffield februar 2002.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Læring og uddannelse med mobile medier
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Unit 1 English Summative Assessment, Poem
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Modul 1 (B) Rød løber Tid: 30 minutter. Spilleregler for dagen.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Autonomic Computing And Self Managed Architectures Emne: self star overview 11 december 2009.
Portfolio. Portfolio – what? Portfolio is used in more ways –Product or presentation –Process –Learning –Evaluation Often we distinguish between a learning.
Medialogy Learning Spaces in Copenhagen What do we want ? What can we do ? Possibilities and concerns.
Hans Jørgen Andersen Colour Vision - Weeds the Open Sky and a Thermos.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Study Abroad SAMF infomøde Erasmus + and Overseas studies  Where? Erasmus +: EU + Iceland, Liechtenstein, Norway, Turkey, Switzerland Overseas.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
© Copyright IBM Corporation 2007 Process Identification and Reuse - BPMBlueWorks Bo Ebro Christensen, Executive IT Architect, IBM.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Litteratursiden / forfattere / anmeldelser / analyser / lister / temaer / læseklubber / video / brugere Digital communication of performance literature.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Træning & Certificering - Small Business Specialist Søren K. Pedersen – Partner Development Manager, Microsoft.
Delprøve 1, december 2011.
The Rethinking Resource Sharing Initiative Poul Erlandsen National Library of Education Copenhagen, Denmark.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30 SEPTEMBER 2014 DEIC CONFERENCE 2014 PHD STUDENT MATTEO PILATI AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF CULTURE.
Inspiration og fokusering. 2 Disposition E-læringsgenerationerne Helhedsmodel Eksempler på e-læringsteknologier Det virtuelle gymnasium.
1 Welcome! The search process:  How to handle the search process (strategies)  Transform your topic into search terms  Search techniques  how to use.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
SummIT maj Videnmedarbejdere i 21. århundrede “Your most precious possession is not your financial assets. Your most precious possession.
Vækst i events og festivaler Introduktion. Hvordan skaber man vækst i events?
Linking international students and Danish businesses.
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
LÆR FOR LIVET NORDIC FOSTER CARE ASSOCIATION Rødovre 6. september 2014.
Designprocess Linnea Jacobsen 1. semester Uge 37 mandag 9. – søndag 15. september 2013.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Erfaringer og dialog omkring transforms AFP/PDF/AFP AFP Brugergruppemøde Maj 2012 Jørgen Ulrich.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 1. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW FAGETS EMNER OG STRUKTUR Operationel analyse af webadfærd Bredt fag. Både.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 1.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
The Nested Splat! Series
Præsentationens transcript:

Om at være MOOC’er At finde og skabe sine egne læringsstier Fluid konferencen d. 22. januar 2014 Inger-Marie F. Christensen, Specialkonsulent

MOOC • Udbydervinkel: – Massive Open Online Course • Den lærendes vinkel: – A Mind-boggling number of Opportunities to Openly • Connect • Collaborate • and engage in Creative learning 2

MOOC’er – fokus på den lærende 3 • Det lette er at tilmelde sig en MOOC. • Udfordringerne begynder, ligeså snart du træder ind ad døren til det virtuelle kursusrum! • Hvis du kan finde det! ”The course was all over the place”. ”..an uncourse..” ”…destabilising the course…” Mackness, 2010:269

Emner i dette oplæg 4 • Typiske udfordringer for en MOOC'er • En (eksemplarisk?) MOOC • Hvordan lykkes læring i en MOOC? • Open learner literacies

Typiske udfordringer for en MOOC’er 5 • Hvilken type MOOC har jeg tilmeldt mig? – Transmissionsparadigme: interaktion med materialer – Videnskonstruktion: interaktion mellem deltagerne • Hvilke stier eller spor indeholder den? • Hvilke af disse stier formår jeg at gøre til personlige læringsstier? • Hvilket indsatsniveau skal jeg lægge? • Death by discussion board!

6 Stier i en MOOC

En (eksemplarisk?) MOOC 7 • Open University's MOOC om Open Education • Også betalings-kursus: Openness and innovation in elearning • 25 aktiviteter, 3 badges • Masterniveau • 7 uger, 7 moduler timer • Tilmeldte: Ca. 550 • Unikke hits på kursus websiden: ca. 2000

MOOC om Open Education 8 Åben kursuswebside: materialer, aktiviteter, forum Personlig blog – indlæg og kommentarer Netværk – Google + gruppe Blogaggregator Twitter stream: #h817open

Læringsaktiviteter i Open Education MOOC’en • Lineær = tydelig sti: aktivitet • Aktivitet – Script til interaktion med materiale, idéer, teorier, koncepter osv. samt interaktion med andre deltagere. • Helt åbent • Videnskonstruktion + collaboration light • Ug med overblik, forslag og ”tilvalg” 9

Kreativ indledende opgave • Create a visual representation that defines openness in education by drawing on some of the concepts listed in Weller and Anderson… ( n=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Medstuderendes bud på open education 11

Kreativ afsluttende opgave • In this activity you will create a video and share it via your blog……you can use another tool, but avoid just plain text… • In your video reflect on what you have learned in this course, covering one of the following elements: – What aspect of openness in education interests you most (and why)? – What the future direction of open education will be in your opinion, justifying your answer. – Your experience of studying an open course versus traditional, formal education. 12

13

Krævende opgaver - På højt taksonomisk niveau 14

Hvordan lykkes læring i en MOOC? 15 Grundlæggende præmisser • Autonomi – Den lærende bestemmer selv hvor, hvornår, hvordan og med hvem, læringen skal foregå, og hvad der skal læres. • Diversity: nationalitet, kultur, alder, baggrund, sprog • Openness – Gratis, ingen forudsætninger, intet max. antal – Indirekte: open = willingness to share freely • Connectedness and interactivity – Fordrer en bestemt tilgang til læring – Behov for MOOCiquette På en gang muligheder og barrierer

Spændingsfelter 16 • Struktur – fraværet af struktur • Underviserkontakt/vejledning – fraværet af samme • Navigation i uendelige informations- og vidensstrømme – Vælge til og fra • Individuel læring, mindre grupper, én ud af tilmeldte….. • Tryghedszone – åbenhed – blufærdighed • Lurker/consumer - kreativ producent • Peer learning

Open learner literacies 17 • Hvad kræver det at overleve og trives med ”åben læring”? • Efter bla. Jenkins et al. • En legende tilgang: – Evnen til at eksperimentere med ens omgivelser som en slags problemløsning • Remix/kreative færdigheder – Evnen til på meningsfuld vis at udvælge og remixe webindhold og producere eget indhold • Multitasking – Skanne, skabe overblik, skifte fokus, vælge til og fra

Open learner literacies fortsat 18 • Dømmekraft – Kildekritik • Connecting – Forme personlige læringsnetværk – Finde og connecte med knowledgable others • Identifying oneself as an open learner – Tiltro til egne evner – Indse, at man selv er den drivende kraft – Mod til at være udfarende, sætte egne læringsmål og forfølge disse – Være selv-organiserende

At være MOOC’er 19 • Giver mange forskellige (lærings-) oplevelser • Giver mulighed for at skabe et personligt læringsnetværk • Er ikke altid simpelt og ligetil • Kræver en del viden, færdigheder og kompetencer – Mod til at gå fra at være lurker/consumer til kreativ producent • Skal opleves på egen krop

Tak for i dag! 20 Mail:

Læs mere 21 • Daniel, J. (2012). Making sense of MOOCs: musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education, no • Inger-Marie C’s blog: • Jenkins, H., Clinton, K., Purushotma, R., Robison, A. and Weigel, M. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century. Chicago, IL, The MacArthur Foundation. E807E1B0AE4E%7D/JENKINS_WHITE_PAPER.PDF E807E1B0AE4E%7D/JENKINS_WHITE_PAPER.PDF • Kop, R. (2011). The Challenges to Connectivist Learning on Open Online Networks: Learning Experiences during a Massive Open Online Course. I International Review of Research in Open and Distance Learning. Vol. 12.3, March • Mackness, J., Mak, S.F.J., Williams, R. (2010). The Ideals and Reality of Participating in a MOOC. I Dirckinck-Holmfeld et al. (red.) (2010). Proceedings of the 7 th International Conference on Networked Learning • McAuley, A., Stewart, B., Siemens, G. and Cormier, D. (2010). Massive open online courses – Digital ways of knowing and learning. The MOOC model for digital practice: • Open University’s MOOC om Open Education: education/content-section-0http:// education/content-section-0 • Billederne i denne præsentation er fra med mindre andet er angivet.