Tilgængelighed Århus kommunes hjemmeside Helene Nørgaard Bech Sensus ApS April 2010 l.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/ Helene Nørgaard Bech Sensus ApS Juni 2010.
Introduktion til HTML HTML dokumentets struktur & Indhold.
Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 24. februar 2011 l.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Grundlæggende PowerPoint
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter. Retningslinjer •For ikke-W3C formater –Word, Excel, PDF, Flash, ODF,... –Hvis utilgængelige, så skal findes.
Forelæsning om IT & TILGÆNGELIGHED IT-Højskolen, København d. 26. marts 2003.
Strategikonsulent – Middelfart Kommune
Tilgængelighed København Kommunes hjemmeside Maria Barrett Sensus ApS l.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.5.
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Formularer (Access, del 3)
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.3.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
Tilgængelighedskursus for webdesignere DIS Maria Barrett Sensus ApS Maj 2010 l.
Web tilgængelighed Do’s and dont’s
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign.
Tilgængelighed København Kommune Maria Barrett Sensus ApS 10. januar 2011 l.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.0.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen Kursusmappens indhold Alternative formater/elektroniske versioner Dagens.
Redaktørkursus i tilgængelighed og tilgængelige dokumenter Maria Barrett Sensus ApS 16. februar 2011 l.
Videregående pc-vejledning
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter Lbc/. Program Tilgængelighed til dokumenter generelt Word og InDesign Tilgængelighed til pdf-filer Øvelser.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Århus kommune Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Overblik over kompenserende teknologier lbc/ /2.0.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter. Retningslinjer For ikke-W3C formater –Word, Excel, PDF, Flash,... –Der skal findes tilgængelige alternativer.
Sensus Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.1.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.2.
Tilgængeligt webdesign Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Tilgængelighed og elektroniske dokumenter lbc/ /2.1.
Afsluttende kommentarer. Generelle anbefalinger Tilgængelighedspolitik Udbudsmateriale Uddannelse af medarbejdere Vurdering af nuværende status –Egne.
Hyppige brud på retningslinierne for tilgængelighed - WCAG Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Overblik over kompenserende teknologier. Kompenserende teknologier Ikke alle anvender kompenserende teknologier –Det gør især blinde, svagsynede, døvblinde,
Tilgængelighed og Content Management Systemer - ATAG.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
ATAG Tilgængelighed og Content Management Systemer.
Grundlæggende DW, HTML, CSS, udskæring.
Web Content Accessibility Guidelines 2.0 Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Usability – 3. november: Tilgængelighedstests Vigtige deadlines! Dagens øvelse Tilgængelighedsrapport Usability-rapport Næste uge.
Introduktion til tilgængelighed og tilgængeligt webdesign lbc/ /2.4.
Workshop om tilgængelighed og skabelonløsninger Lars Ballieu Christensen Helene Nørgaard Bech Sensus ApS 12. august 2009.
Resultater af kortlægning af tilgængelighed 2010.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Find dybdelink Blå kurser: Fremmed kurser
Præsentationens transcript:

Tilgængelighed Århus kommunes hjemmeside Helene Nørgaard Bech Sensus ApS April 2010 l

Program •En kort introduktion til webtilgængelighed •Hvordan anvendes jeres CMS til at skabe tilgængeligt indhold •Opgave •Diskussion i plenum

Tilgængeligt Webdesign ”Web’ens styrke ligger i, at den er universel. Det er helt grundlæggende, at alle mennesker — uanset funktionsnedsættelser — har adgang” Tim Berners-Lee Opfinder af WWW, direktør for W3C Tilgængelighed er et spørgsmål om at give flest mulige mennesker i flest mulige situationer og fra flest mulige browser-teknologier adgang til web-baseret information

Det officielle fokus 1.Tilgængelighed af hensyn til mennesker med en række handicaps: –Syn, hørelse, bevægelse, tale, kognition, sprog, læring, neurologiske –Kombinationer af disse 2.Tilgængelighed af hensyn til ældre mennesker med aldersbetingede behov 3.Tilgængelighed af hensyn til brugere i al almindelighed

Brugere er forskellige •Hvis man er blind bruger man skærmlæser • •Hvis man ser dårligt bruger man forstørrelse •Hvis man har et motorisk handicap kan man måske ikke anvende mus eller tastatur •Nogle (ex. ordblinde) har svært ved at læse

Type af problemer (Web) •Nogle problemer skabes af systemerne og af udviklerne –Fx formlarer som ikke hænger sammen, HTML- fejl, linktekster/URL-genbrug, utilgængelige scripts, … •Andre skabes af designerne –Fx ringe kontrast, små bogstaver, dårlig navigation, … •Atter andre problemer skabes af redaktørerne –Fx dokumentproduktion, billeder uden ALT, dårlige linktekster, manglende overskrifter

Status •Op imod 25% af alle brugere oplever problemer med tilgængeligheden Danske beslutninger •Åbne standarder incl. tilgængelighed obligatorisk (2008) FN •FN’s handicapkonvention om handicappedes rettigheder (2009)

Obligatoriske standarder

Retningslinjer og prioriteter •Internationale retningslinjer fra World Wide Web Consortium (W3C) –Web Accessibility Initiative (WAI) –Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) –Authoring Tools Accessibility Guidelines (ATAG) –User Agents Accessibility Guidelines (UAAG) Brugeren oplever tilgængelighed UAAG Browsere, Media players ATAG Redigerings- værktøjer, editors, CMS WCAG Indhold, struktur, layout, interaktion

Retningslinjer og prioriteter •W3C prioriteter og overholdelse –Prioritet 1 – Skal overholdes (niveau A) –Prioritet 2 – Bør overholdes (niveau AA) –Prioritet 3 – Kan overholdes (niveau AAA) •Niveau AA (prioritet 1 og 2) er minimum; niveau AAA er ikke altid realistisk •Danske retningslinjer fra IT- og Telestyrelsen •EU anvender ligeledes W3C/WCAG

Retningslinjer og prioriteter 2 •Ikke-W3C retningslinjer –Ikke-W3C teknologier •Indhold fra eksempelvis Microsoft (Office), Adobe (PDF, Flash), Open Office, andre •Dokumenterne skal følge retningslinjerne for det pågældende format •Leverandører er på vej med WCAG 2 supplement til sikring af tilgængeligheden til fx Word og PDF

Web Content Accessibility Guidelines udpluk Helene Nørgaard Bech Sensus ApS

WCAG A Ikke-tekstligt indhold: Alt ikke- tekstligt indhold, som præsenteres for brugeren, har et tekstligt alternativ, der har samme formål. FX: –Tidsafhængigt media –Grafik –Dynamisk Indhold –Rammer

Hyppige brud på retningslinierne Manglende alternativer til grafik (90%) Brugere af skærmlæsere får ikke information om hvad billedet indeholder. Det er et stort problem hvis billedet også er et link. Hvis grafik ikke bærer information så lav tom alternativ tekst

WCAG A Information og relationer: Information, struktur og relationer, som fremgår af den visuelle præsentation, kan også blive fastslået programmeringsmæssigt eller er tilgængelig som tekst. Fx. –tabelinformation –H-overskrifter –Citater –Listeelementer

Hyppige brud på retningslinierne Manglende/ukorrekt anvendelse af overskriftelementer (87%) H-elementer må ikke bruges til at opnå et bestemt visuelt udtryk men skal bruges til at markere forskellige niveauer af overskrifter og de skal samtidig nestes korrekt Aktiviteter-i-hoeringsfasen---en-oversigt.aspx

Hyppige brud på retningslinierne Manglende titler til rammer (57%) Titler kan hjælpe en bruger af eksempelvis skærmlæser til at finde ud af hvad de indeholder.

Hyppige brud på retningslinierne Manglende overskrifter til datatabeller (59%) Anvend eksempelvis TD til at identificere data celler og TH til at identificere overskrifter i HTML.

WCAG A Sansemæssige egenskaber: Instruktioner, som er medtaget af hensyn at kunne forstå og anvende indholdet er ikke udelukkende afhængig af sansemæssige egenskaber såsom form, størrelse, visuel placering, orientering eller lyd. byggeri/Boligen/Ejendomsskat/Indefrysning/Vejledning-om-laan-til- betaling-af-ejendomsskatter.aspx

WCAG A Brug af farver: farver bliver ikke anvendt som den eneste visuelle metode til at videregive information, indikere en handling, anmode om et svar eller skelne et visuelt element.

WCAG AA Billeder af tekst: Hvis det er muligt at opnå den ønskede visuelle præsentation ved hjælp af den anvendte teknologi så anvendes tekst snarere end billeder af tekst.

Hyppige brud på retningslinierne Brug af grafik som burde være mark up (51%) Fx. billeder som bliver anvendt som overskrifter. Kan ikke søges på, læses op eller forstørres som skrift. sygdom/Sundhedsfremme-og-forebyggelse/Rygning/Slip-fri.aspx

WCAG A Formål med link (i kontekst): Formålet med hvert link kan afgøres alene ud fra linkteksten eller fra linkteksten i kombination med dens programmeringsmæssigt bestemmelige linkkontekst, undtagen når formålet med linket ville være generelt tvetydigt for brugerne.

Hyppige brud på retningslinierne Mangel på klare definitioner af målet til et link (93%) Linkteksten skal give mening også når den læses ude af kontekst. Undgå links såsom ’Læs mere’ og ’Klik her’.

WCAG AA Overskrifter og etiketter: Overskrifter og etiketter beskriver emne eller formål.

WCAG AA Sprog af dele: Det er muligt programmeringsmæssigt at bestemme det naturlige sprog af hver passage eller frase i indholdet med undtagelse af egenavne, tekniske termer, ord på ukendte sprog, og ord eller fraser som har vundet indpas i den umiddelbart omgivende tekst.

Hyppige brud på retningslinierne Manglende angivelse af sprogskift lokalt på en side (50%) Anvend eksempelvis "lang" attributten i HTML og "xml:lang" iXML version/focus+for+action/nature+and+the+environment

WCAG A Parsing: I indhold, som implementeres ved hjælp af mark-up sprog, har elementer fuldstændige start og slut tags, elementer er nestet i overensstemmelse med deres specifikationer, elementer indeholder ikke attribut-dubletter, og alle ID’er er unikke bortset fra i de situationer hvor specifikationer tillader denne praksis.

Indholdssider Alternativer til grafik - skriveregler

Indholdsside med iFrame

Editor - skriveregler •Instruktioner, som du medtaget af hensyn at kunne forstå og anvende indholdet må ikke udelukkende være afhængig af sansemæssige egenskaber såsom form, størrelse, visuel placering, orientering eller lyd •Overskrifter •Tabeller •Billeder •Links •Citater •Sprog

Overskrifter Overskrifter indsættes via rich text editoren. Når du har skrevet din overskrift vælger du hvilket niveau den skal være på.

Lister Når du skal indsætte en liste bruger du rich text editor og klikker på ikon for enten unummereret liste eller nummereret liste.

Citater Når du skriver et citat er det ikke nok at bruge ””. Du skal vælge fra menuen om det er et kort citat eller et langt blok citat:

Sprog Når du har tekst som er på et andet sprog end resten af sidens tekst, skal du markere teksten og vælge sprog fra menuen:

Tabeller Når du skal indsætte en tabel er det vigtigt at vælge tabelværktøjet:

Og herefter fanen ’Accessibility’: Her angives overskrifter (Heading rows og evt. heading colums) og beskrivelse (caption).

Billeder Når der indsættes billeder er det MEGET vigtigt at billedet bliver forsynet med en alternativ tekst, såfremt billedet har en funktion. Hvis billedet udelukkende er til pynt/ornamentering skal feltet ’Alt:’ være tomt. Hvis billedet har en betydning for konteksten skal betydningen skrives i feltet ’Alt:’ Indsætter man et link på billedet er det obligatorisk at have en alternativ tekst og den skal beskrive det sted brugeren kommer hen, ved klik på billedet.

På siden

Via egenskaber

Linktekster Når du indsætter interne links er det vigtigt at det stykke tekst som du gør til link, det også giver mening når det læses uden for kontekst. Eksempel: I teksten ’Du kan finde mere information om Århus Festuge’ vil du gerne lave et link til en side som handler om Århus festuge. En dårlig linktekst vil være ’mere information’: Hvis man læser linket ’mere information’ alene, så ved man ikke hvad man kommer til information om.

Validering Den lille firkant i højre hjørne må ikke være rød: Så er der fejl i koden.

Opgave •Gå ind på gaver gaver –Manual –Opgave –Billeder – også uploaded til SiteCore Citrix: SiteCore:

Spørgsmål, kommentarer ?!