Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Sådan kommer I i gang med digital signatur
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Forbedringstavlen – er et must
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Michel Sassene, projektleder
Landsbyggefondens IT system. IT-systemet Hvorfor? -Et længe næret ønske fra ”kunderne” -Skabe indsigt i og dialog om ansøgningsprocessen -Bedre styring.
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
Kommunernes Ydelsessystem
Kommunernes Sygedagpengesystem. Baggrund En fælleskommunal løsning, der kan understøtte den kommunale sagsbehandling på sygedagpengeområdet. Afløser til.
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
KIGO og kommunernes opgaver
Øst/Vest-kommunenetværksmøder februar 2015 KMJ
Dokumentation af opgaver
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
SAPA Kenneth Møller Johansen Digitaliseringsmessen 2013.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
SAPA KOMMUNENENETVÆRKSMØDE Juni 2015 Workshop rettigheder v/Birgitte Wendelboe – Klaus Rasmussen.
Opdeling af sager i kmd sag
Dette er en automatisk lønforhandling
SAPA FOR BEGYNDERE Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
SAPA Præsentation til medarbejdere i kommunen April 2016.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
SPOR OM SNITFLADER Netværksmøder november 2015 Kenneth Møller Johansen.
SAPA – AKTUELLE EMNER Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016.
Den lokale identity provider
Info om opgaver og dokumenter under ”snitfladeoverblik” (marts 2017)
STS netværksmøder 13. – 14. juni 2017 Peter Hansen
Jobfunktionsroller i Gladsaxe
Bilag 5: Udfasningsaftalen for kmd sag
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning.
Sapa snitfladestrategi
SAPA kommunenetværk Intro TIL SAPA
SAPA kommunenenetværksmøde
SAPA Netværksdage 24. OG 26 NOVEMBER 2015
Opdeling af sager i kmd sag
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016
Hvorfor SAPA har input til STS
Indhold 1. Krav til kommunens IT-miljø 2. Serviceaftaler
Sådan anmelder du en skade!
Projekt SAPA (Sagsoverblik/Partskontakt)
Kenneth Møller Johansen SAPA-netværksdage 25. og 28. april 2016
Kort Om støttesystemer
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Digital udveksling af af sager om ydelser på tværs af medlemsstater
Hvad indeholder SAPA? CVR SAPA CPR Organisation Klassifikation Ydelser
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper
Præsentationens transcript:

Fastlæggelse af brugermønstre for forskellige roller (Sagsoverblik/Partskontakt) Metodevejledning

Indholdsfortegnelse Slide 3: Baggrund – beskrivelse af otte roller Slide 4: De otte forskellige roller  Slide 5: Fire forskellige brugermønstre Slide 6: Fremgangsmåde og baggrund Slide 7: Forslag til hvordan opgaven kan gribes an Slide 8: Forklaring af de forskellige brugermønstre Slide 9: Eksempel på en mail til en leder Slide 10: Eksempel på en mødeindkaldelse Slide 11: Spørgsmål til støtte for interview af faggrupper Slide 12: Eksempel på et udfyldt skema

Baggrund – beskrivelse af otte roller Medarbejdere fra forskellige kommuner har beskrevet otte medarbejderroller, som i dag ofte benytter KMD Sag i deres arbejde Beskrivelserne kan læses i folderen ”SAPA – roller og brugerbehov”, som kan findes på KOMBITs hjemmeside her. Formålet er at få "kød og blod" på de nuværende brugere af KMD Sag og de kommende brugere af SAPA Folderen kan anvendes til at få en forståelse for SAPAs rækkevidde samt til at påbegynde en dialog med de pågældende roller i egen organisation.

De otte forskellige roller Jobcentermedarbejder Ydelsesservicemedarbejder Frontmedarbejder i borgerservice PPR-medarbejder Børnefamiliesagsbehandler Visitator på ældreområdet Sagsbehandlende terapeut Udbetaling Danmark-medarbejder (medtages ikke i denne undersøgelse) Listen rummer de otte roller, som er blevet udvalgt til denne undersøgelse. En fuldstændig liste findes bagerst i folderen SAPA - roller og brugerbehov. Hvordan anvender de KMD Sag i dag? Hvem skal bruge SAPA - og til hvad?

Brugerne anvender KMD Sag forskelligt! Fire forskellige brugermønstre Brugerne anvender KMD Sag forskelligt! KMD Sag Basis Person- og sagsoverblik Advis-behandling (produktionsplanlægning) Mønster B Mønster A Sagsbehandling og sagsstyring Journalnotater tilknyttet en sag i et KMD-fagsystem Mønster C Infrastruktur Fordeler sager, hændelser, adviser Al sagsbehandling og sagsstyring (ej noget fagsystem) Mønster D

Fremgangsmåde og baggrund Hvad: Hver kommune skal for hver af de syv roller, der er listet på slide 4, fastlægge, hvilket brugermønster der bedst beskriver deres anvendelse af KMD Sag i dag. Hvordan: Data registreres online via spørgeskema, der udsendes til SAPAs kontaktpersoner i kommunerne. Hvis du har problemer med spørgeskemaet eller ikke har modtaget det kan du kontakte Susanne Rasmussen fra KOMBIT på srs@kombit.dk Hvorfor: Med det færdige resultat i hånden får SAPA-projektet et mere præcist overblik over anvendelsen af KMD Sag. Desuden bliver det nemmere at planlægge projektets udrulning og implementering – både kommunalt og fælleskommunalt.

Forslag til hvordan opgaven kan gribes an Udpeg en person til at gennemføre kortlægningen i organisationen. Det kan fx være den udpegede kontaktperson fra SAPA kommunenetværket Den ansvarlige person arrangerer et interview i de forskellige afdelinger i kommunen ,hvor brugertyperne er forankret (i alt syv interviews) Der afsættes ca. ½ time til hvert interview Efter interviewet taster den ansvarlige person, resultaterne ind i det skema der er udsendt fra KOMBIT. Fra uge 43 – 48 er der mulighed for at kontakte Henriette Günther Sørensen fra SAPA-projektet på tlf. 30 56 36 22 hver mandag-torsdag mellem kl. 10 og 11 for spørgsmål til undersøgelsen. Deadline for registrering af resultaterne er den 30. nov. 2012!

Forklaring af de forskellige brugermønstre 0: Bruger ikke KMD Sag i dag A: Bruger i dag kun KMD Sag til overbliksdannelse, fordi det konkrete sagsarbejde understøttes i et fagsystem B: Bruger i dag KMD Sag til overbliksdannelse og advis’er, mens sager, dokumenter og journal ligger i fagsystem C: Bruger i dag KMD Sag i samspil med et fagsystem (typisk et KMD-system). Sagen (fx beregning af en ydelse) er i fagsystemet, mens advis’er og journalnotater samt overbliksdannelse er understøttet af KMD Sag D: Har ikke noget fagsystem – og bruger i dag KMD Sag til hele sagsarbejdet E: Det konkrete sagsarbejde ligger i et generisk sagssystem, fx ESDH.

Eksempel på en mail til lederen i afdelingen, hvor 2-3 medarbejdere udpeges til et interview Kære leder af jobcenteret I forbindelse med det fælleskommunale projekt SAPA (sagsoverblik og partskontakt), er der behov for en minikortlægning af jobcentermedarbejdernes anvendelse af KMD-sag. Jeg er udpeget i xx kommune, til at være den ansvarlige for at gennemføre kortlægningen, som skal være afsluttet inden udgangen af november. Jeg vil derfor gerne interviewe 2-3 jobcentermedarbejdere i en halv time. Jeg håber derfor, at du vil hjælpe med at: sende navn og mailadresser på de 2-3 medarbejdere, der skal interviewes angive hvor mange jobcentermedarbejdere, der er i din afdeling. På forhånd tak for hjælpen. Med venlig hilsen xx (ansvarlige for gennemførelse af kortlægningen i kommunen)

Eksempel på en mødeindkaldelse til de medarbejdere, der skal deltage i interviewet Kære jobcentermedarbejder I forbindelse med det fælleskommunale projekt SAPA (sagsoverblik og partskontakt), er der behov for en minikortlægning af jobcentermedarbejdernes anvendelse af KMD-sag. Jeg vil derfor gerne invitere jer til at deltage i et interview i en halv time om jeres anvendelse af KMD-sag. Forud for denne mødeindkaldelse har jeg været i kontakt med jeres leder, som har udpeget lige netop jer til at deltage i interviewet. I SAPA-projektet har medarbejdere fra forskellige kommuner beskrevet otte medarbejderroller ud fra f.eks. arbejdsopgaver, systemunderstøttelse og ønsker til den fremtidige SAPA-løsning – herunder jobcentermedarbejderen. Jeg har vedhæftet den folder, der beskriver de otte medarbejderroller. Inden interviewet bedes I have læst rollebeskrivelsen for jobcentermedarbejderen. Med venlig hilsen xx (ansvarlige for gennemførelse af kortlægningen i kommunen)

Spørgsmål til støtte for interview af faggrupper Start Har et særskilt fagsystem? Nej Anvender KMD Sag? Ja Ja Anvender KMD Sag som sit eneste/primære sagsssystem? Ja Journal(notater)skrives i fagsystem? Nej Ja Nej Relevante adviser kan ses i fagsystem? Ja Nej Nej Brugertype 0 Brugertype A Brugertype B Brugertype C Brugertype D Brugertype E Ingen afhængighed Blot afhængig af KMD Sag til tværg. sagsoverblik Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik og adviser Afhængig af KMD Sag til sagsoverblik, adviser og journalnotater Fuldkommen afhængighed af KMD Sag Lav afhængighed af KMD Sag

Indberettes online til SAPA Eksempel på et udfyldt skema om brugerrollernes forskellige anvendelse af KMD Sag Output: Udfyldt skema KOMMUNE: Silderødkøbing Mønster 0 Mønster A Mønster B Mønster C Mønster D Mønster E Jobcentermedarbejder X (22) Ydelsesservicemedarbejder X (3) Frontmedarbejder i borgerservice X (10) PPR-medarbejder X (47) Børnefamiliesagsbehandler X (18) Visitator på ældreområdet X (4) Sagsbehandlende terapeut Indberettes online til SAPA