Hvad er taksonomi, pixiudgaven for forretningen, og hvor bruges det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Sociale medier og læring
Muligheder for avanceret modtagelse i Digital Post for virksomheder
Videregående pc-vejledning
Anvendelse af metadata i byggeprocessen
Hvad handler tekster om? Eksempler på brugen af automatisk klassifikation og tagging i online nyhedsmedier. Rune Stilling RDFined.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Videregående pc-vejledning Modul 12: Tekstbehandling 2 60+Bornholm.
MUSEN ELLER TRYK PÅ ”ENTER”
Arkitektur - data.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Cuneco – en del af bips.
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
3D – Direkte Digital Dokumentlevering Officielt: ”Webservice for Digital Dokumentlevering”
Beskyt din computer og dine data!
Formularer (Access, del 3)
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Udviklingsplaner Sønderborg
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Danmarks BiblioteksskoleJuni 2007 Uddannelse i katalogisering: hvad kræver det? Marianne Lykke Nielsen Institut for Informationsstudier Danmarks Biblioteksskole,
POSITIONERING Stefan Grage
Indspark: Autoopmærkning, taksonomi, borgerord og søgning Jon Badstue Pedersen, Syddjurs Kommune
Autoopmærkning, taksonomi, borgerord og søgning Af Brian Jacobsen Halibut ApS Leverandør til OS2 Sønderborg, 29/ Drupal leverandør Taxon – automatisk.
TDNet Overvågning af ny forskning via tidsskrifters indholdsfortegnelser.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Opret en database i Reference Manager, ver. 11 Åbn programmet. Opret en ny database. Placér basen ude på ”skrivebordet ” (kun i denne sammenhæng – da baserne.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Rapporter (Access, del 5)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Organisation og kommunikation
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
Offentlige Referencedata
Løsninger og teknik
Præjournalisering - automatisk journalisering?
Årsmøde Organisationen Danske Arkiver
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Eksamination: IT i byggeriet 8. januar 2003 Erfaringsopsamling i COWI Projektgruppe 2.124, BL7.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
En digital opslagstavle - ikke bare i din browser
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Geopolitiske emner i tiden Kommunalreformen Fælles kommunal teknisk – topografisk kortlægning Fremtidens ejendomsdannelse.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
SKABELON.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
STS i relation til SAPA Foredragsholder: Allan Eriksen HVORFOR SAPA HAR INPUT TIL STS 25. APRIL 2016.
Digital postkasse på virk.dk - Kommunale erfaringer Jesper Overgaard Web- og digitaliseringskoordinator Hedensted Kommune.
For webredaktører Præsentation /Jesper Emil Ellekilde - pensionist.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Dagens program Du skal have kendskab til Introkurser.
Bevaring og kassation/gallring af digitalt skabte arkivalier i Danmark
Agenda Temadag om anvendelse af klassifikationer i det offentlige
Standardisering af klassifikationer
Effektiv kommunikation med virksomheder - hvordan?
Fake news, research og kildekritik
Inspirationsdag og workshop om fælleskommunale klassifikationer
Hvorfor SAPA har input til STS
Introduktion til virksomhedsdelen
Modul 07, Elektronisk post
Fake news, research og kildekritik
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
En klassifikations-case
Autoriteter.
Præsentationens transcript:

Hvad er taksonomi, pixiudgaven for forretningen, og hvor bruges det? Inspirationsdag og workshop om fælleskommunale klassifikationer Aarhus 24/5-2018 Brian Jacobsen Taxon

Agenda Hvad er taksonomi? Pixiudgaven for forretningen – show me the money Hvor bruges det? Gruppearbejde - eksempler på klassifikationer i jeres kommunale hverdag Opsamling på gruppearbejde

Brian Jacobsen Partner og CTO I Taxon ApS Hjernen bag Taxon Classifier og afledte produkter Maintainer på OS2KLE Taxonomier/klassifikationer og metadata til automatisering af processer

Taxonomi Taxonomi, klassifikation, emnesystem, journalplan, reference model, emnesystematik, udfaldsrum, Kært barn har mange navne.

Klassifikation Bare lige for at få det helt på plads ... Klassifikation er selve strukturen, dvs ren data (KLE, FORM). Klassifikation er processen med at lægge data i en klasse (tagging, opmærkning, kategorisering) Klassifikation er resultatet af opmærkningen i form af metadata (15.20.00, "TOP SECRET")

Klassifikation Klassifikation er selve strukturen, dvs ren data. En klassifikation er en liste (eventuelt i flere niveauer), som bestemmer de mulige metadata. Disse lister findes mange steder og man interagerer typisk med dem via drop-downs i diverse programmer, websider og intranetsider samt digitale formularer. Alle lister med en række foruddefinerede værdier er i princippet klassifikationer.

Klassifikation En klassifikation bestemmer de mulige metadata. F.eks. med KLE kan vi have et metadatatag med 15.20.24, men ikke et med 72.39.26. En klassifikation definerer et fælles filter på data, som munder ud i et eller flere metadatatags. Data har typisk metadata fra flere forskellige klassifikationer.

Klassifikation Nogle vigtige egenskaber for en klassifikation: Fælles – både for systemer og for mennesker Centralt styret Der er en organisation/community, der står for udvikling og vedligeholdelse.

Show me the money! Klassifikation er kun noget værd hvis den giver værdi ;-) Klassifikation er en grundsten i automatisering af processer.

Automatisering - top-down Eksempel 1: Manuel postfordeling Aktuel manuel process: Email modtages i hovedpostkasse/CVR-postkasse. Email åbnes, læses og videresendes til center. Email åbnes, læses og videresendes til afdeling. Email åbnes, læses og videresendes til gruppe. Email åbnes, læses og videresendes til sagsbehandler.

Automatisering - top-down Eksempel 1: Automatisk postfordeling Automatisk process: Email modtages i hovedpostkasse/CVR-postkasse. Email åbnes og læses automatisk. Modtager findes automatisk. Email videresendes til gruppe automatisk.

Automatisering - top-down Eksempel 1: Automatisk postfordeling med metadata Automatisk process: Email modtages i hovedpostkasse/CVR-postkasse. Emailen metadataopmærkes. Modtager findes ud fra metadataopmærket organisation. Email videresendes til gruppe. Nu har vi metadata på emailen og metadata på organisationen. Men hvordan hænger de sammen?

Automatisering - top-down Eksempel 1: Automatisk postfordeling med klassifikation Automatisk process: Email modtages i hovedpostkasse/CVR-postkasse. Email metadataopmærkes med KLE. Modtager findes ud fra KLE-opmærket organisation. Email videresendes til gruppe. Nu hænger metadata på emailen og metadata på organisationen sammen via en fælles klassifikation.

Automatisering - top-down Automatisering af processer afhænger af metadata. Metadata styres af fælles regler. En klassifikation er en fælles regel. Metadata afkobler det 'hårde' link mellem forskellige datatyper og letter administrationen. Sammenhængen virker selvom det er forskellige, der opmærker dokumenter/emails og organisation.

Automatisering - top-down Eksempel 2: Automatisk adgangsstyring/dataafgrænsning Opmærkning af data/dokumenter med KLE. Opmærkning af organisationen med KLE. Check brugerens KLE med datas KLE automatisk. Værdien af en klassifikation er at den muliggør automatiseringen af processer.

Metadata og klassifikation Hjemmesider – automatisk struktur Intranet – personalisering Adressebøger, Call centre, Kontaktsider – find personer efter emne Arkivering – aflevering til Statens Arkiver Søgning – afgrænsning og emnesøgning Alle steder man ønsker at knytte to stykker data sammen

Opgave 1: Find eksempler på eksisterende og ønskede klassifikationer i jeres kommunale hverdag

Opsamling