Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Advertisements

Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
BGs evalueringsstrategi
Forældremøde X årgang.
VTU 2010 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Københavns Tekniske Skole Inspektørområde - Tæbyvej Svarprocent: 23% (64 besvarelser ud af 274 mulige)
Undervisningsmiljøvurdering 2013 EUX Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Fastholdelsesstrategi: En strategi der styrkes gennem samarbejde.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
VTU 2014 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Skolerapport Learnmark Horsens Svarprocent: 33% (121 besvarelser ud af 362 mulige)
Orientering forældremøde 10. klasse
Elevtrivselsundersøgelsen 2010 Allerød Gymnasium Svarprocent: 95% (546/573)
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Elevtrivselsundersøgelsen 2013 Gl. Hellerup Gymnasium Svarprocent: 99% (965 besvarelser ud af 978 mulige)
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
ETU 2007 | Elevtilfredshedsundersøgelse HTX Sankelmarksgade Baseret på svar fra 108 elever og lærlinge.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Smed Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Industriteknikuddannelsen Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Tech College Aalborg Svarprocent: 73% (549 besvarelser ud af 757 mulige)
Undervisningsmiljøvurdering 2014 EUX hovedforløb Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Medieproduktion Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø 1.
Specialisering 271 UMD.
Elev- og Kursisttrivselsundersøgelsen 2010 VUC Vestsjælland Nord Svarprocent: 63% (347/555)
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Sundhed, omsorg og pædagogik Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
UNDERVISNINGSMILJØVURDERING 2014 BIL, FLY OG ANDRE TRANSPORTMIDLER HERNINGHOLM ERHVERVSSKOLE Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Undervisningsmiljøvurdering 2014 Maskinsnedker, trædrejer og produktionsassistent Herningholm Erhvervsskole Evaluering af det fysiske, fysiske og æstetiske.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Forældre-information
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2010
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
Præsentationens transcript:

Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne December 2017 Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne SOPU Svarprocent: 29% (527 besvarelser ud af 1799 mulige)

Elevtrivsel

Elevtrivsel

Vurdering af overordnede Indsatsområder

Sammenfatning af undersøgelsens resultater Drivkræfter bag elevtrivsel Resultat Mål og feedback Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats Lærerne opstiller klare mål for, hvad jeg skal lære 5% Pædagogik og didaktik Lærerne giver mig faglig hjælp, når jeg har brug for det Lærerne er gode til at forklare tingene så jeg forstår dem 22% Undervisere 61% 26% Respekt og ansvar Lærerne giver mig ansvar Lærerne respekterer mig Elevtrivsel Forberedelse Lærerne er godt forberedte Lærerne overholder aftaler 8% Jeg trives på skolen Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater Jeg er glad for min skole Dine undervisningsforhold på skolen Skolens vedligeholdelse og rengøring Skolens indretning og udseende Forholdene på skolen som helhed Fysiske rammer 18% Min arbejdsgiver/læreplads har forberedt mig på skoleperioden Jeg var godt forberedt til at komme i praktik Jeg lærer noget i praktikken Jeg er glad for at være i praktik Praktik 21%

Undervisere

Undervisere

LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK Læringsmiljøsegmentering GODT LÆRINGSMILJØ BALANCERET LÆRINGSMILJØ GODT LÆRINGSMILJØ Høj LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ Lav RINGE LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK Lav MÅL OG FEEDBACK Høj RINGE LÆRINGSMILJØ

Læringsmiljøsegmentering +3 7% -3 13% -1 15% -4 36% +5 29% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler   +4 8% -2 12% 17% 42% +2 21% SOPU Dine underliggende enheder +3 6% -6 9% -2 19% +9 50% -5 15% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF   17% 20% 46% 11% Social- og sundhedsassistent - HF 16% 10% 30% 33% Social- og sundhedsassistent - GF2 -1 13% -3 14% -13 37% +14 Pædagogisk assistent - HF Resultat beregnes kun ved mindst 30 svar.

Læringsmiljøsegmentering I grafen ses spørgsmålet ”Jeg er motiveret for undervisningen” splittet på elevgrupperne fra segmenteringen

Fysiske rammer

Fysiske rammer

Praktik

Praktik

Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?

Praktik

Tema: Elevens egen indsats

Jeg er en person som … Tema: Elevens egen indsats *) Resultatet på spørgsmålet er i dataanalysen blevet vendt om, så et højt resultat er positivt og betyder, at man ikke så let lader sig distrahere og har problemer med at høre efter. Dermed kan spørgsmålet lettere sammenlignes med de øvrige spørgsmål.

Elevtrivsel på tværs af deltagende skoler

Køn

Køn

Køn

Alder

Alder

Alder

Eget faglige niveau

Eget faglige niveau

Eget faglige niveau

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Grundforløb og hovedforløb

Grundforløb og hovedforløb

Grundforløb og hovedforløb

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Tema: ESB tillægsspørgeramme

Tema: ESB tillægsspørgeramme Frafald – Har du for alvor inden for de seneste 2 måneder overvejet at stoppe på uddannelsen?

TROFAST AMBASSADØR TROLØS PÅ-VEJ-VÆK Trivsel og risiko for frafald Ambassadører kendetegnes ved høj tilfredshed og høj loyalitet. Deres yderst positive holdning bevirker, at de bidrager positivt til skolens virke, og at de anbefaler skolen og uddannelsen til venner og bekendte. TROLØS TROFAST Høj AMBASSADØR De trofaste udtrykker lav til mellem trivsel, men høj loyalitet. Når de - trods den lavere trivsel - ikke ønsker eller overvejer at forlade uddannelsen/skolen, kan det være begrundet i de betragtelige personlige omkostninger, der kan være ved at skifte uddannelse og/eller skole. ELEVTRIVSEL TROLØS De troløse er meget kritiske og ikke afskrækkede ved tanken om at skifte uddannelse/skole, såfremt et markant bedre alternativ tilbyder sig. Lav PÅ-VEJ-VÆK AMBASSADØR PÅ-VEJ-VÆK På-vej-væk-elever er generelt kendetegnet ved at være utilfredse, og i tvivl om deres valg af uddannelse og uddannelsessted. Lav HAR DU FOR ALVOR INDEN FOR DE SENESTE 2 MÅNEDER OVERVEJET AT STOPPE PÅ UDDANNELSEN? Høj

Trivsel og risiko for frafald +1 10% -1 6% 7% -2 76% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler   +3 13% -6 71% SOPU På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Dine underliggende enheder   0% 14% 86% Social- og sundhedshjælper - GF2 +6 12% -1 7% +5 11% -10 69% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF 8% Social- og sundhedsassistent - HF 15% 5% 10% 70% Social- og sundhedsassistent - GF2 +9 16% 1% -6 9% -2 74% Pædagogisk assistent - HF 19% 4% +7 -12 65% Pædagogisk assistent - GF2 -7 -9 +1 +15 82% Omsorg, Sundhed og pædagogik - GF1 På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Resultat beregnes kun ved mindst 20 svar.

Tema: ESB tillægsspørgeramme Hvad har haft størst betydning for valg af skolen?

Tema: Undervisningsmiljø Mobning

Tema: Undervisningsmiljø Arbejdsmiljø – Har du modtaget instruktion i brugen af de apparater, maskiner og kemikalier du gør brug af?

Tema: Undervisningsmiljø

Tema: Organisering

Tema: Organisering

Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen

Hvor tit bruger du computeren til… Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen Hvor tit bruger du computeren til…

Tema: Tilbagemelding på indsats

Tema: Tilbagemelding på indsats

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Tilfredshed med vejledning Har du i løbet af dit uddannelsesforløb haft en samtale med en vejleder/uddannelsesvejleder?

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Tilfredshed med vejledning Har du opsøgt hjælp hos en vejleder, hvis du har været i tvivl, om du skulle blive på uddannelsen?

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: EUX spørgeramme

Tema: EUX spørgeramme

Tema: EUX spørgeramme

Tema: EUX spørgeramme Jeg har overvejet at skifte til et ordinært uddannelsesforløb, da uddannelsens faglige niveau er for højt

Tema: EUX spørgeramme Hvad er dine planer efter afslutningen af dit nuværende uddannelsesforløb på skolen?

Hvilken af følgende studieretninger ønsker du at læse videre på? Tema: EUX spørgeramme Hvilken af følgende studieretninger ønsker du at læse videre på?

Tema: Yderligere baggrundsoplysninger Mine adgangsforudsætninger var gode nok til at have valgt en gymnasial uddannelse

Forældres højeste gennemførte uddannelse Tema: Yderligere baggrundsoplysninger Forældres højeste gennemførte uddannelse