Ligninger og uligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ligninger og uligheder
Advertisements

Regler og lovmæssigheder i matematik
Videregående pc-vejledning
Heraki for de forskellige regnearter
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Rente- og annuitetsregning
Separation af de variable
Beregning af a og b Når man kender to forskellige punkter (x1;y1) og (x2;y2), så gælder:
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Reduktion AM 2009.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
BRØKER Dette er en enhed
Ligninger af første grad i en variabel
Helena, Maria og Manpreet
Parabler – toppunkt og rødder
Grundbegreb + Priselasticitet
tæller Fakta om brøker Brøkstreg 7 Nævner
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
2. gradspolynomier og parabler
   HUSKESPIL – grundlæggende regneregler + ( )  - ) - ± + ± ( ) ±
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Træning - Patching forberedelse
Areal og Integral AM/2011.
Mdl. eksamen Emilie & Emil.
Erhvervsskolen Nordsjælland Milnersvej Hillerød telefon Skæring mellem to linier i rummet.
Reduktion AM 2009.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Problemer eller udfordringer.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Danske skoleelevers matematikvanskeligheder
Sinus, cosinus og tangens
Ligningsløsning Mål Find den værdi af x, som gør ligningen sand.
Parabler, 2. gradspolynomier og 2.gradsligninger
Uligheder.
Andengradspolynomier
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
1 Sortering I elementære metoder. 2 Plan Terminologi Elementære metoder til sortering -sortering ved udvælgelse -sortering ved indsættelse -Shellsort.
1 Design, analyse og verifikation. 2 Design Bevisteknikker Design ved hjælp at matematisk induktion Analyse O-notation Logaritmer Binær søgning Verifikation.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Brøker Af Alexander Olssson.
Integraler og differentialligninger
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
Lotte Hvas Praktiserende læge, dr.med. Næstformand i Det Etiske Råd
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
projekt eller lignende
Beregning af trekantsmodel (TIN-model)
Repræsentantskabsmøde BS’61
Reduktion AM 2009.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Areal og Integral AM/2004.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentationens transcript:

Ligninger og uligheder AM 2009

En ligning kan opfattes som en ligevægt Hvis man fjerner noget fra den ene vægtskål bliver der uligevægt – ligningen gælder ikke længere. 3x 17 3x + 5 17

Hvis man fjerner det samme fra begge vægtskåle, bevares ligevægten – ligningen gælder stadig. Regel I: Man må trække samme tal fra (og lægge samme tal til) på begge sider af lighedstegnet. 3x +5 12 17 + 5

Hvis man deler indholdet af de to vægtskåle i samme antal lige store dele, bevares ligevægten – ligningen gælder stadig. De enkelte smådele er lige store og kan fjernes, uden at ligevægten ødelægges. Regel IIa): Man må dividere med samme tal (ikke 0) på begge sider af lighedstegnet. x 3x x x 4 12 4 4

Hvis man flytter indholdet af de to vægtskåle i en ligevægt til de to vægtskåle på en anden ligevægt, bevares ligevægten – ligningen gælder stadig. De enkelte smådele på hver vægtskål kan samles, uden at ligevægten ødelægges. Regel IIb): Man må gange med samme tal (ikke 0) på begge sider af lighedstegnet. x ½x 4 8 ½x 4

Løsning af ligninger At løse en ligning med en ubekendt størrelse x, vil sige at bestemme den talværdi af x, som passer i ligningen - ligevægten skal opretholdes, når x erstattes med den fundne løsning ? x 3  + 5 17 x

Hvad nu, hvis x erstattes med et andet tal, bliver der så ubalance? I det foregående fandt vi, at ligevægten blev bevaret, når x = 4. 4 skal så kunne erstatte x på vægtskålen, uden at balancen forrykkes – ligningen gælder. JEP! 12 + 5 = 17 Der er balance! 3  12 4 x + 5 17

Hvis x fx erstattes med 3, bliver der ubalance. 9 + 5 er 14, som er mindre end 17 og vægtskålene vipper – ligningen gælder ikke. 17 + 5 x 9 3  3 x + 5 17

Metode til løsning af ligninger De tal, der indgår, er ikke brøker Metode til løsning af ligninger 1 Leddene med den ubekendte x samles på den ene vægtskål (lettest hvor der er flest x) og konstanterne på den anden - og tilføjes 23 til på begge Så divideres med 4 på begge sider Der fjernes 3x fra hver vægtskål + 5 7  - 23 x 3  + 5 7  - 23 x 3  4  23 + 5 7  - 23 x 3  7 + 5 7  - 23 x 3  4  28 + 5 7  - 23 x 3  4  3x + 5 = 7x -23  5 = 4x -23  28 = 4x  7 = x

      Nogle af de tal, der indgår, er brøker Find et tal (gerne det mindste), som alle nævnerne går op i. Nævnerne her er 3, 4 og 8. De går alle op i 24, så snup det..  Gang med dette tal på begge sider af lighedstegnet – husk at gange hele venstresiden og hele højresiden! 48, 72 osv. kunne også bruges, men jo mindre tallene er, des lettere er de at regne med.  Gang ind i og reducer!  Alle tallene er nu hele, og metoden fra før anvendes!   Forkort 

Metode til løsning af 2 ligninger med 2 ubekendte og 2x + 3y = 4 5x + 2y = 3 og -4x - 6y = -8 15x + 6y = 9    11x = 1 Reducer! Gang de to ligninger med hver sit tal, så tallene foran én af de ubekendte bliver modsatte (fx 7 og -7) i de to ligninger. Man kunne jo også have valgt fx at gange den øverste med 5 og den nederste med -2. Der er mange muligheder – humm! Hvis den øverste ligning ganges med -2 og den nederste med 3, bliver tallene foran y hhv. -6 og 6. At gange den øverste ligning med -2 og den nederste med 3 var et godt valg. Det gør jeg! Nu er der en ligning med én ubekendt. Den løses på sædvanlig vis. Hvis de to ligninger lægges sammen, forsvinder leddene med den ene ubekendt. Det svarer til at flytte fra vægtskålene på den ene vægt til skålene på den anden, så ligevægten bevares. 2x+3y 4 5x + 2y 3 -x-6y -8 15x + 6y 9 -4x-6y -8 15x + 6y 9 11x 1

Nu har jeg den ene ubekendt (x), men jeg mangler jo den anden (y). Jeg kunne også gange den første ligning med 5 og den nederste med -2 og så gøre som før. Hvad mon er lettest? Jeg prøver da begge dele! Jeg er ikke så vild med brøker, så jeg prøver først metoden fra før! Og så var det smart at gange med et tal, som alle nævnerne går op i! Jeg ganger med 11 på begge sider. Jeg kan sætte x-værdien ind i en af de oprindelige ligninger og løse den mht. y Det gik jo godt nok! Nu prøver jeg så at indsætte den fundne x-løsning i den første ligning. og 2x + 3y = 4 5x + 2y = 3 og 10x + 15y = -20 -10x - 4y = -6    11y = 14 Den brøk kan forkortes med 3. 3 går op i tværsummen af både 42 og 33.

Mon ikke jeg nu kan klare nogle opgaver? Det var da ikke så svært! Mon ikke jeg nu kan klare nogle opgaver? Opgaver 1 Opgaver 2 > Ligninger og uligheder > Ligninger små træningsopgaver Opgaver 3 (Lidt sværere)