Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lyd fra musikinstrumenter
Advertisements

Blæseinstrumenter.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Kursus i.
Lyd og lufttomt rum.
PC baseret analyse og simulering
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
1 Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder 1.Billedbeskæring 2.Lagring af billeder 3.Bitmap-billeder.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Anvendt Statistik af Kenneth Hansen Kapitel 7 KeHaTools.
Lærervejledning lyd Hvad skal jeg bruge Lydgenerator ( Frederiksen) Kabler 2 højtalere Vibrationsgenerator (Frederiksen) Spillemaskine 1 stk. 100 mm søm.
P ROCEDURE K ONDITEST I C OLUMBUS L ABORATORIUM. Tjek kommunikation Kald Astronauterne i Columbus op via skype Tjek at astronauterne kan høre dig.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Spieser på 16 øre Katalog version 1. Indhold Hvad fandt jeg ud af sidst (2011) Er der ændret på denne opfattelse Hvilke nye muligheder er der opstået.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
Form, space and order Planen Arkitektur, 4 semester.
TÆT PÅ DIG TÆT PÅ JOB.
Modul 6: Personlig salgscoaching
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
S1.
Infoskærm, Københavns Biblioteker.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Anvendelse.
Spiludvikler h.
Abstraktioner.
Brombær solcellen.
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
1.08 Test.
”Avanceret” Programmering
1.09 Dokumentation.
Kursus i.
Lydbøger i Word.
Udvikling i kvælstofudledning
Møder Vælge visning Skype for Business
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Kursus i.
Professionsidentitet og teori/praksis
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Køreteknik.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
SUMO - analyse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
SIKKERHED ONLINE.
projekt eller lignende
Knallertens udstyr.
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Firmanavn Produkter og serviceydelser
Retinas fysiologi og anatomi
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Quiz om Colombia Quizzen er lavet i et simpelt Jeopardy-format. Det betyder, at du læser et svar højt, og så skal eleverne gætte, hvilket spørgsmål som.
Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
Future Vejle inspiration
Quiz Uge 2 – mandag.
- Et eksempel fra Sjællands Universitets Hospital i Køge
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
AF Mads Korsgaard Poulsen
Undervisning i det der er anderledes end nu August 2019 via video
Præsentationens transcript:

Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)

Samples Lyd er vibrationer i luften og lyden skal digitaliseres, før den kan høres på en computer. Digitalisering foregår i praksis vha. en mikrofon, og en mixerpult. Mixerpulten måler signastyrken af lyd, i meget små tids-skridt. Det kaldes et sample. Pap-version: ét sample er lyd i et øjeblik Antal samples i ét sekund kaldes sampling frekvensen Fluktuationer i lufttryk Digitalisering Samle og sampling frekvens Fluktuationer i lufttryk Digitalisering Samle og sampling frekvens

Samples Ved lyd anvendes normalt en sampling frekvens på 44.1 kHz (44.100 samples i sekundet) Spg: Vil I mene, at der kan være flere eller færre samples i et sekund? Opgave: Ved hjælp af internettet, skal Du finde ud af hvorfor der anvendes 44.1 kHz som sampling frekvens. Det er for at kunne optage på en cd rom. Derfor er det stadig det sammen selv om vi kunne gøre det anderleds. 44,1 kHz = 44.100 samples

Samples Visualisering af samples: hvis det hele er på 1 sek., så der det hele på 13 samples da der er 13 prikker.

Samples - Opgave Opgave: Løs 2.02a ”Lyd-data opgaven” Opgave

Lyd og lydstyrke Hvert sample repræsenterer tal, typisk et 16 bit binært tal Tallet er den lyd der er gemt, en høj eller lav lyd. 16 bit: 1111 1111 1111 1111 – 16 binære tal ved siden af hinanden 1111 1111 1111 1111 = 𝐹𝐹𝐹𝐹 som et hexadecimaltal Det er muligt at få tal mellem 0 og 65.535, ved anvendelsen Samples binært Samples binært

Lyd og lydstyrke Det er muligt at få tal mellem 0 og 65.535, ved anvendelsen, fordelt på: Dybe toner svarer til værdierne mellem 0 til 32768. Hvor 0 svarer til en kraftig lyd og 32768 til en lav lyd. Høje toner svarer til værdierne mellem 32769 til 65.535. Hvor 32769 svarer til en lav lyd og 65636 til en kraftig lyd. Samples binært Samples binært

Lyd og lydstyrke - Anvendelse Vi skal starte på manipulation af lyd data Åben Audacity Åben heri en lydfil, som du har liggende på pc’en Zoom ind så langt du kan ved hjælp af Du skal nu forstærke lyden, altså øge lydniveauet Marker et vilkårligt område, hvor lyden er lav Du vælge ”Effekt” og derefter ”Forstærk…” Programmet vil vise begrænsninger i forhold til at ændre lydniveauet (OK bliver grå) Manipulations opgave Manipulations opgave

Teori Ved at ændre lydniveauet, multipliceres hver sample med en faktor, som brugeren bestemmer. Hvis tallet er mindre end 1, falder lydniveauet falde Hvis tallet er 1, sker intet Hvis tallet er større end 1, stiger lydniveauet Lydniveau Lydniveau

Teori – low pasS filter Det er også muligt at dæmpe diskanten, svarende til de høje frekvenser Det gøres, hvis en lydfil har for høje toner, mens resten af lyden har et fint lydniveau Den oprindelige sample erstattes med en gennemsnit af sine nabo-værdier (Antal naboer kan variere) 𝑆 𝑖 = 𝑆 𝑖−1 + 𝑆 𝑖 + 𝑆 𝑖+1 3 Metoden kaldes low pass filter, kun de lave frekvenser forbliver nogenlunde det samme Diskant Lav-pas filtrering Diskant Lav-pas filtrering

Teori - Anvendelse Rød farve: Tilstedeværelse af lyd. Jo mere rød farve, jo mere lyd. Blå farve: Meget lidt tilstedeværelse af lyd (baggrundslyd) Grå farve: Ingen lyd Hvid farve: bas

Teori - Anvendelse Low pass filter i Audacity: Åben en lydfil i Audacity og ændre visningen til ”Spektrogram”

Teori - Anvendelse Træk lydsporet for at aflæse frekvensen nemmere:

Teori - Anvendelse Brug effekten ”Low Pass Filter…”, som findes under ”Effekt”

Teori - anvendelse Vælg en cutoff frequency mellem 500 til 1000 Hver sample får så fratrukket det antal frekvens fra lyden Tryk herefter OK

Teori – Opgave Anvend low pass filter på jeres lydfil, sammenlign med den tidligere lydfil. Kan du høre forskel? Hvad minder lyden om? Opgave

Teori – Opgave 2 Anvend high pass filter på jeres lydfil, sammenlign med den tidligere lydfil. Kan du høre forskel? Hvad minder lyden om? Hvad tror du der sker teoretisk set? Prøv at se på lyden ved hjælp af spektrogram. Opgave

Tutorials Audacity - Introduktion fra start til slut. https://www.youtube.com/watch?v=ccv_FqhBDJU Hvad er lyd og ordforklaring. http://digitalbevaring.dk/bevaring-af-lyd/ Tutorial