Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det sure, det salte, det basiske
Advertisements

Dannelse af solsystemet og universets alder Tom Sillesen Tak for billeder og inspiration til Michael Linden-Vørnle, Birgitta Nordström og Don Canfield.
Vulkanisme K. Segerstrom United States Geological Survey.
Forskellige traditioner
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Vejret Vandet i luften.
Læringsstile og lektier
TSUNAMI.
Termisk Energi Energi SI-enhed: joule Findes ved brug af formlen E=P/t
Pladetektonik & Jordskælv og vulkanisme
Misvisning og deviation
Eksamensspørgsmål Hvordan er levevilkårene langs Jordens pladegrænser? 1. Begrund problemstillingens relevans og aktualitet 2. Redegør for de centrale.
Tagformer i forskellige lande
Geografi mellemniveau
Atmosfæren.
Å.
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Evolution.
Vind og vejr - klima Klimaet er et gennemsnit af temperatur, vind og nedbør målt over 30 år.
Hvordan virker en solcelle?
Vulkanudbrud og vulkantyper
Repetition af vulkantyperne
Vulkaners tektoniske placering
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Jordens indre, Pladetektonik og Vulkanisme
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Spørgsmål til Naturgeografi C
[Navne på dem i gruppen] [EMNET]. [Her skriver I kort om den påstand eller de tal, som I har undersøgt] [Også hvem, der er fremkommet med påstanden/tallene]
Hvordan kan man se forskel på et sort hul og en neutron-stjerne?
Turbiditaflejringer fra Pyrenæerområdet Fra artikel i Geologisk Nyt 6/07, Forfatter Johan Byskov Svendsen. Denne og de efterfølgende slides (4-15)
Jeopardy Tidszoner Jorden Vejret Jorden m.m.
VULKANER..
Fakta om Jorden 4,1 sekunder (ift. Stjerne) - Ækvatorradius: 6378 km
Tornado.
Fuglereden.
Atomer og molekyler.
Lavet af Sofie Holland Søndergaard og Michela Svartzengren
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Grundstoffer og kemiske forbindelser
Landskabsdannelsen i Thy Syd for linien: Isen Havet Vinden mennesket Nord for linien: Undergrundens bevægelser Isen Havet Vinden mennesket Med udgangspunkt.
Gejsere Et geotermisk fænomen. Gejsere En gejser eller springkilde er en speciel form for varm kilde, som periodisk kommer i udbrud og sender en søjle.
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Pladetektonik Wegener og kontinentaldriften Observationer og målinger fra moderne geofysik Kap. 3.
Vands kredsløb. Vands kredsløb - principskitse Vands kredsløb - skydannelse.
Fotosyntese Fokus på energi
Dette er en kort præsentation af den opgave vi opgiver til eksamen
Lavet af Ajla og Kirtsine
Jorden som køleskabsmagnet
UNIVERSET Om stjerner, galakser og Big-Bang.
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
Introduktion til geologi på Hf
Introduktion til geologi på Hf
Naturvidenskabelig metode
Atmosfæren.
Bjergkæder.
Brikker til litteraturhistorien
Modellering af pladetektonik
Magnetisme Fysik – kemi i 9..
Geologi er læren om jordens udvikling, opbygning og materialer
Tagformer i forskellige lande
Hemmeligheden bag arvelighed
Vejr, vind og luft.. Hvordan opstår vejret? Hvor kommer vinden fra?
Den gode tone Lse.
At home The sittingroom The kitchen The dining room The bedroom
Island introduktion til geografidelen
Den gode tone Lse.
Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole.
Præsentationens transcript:

Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup Pladetektonik Bjergsnæs Efterskole Malthe Stenstrup

Timen i dag Hvad skal vi lave i dag Et overblik over jorden – hvordan ser den ud!

Lille sjov/vigtig starter Gå ind på hjemmesiden www.thetruesize.com Skriv et land i tekstboksen, f.eks. ”Greenland” Træk landet rundt på kortet Snak om hvorfor sker det som sker. Kom med forskellige forklaringer.

Hvorfor ser jorden ud som den gør? Er denne forklaring rigtig? https://www.youtube.com/watch?v=TzzGPfVx32M Eller hvad er skyld i det? Har i nogle bud?

Jordens overordnede sfærer De fire sfærer Luften udgør atmosfæren, mens jordskorpen og klipperne kaldes for lithosfæren. Den samlede mængde af vand på jordkloden er hydrosfæren, og alt levende hører til i biosfæren. Disse sfærer breder sig ind i hinanden og er gensidigt afhængige. Ændringer i én sfære påvirker konstant de andre. http://www.clioonline.dk/geografifaget/emner/jordkloden/jordens-opbygning/jordens-overordnede-sfaerer/

Vi ser nærmere på Lithosfæren Jorden består af fire forskellige lag Jordskorpen – En forholdsvis tynd skorp Kappen – Den er 3000 km tyk Ydre kerne – består af flydende jern, Indre kerne, den er fast Lithosfæren er de yderste 100 km af den faste jord, den er hård, stiv og relativ hold – Den består af jordskorpe og den øverste del af kappen. Under lithosfæren ligger asthenosfæren som er varm blød, - op til 15 % magma. http://www.clioonline.dk/geografifaget/emner/jordkloden/jordens-opbygning/jordens-indre/

NU kom vi til det!!! Pladetektonik Hvorfor dannes der store bjergkæder, og hvorfor opstår der jordskælv, vulkaner og dybhavsgrave? Svaret skal findes i pladetektonikken. https://www.youtube.com/watch?v=CtBXTvtFaCU

Alfred Wegener Teorien om pladetektonik, der også kaldes kontinentaldrift, blev fremsat af den tyske videnskabsmand Alfred Wegener i 1915. Han havde bl.a. opdaget, at Sydamerikas og Afrikas kystlinjer passede sammen som brikkerne i et puslespil. Derudover fandt han forsteninger af de samme dyr og planter på begge sider af Atlanterhavet, og han så også identiske geologiske lag på forskellige kontinenter. Superkontinent Pangæa. Alfred Wegeners teori blev dengang anset for vanvid, men i dag er den anset som videnskabelig sandhed. Vide om Alfred https://www.youtube.com/watch?v=T1-cES1Ekto

Hvordan kan pladerne bevæge sig? Hvordan pladerne har flyttet sig og er blevet til de syv store kontinenter, som findes i dag, har der gennem tiden været flere teorier om. I dag mener de fleste geologer dog, at pladernes bevægelse skyldes konvektionsstrømme i Jordens indre. En konvektionsstrøm er en bevægelse i en væske eller i luftarter, og ved pladetektonikken er det en bevægelse i den bløde del af Jordens kappe. Bevægelserne skyldes varmepåvirkning Pladerne igennem 100 millioner år - https://www.youtube.com/watch?v=uGcDed4xVD4

Forskellige pladegrænser Pladegrænserne har stor betydning for menneskets levevilkår – Hvorfor? - Snak sammen to og to. Der er to typer plader – Oceanbundsplader – Tunge Kontinentalplader – Lettere Der findes tre tyder at pladegrænser. Hvilke?

De destruktive pladegrænser Langs de destruktive pladegrænser kan en oceanbundsplade skubbe sig ind under en kontinentalplade. Det kaldes en subduktionszone, og der er ofte kraftige jordskælv og vulkansk aktivitet i disse zoner. Det er også langs subduktionszonerne, at der opstår dybhavsgrave.

De konstruktive pladegrænser Langs de konstruktive pladegrænser bevæger pladerne sig væk fra hinanden. Her vil smeltet sten, magma fra Jordens indre, udfylde sprækken mellem pladerne og danne ny oceanbund, ofte i form af en bjergkæde på havbunden. Sådan en bjergkæde kaldes en oceanryg.

De bevarende pladegrænser Ved de bevarende pladegrænser glider to plader langs hinanden. I disse områder kan der opstå meget kraftige jordskælv.

Nu er det jeres tur Gå på udkik på linket http://www.geolsoc.org.uk/Plate-Tectonics Mens i er på linket skal i snakke om: Hvordan Jorden egentlig blev dannet? Hvad der får Jordens plader til at bevæge sig? Hvordan der ser ud inde i Jorden? Hvorfor der er bjerge nogle steder, mens der fx er temmelig fladt i Danmark?

Det er stadigvæk jeres tur Gruppearbejde Team A Jordskælv- Amalie Greve + Troels Kristiane + Nilas Tsunamier - Amalie K + Ole-Bjørn Louise B + Max Vulkaner og hotspot - Caroline B + Anders P Mathilde H + Therese H Gejsere - Cecilie Lybech + Jakob Bro Stephanie Jæger + Mikkel Skovbak Bjergkæder - Celine + Kristian Buur Ranva + Sanne Dybgrave - Kirstine + Magnus Winther Alex + Theis I skal aflevere en beskrivelse af jeres emne, den skal indeholde:   En redegørelse af jeres fænomen, i skal hele tiden tage udgangspunkt i pladetektonik, og bruge de rigtig fagtermer. Brug gerne billeder og små video klip til at underbygge jeres tekst.

Det er stadigvæk jeres tur Gruppearbejde Team B Jordskælv- Anna Bach + Anton Herløv Laura Østrup + Mikkel H + Toke Tsunamier - Benedicte + Claes Louise Hyldgaard + Mathias Damgaard Vulkaner og hotspot – Clara + Frederik R Mikkel Lauritzen + Rikke Gejsere – Harald + Helena Sidse + Simon Miguel Bjergkæder - Janni + Jeppe Høgh Sofie Haunstrup + Thomas Nørgaard Dybgrave –Kathleen + Malthe Astrid Linder + Anton Mønsted I skal aflevere en beskrivelse af jeres emne, den skal indeholde:   En redegørelse af jeres fænomen, i skal hele tiden tage udgangspunkt i pladetektonik, og bruge de rigtig fagtermer. Brug gerne billeder og små video klip til at underbygge jeres tekst.