Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ERHVERVSUDDANNELSER TEKNISK OG MERKANTIL
Advertisements

Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Agenda Reformen kort fortalt Hvad er det vigtigste nye? Nytter det?
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Forældre”kursus” i 8.kl.
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsessystemets muligheder og krav
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Max 3 forsøg på eud.
Praktikpladssituationen gennemførte en erhvervsuddannelse i var i gang med et hovedforløb i 2013 Ca. ¼ del af disse elever er sosu -
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Protokollat ok.2014 om rekruttering og opkvalificering til bygge – og anlægsprojekter Dansk Byggeri og 3f vil i fælleskab iværksætte en række aktiviteter,
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Praktikpladssøgende elever
Hovedområder Omsorg, sundhed og pædagogik
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Undervisningsbaseret vejledning og samarbejde om vejledningsopgaven på TEC! 1 Carin Rabell.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Torben Stolten Thomsen HANSENBERG Projektleder og international koordinator Sådan forbereder vi eleverne på at rejse ud!
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Finanslovsforslag Omprioriteringsbidrag  Omprioriteringsbidraget, som blev indført i FL16, har som konsekvens, at skolerne blev reduceret 2 %
Hvordan fungerer erhvervsuddannelsesreformen? Følgeforskningsprojekt - design og resultater 1. november 2016.
Erhvervsuddannelse i DK
Projektleder Marianne Eltong Gade Tirsdag den 6. oktober 2015
Erfaringer med 20/20 ordning på TEC
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Efterskolernes Vejlederkonference
Next i Høje-Taastrup Et samarbejde der skal sikre at flere unge
Kollektiv vejledning - dagens program
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
FA-mik misilitsitsisarnerit FA prøver
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Konference for lokale uddannelsesudvalg Oktober 2017
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Informationsaften om ungdomsuddannelserne
Erhvervsuddannelser 25. September 2017 UUV Køge bugt.
Social- og sundhedsuddannelserne
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
PRAKTIKPLADSFORMIDLING
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Erhvervsuddannelse i DK
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
EUD CUP 2019.
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Reformer af erhvervsuddannelserne i et historisk perspektiv
Præsentationens transcript:

Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål 2020: 25%, % Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Resultatmål: Fra 52% i 2012 til 60% i 2020 og 67% i 2025 Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Resultatmål: Elever, der afslutter med højere niveauer, end krævet, skal stige år for år Mål 4: Tilliden til og trivslen i erhvervsskolerne skal styrkes Resultatmål: Elevernes og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod år 2020

Ja ja – men hvordan går det? Det går skidt!

Så tak for i dag – tak fordi I kom!

Nej Det er selvfølgelig ikke den hele sandhed

Men det går skidt med tilstrømningen til erhvervsuddannelserne! Antallet af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse skal i 2020 være 25% og i 2025 skal den være 30%

Og faktum er: I år er den faldet fra 18,5 til 18,4%!!!! 73% valgte gymnasiet. Dog viser seneste tal, der måske er 217 elever flere i år end sidste år elever flere end de ca , der i dag vælger en erhvervsuddannelse, skal der til for at nå de 30% Der er store regionale forskelle: Region Nordjylland 24% Region Hovedstaden 13% Gentofte Kommune 3%

Hvad går så godt? GF1 har et frafald på ca. 10% GF1 er en god opfindelse De elever, der frekventerer erhvervsuddannelserne er bedre kørende end før reformen (og kravet om 2-tallerne)

Og hvad er så mindre godt? Stadig alt for få, der vælger en erhvervsuddannelse Eleverne er ikke dygtige nok – der er en klar sammenhæng mellem karakterniveau fra grundskolen og elevernes gennemførselsprocent. Og det er stadig den svageste gruppe, der vælger erhvervsuddannelserne Frafaldet er stadig for højt Mestrene siger, eleverne ikke er dygtige nok! Mange løber panden mod muren, når overgangskravene skal opnås

Og hvad er fremtidens med- og modvind unge mangler en praktikplads (regionale forskelle) 2030 risikerer vi at mangle faglærte Adgangskrav til gymnasierne Færre elever i praktikcentrene – i dag ca. 9% af de Trepartsaftalen vil med pisk og gulerod skaffe flere praktikpladser ( stk.) Der dog stadig detaljer, der skal falde på plads, så alt er endnu med forbehold.

Nye begreber Fordelsuddannelser – uddannelser, hvor der er stor sikkerhed for praktikplads (90% indenfor 3 måneder) hvor der ønskes øget tilgang, da der er/bliver mangel på arbejdskraft Dimensionering af uddannelser med høj arbejdsløshed Dimensionering med og uden kvoter Belønning til virksomheder pr. elev Merbidrag (27.000,- pr. elev) til de virksomheder, der ikke opfylder deres uddannelsesratio Eleverne skal simpelthen kanaliseres derhen, hvor der er arbejde at få! Og det får I en stor rolle i.

Fordelsuddannelser Årligt tilpasset positivliste Pt.45 uddannelser, f.eks. Elektriker, personvognsmekaniker, gastronom, træfagens byggeuddannelse, vejgodstransport, struktør, industritekniker, handelsuddannelse med speciale og mange andre Fordelsuddannelserne får øget fokus i vejledningen Og vist også en bonus til skolerne!

Dimensionerede uddannelser med kvote Kvote udmeldes årligt – hvor mange elever må starte på GF2 uden praktikaftale Teater-, udstillings- og eventtekniker Sikkerhedsvagt Anlægsgartner Skov- og naturtekniker Teknisk designer Data- og kommunikationsuddannelsen Skiltetekniker Lager- og terminaluddannelsen Fitnessinstruktør Autolakerer

Dimensionerede uddannelser uden kvote Her skal eleverne have en praktikplads for at starte på GF2 Produktør Bådmekaniker Gartner Eventkoordinator Tarmrenser Laboratorietandtekniker Dyrepasser Mediegrafiker Ernæringsassistent Bygningsmaler Beklædningshåndværker.

Følgende uddannelser behandles særskilt om, hvorvidt der fortsat skal være dimensionering på Frisør Beslagsmed Grafisk tekniker Guld- og sølvsmed.

Og hvad skuer jeg så her? To af de uddannelser, der ikke har beståelseskrav på overgangskravene, er kvotebelagt: Lager- og terminaluddannelsen (med kvote, hvis størrelse vi endnu ikke kender) Produktør (uden kvote) Det er ikke blevet lettere at have svært ved overgangskravene!

Og hvordan går det så med EUX? Det går godt – EUX er en god opfindelse og i fremgang! I år er de merkantile uddannelser vokset meget på EUX Vi rykker ikke eleverne ud fra gymnasierne, men tager de bedste fra egne rækker! En EUX elev er en potentiel student, der ønsker en erhvervsuddannelse oveni - ikke omvendt Det er den sværeste måde at tage gymnasiale fag på, da der er er meget mindre tid til fagene og fokus to steder