”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
    Tro på dig selv!     Tro på dig selv!.
Pårørendesamtaler med Børn
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Det svære liv i en sportstaske
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Bokstav børn.
Ungegrupper og pårørendes roller.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Støvring den 11. september 2007
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Børns omsorgssituation og trivsel
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Børn og unge med handicap siger deres mening
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
På vej mod et godt ungdomsliv
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
Søskende til børn med AD/HD
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 7. Session Unipolar depression Familie og netværk.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Ungdomsliv.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Velkommen til Quiz om Rygning!!!.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Karakterer og læring.
Kommunikationskursus
Kursus for personer med demens og pårørende
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Ansvar og forandring frihed.
Præsentationens transcript:

”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom

Hvad har unge brug for? Forstå sygdommen, herunder dens svingninger. Hvad kan jeg gøre? Dialog i familien. Åbenhed. Ungegruppe.

”Selvom man har det skidt, tænker man enormt meget på ens børn og deres hverdag, og hvordan det skal fungere”. ”Hvor er det dårligt, at jeg ikke selv kan”. ”Man føler sig som en dårlig mor, når man ikke kan klare de ting, man plejer at kunne over for børnene”.

Skammer sig over at være indlagt og har ”fejlet” over for børnene. ”Det er lidt tys tys, når man er psykisk syg”. Stigma.

”Hvordan skal jeg tale med mine børn om min sygdom, når jeg ikke selv forstår, hvad der sker med mig?” ”…nederlag, for udadtil, altså den her kernefamilie, vi nu har bygget op, hvor det hele gerne skulle fungere. Det fungerer bare ikke, det er da hårdt at bede om hjælp… Jeg tror da, det er noget af et stempel af have siddende på sig”. Interview med kommunal ansat

Håbløshed. Fremtiden? Prøver at være glad. Prøver at fortrænge, hvad der sker. Manglende interesse for den unge. Forudsigelig uforudsigelighed.

Føler sig som den eneste. Føler sig alene med tanker. Føler sig anderledes. Afmagt. Føle sig tilsidesat. Drage omsorg. Bange for at tage hjemmefra – ”tillade mig at tage til ting”. Bange for at forælderen får det dårligt. Ikke venner med hjem.

Hvad skal jeg gøre, når den voksne har det dårligt? Hvordan skal jeg få kontakt, efter den voksne har haft det dårligt? Stemningen afhænger af den, der er syg. Bekymringer. Føler man mister den, der er syg. Flov over at være flov.

”…de fornemmer, at det er sådan en hemmelighed. Det skal helst ikke afsløres, så man siger det ikke til læreren nede i skolen. Og man tager ikke kammerater med hjem, hvis man tror, mor er syg. Altså, at det bliver til noget, man skal skjule på en eller anden måde”. Udsagn fra ansat i kommune

Hvad betyder mødet med andre unge?

Hvordan kan en ungegruppe hjælpe familierne? Øget forståelse af sygdommen og dens indflydelse på hele familien. Svar på spørgsmål. Afdramatisere og afmystificere. Sætte ord på tanker, oplevelser og følelser. Dele følelser og oplevelser. Mindre skyld, skam, oplevelse af at være den eneste.

Hvordan kan en ungegruppe hjælpe familierne? Lettelse og færre bekymringer. Mere dialog i familien. Lære at tackle situationer. Lære af andres oplevelser. ”Indse, at andre også har et familiemedlem, der har en psykisk sygdom”. Et frirum. Møde unge i lignende situation.

Hvordan kan unge styrke sig selv? Frirum. Nogen at snakke med. Åbenhed. Fritidsinteresser. Venner. Lave ting, der gør dig glad. Give sig selv lov til at gøre ting, selvom ens nærmeste er syg.

Muligheder Kontakt mig: Annie Elise Geilman,

Om at gå i gruppe…. ed/geo/psykiatrien/patient_i_psykiat rien/naar-boern-er- paaroerende/tilbud/Sider/Gruppetilb ud-for-boern-og-unge.aspx