Femern-forbindelsens trafikprognoser - en kritisk gennemgang Trafikdage, AAU 22. – 23. august 2016 Knud Erik Andersen
Disposition Om prognosemodellen Selve prognosen Kritiske svagheder
Trafikmodellens historik (FTC-modellen) Femern Bælt A/S ”Finansiel analyse” inkl. trafikprognose
Screenline- model Skandinavien Kontinentet Eksempel: biler 2011
Trafikprognosen - oversigt
Personbilsprognose 2014 Prognose 2014 Fortsat færgefart Færgetrafik i alt Europarejsende 1000 biler/år
7 Gedser – Rostock Skagerrak, Kattegat Storebælt Trafikvækst Østersøen Border shop Personbilsprognose biler/år
8 Gedser – Rostock Skagerrak, Kattegat Storebælt Trafikvækst Østersøen Border shop Personbilsprognose biler/år
Lastbilsprognose lastbiler/år
Kritikpunkter - oversigt: Europatrafik via R-P er faldet gennem 25 år (personbiler) Strategisk model – ikke konkurrence- model Modellen er opregnet (kalibreret) til 2011 men ikke ny-estimeret Voldsom storebæltstrafik flyttet ”manuelt” til Femern- ingen dok.! Ingen bordershop-trafik i Indgår nu fejlagtigt som alm. trafik
Kritikpunkter - uddybning
12 I alt Europatrafik - personbiler Fald i Europatrafik siden 1990
Modellen brugt udenfor sin gyldighed
Parallel drift – ikke beregnelig DK og D ejede Scandlines frem til Derfor ikke modeldata til belysning af valg mellem færge og fast forbindelse
½ times drift timedrift 2-timers drift Konkurrence- drift? Hverken strategisk eller konkurrence
Overflyttet trafik fra Storebælt
Udenlandske nummerplader: 4% Danskere ”den modsatte vej” samme niveau dvs. også 4 % 8% af Storebælts trafikken regnes derfor Tysklandsrettet Flytning af trafik fra Storebælt til Femern
udenlandske fra Storebælt danske fra Storebælt 60% af trafikspringet Flytning af trafik fra Storebælt til Femern
Virkeligheden over Storebælt
Uvirkeligheden under Femern Bælt
Overflyttet fra færgeruter
22 Bordershopping - personbiler Rødby Puttgarden 35 % 65 % 299 kr kr.
Border-shopper Europa Maks 3 timer Retur: 299 kr. Retur: 1368 kr. Trafikniveau 100 biler: Trafik-model inden tunnelberegning 35 biler65 biler 100 biler Returbill. gns. : 968 kr. Korrektionsfaktorer til undgåelse af trafikspring Trafik-model efter åbning 35 biler65 biler 100 biler 36 biler 14 biler 160 biler Trafikspring
Pct. 100
Lastbiler
HCS, direktør Ole Bolm: ”Den internationale landevejstransport er uhyre prisfølsom, og den vil altid vælge den billigste løsning – også selvom det måske vil tage lidt længere tid
Direktør Simon H. Galsgaard DSV: ”På Øresund gør vi flittigt brug af færgerne selvom det nogle gange kunne være hurtigere at tage broen. Hvis tunnelen bliver markant dyrere end færgerne, så har færgeforbindelsen absolut en fremtid for os”
Kvalitetssikring
Maj. Anlægskontrakter underskrives Projektering Femern-bro Prækvalificeret blandt 9 konsortier Hovedrådgiver for alt ekskl. gravearbejdet Kvalitetssikring af trafikprognoser Ny Prognose Bro -> tunnel Nov. Ny trafikprognose Dec. Entreprenørtilbud + 9 mia. kr. Apr. Anlægslov Sep. Reviderede entreprenørbud Nov. COWI kvalitetssikring trafikprognoser Jan. KPMG Rødby – Puttgarden (Hemmelig) Feb. EY finansielle risici, Finansiel Analyse Mar. Politisk aftale - Entreprenører udpeges Tidslinje
Knud Erik Andersen Borsen/blogs Forlag: PRAXIS (Erhvervsskolernes Forlag) Trafikdage, AAU 22. – 23. august 2016