Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Advertisements

Hvordan, hvem og hvorfor?
Indberetninger på stofmisbrugsområdet
Register over stofmisbrugere i behandling Peder Ottosen Konstitueret kontorchef Sundhedsstyrelsen
Adgangsstyring og brugeradm.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
Handlingsplan for Retten i Esbjerg Indledning:
 Nem ID Virk.dk Digital Post Bogholdere, revisorer og rådgivere for mindre virksomheder.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Register over stofmisbrugere i behandling (SIB) Claudia Ranneries Sundhedsstyrelsen 7. oktober 2009.
Stofmisbrugsdatabasen VBGS og DanRIS-ambulant Årsmøde Stofmisbrug 7. oktober 2009 Malou Peterson Porst.
Anonym ambulant stofmisbrugsbehandling Stofmisbrugsdatabasens årsmøde Mette Lykke Lauridsen, Socialstyrelsen.
Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds.
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Vurdering af kommunernes implementeringen af ”National handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C blandt stofmisbrugere” Afdelingslæge, Ph d Jan Fouchard.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Nye rettigheder på stofmisbrugsområdet Årsmøde om Stofmisbrugsdatabasen Odense 4. december 2015 Dennis Pihl Thomsen Sundheds- og Ældreministeriet.
Vejledning til efterskoler om EFI I denne præsentation har vi samlet lidt information om EFI og hvordan skolen kan blive oprettet i systemet. Først fortæller.
Dias 1 af 38 Lektionsplan dag 2 eftermiddag: LektionHvorEmne 1 Klasselokale Afrimningfunktioner (hvordan startes en afrimning), Hvad skal der indstilles,
Rapportfunktioner i SMDB 4. december 2015 Odense Klaus Otto Hansen.
1 REACH den nye EU-kemikalielovgivning Lise Emmy Møller Projektmedarbejder Key2Green.
Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsens fælles indberetningsportal – hvordan? Sven-Åge Westphalen Chef for Analyse & Data, Servicestyrelsen.
Ny version af Stofmisbrugsdatabasen Webserviceindberetning 15. november 2011.
FÆLLES ÅRSMØDE 2009 Informationsdag vedr. stofmisbrugsregistrene Sundhedsstyrelsen og Servicestyrelsen Onsdag d. 7. oktober 2009, Mødecenter Odense.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Kliniske forsøg services på DKMAnet
Kliniske forsøg services på DKMAnet
QA-håndbog del 2A – faglig rådgivning
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
QA-håndbog del 2A – faglig rådgivning
BBR - Første anvendersystem på Adgangsstyring
DUBU Superbrugerrollen
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Veda Ældreskolen.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Synergi – et system til arbejdsmiljørapportering
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
EASY-P Konference Digitalisering.
23. og 24. april 2018 Banedanmark, Kvalitet & Sikkerhed
Ændringsforslag til markblokke
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Medarbejderaktier TDC
Allergi I almen praksis
Ændring af EU’s registerforordning
Nyhedsbrev December 2012 Nyt fra området Kære alle! OBS
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
Dialogmøde 7. maj 2018 for medarbejdere vedr
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Høring af fælleskommunale arkitekturmål, - principper og regler
Benchmark af løn- og bogholderiområdet
Introduktion til arbejdet som webmaster
Introduktion til arbejdet som klubsekretær
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
Introduktion til RejsUd - FGU
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
AU Uddannelsesstatistik i Power BI
Høring af fælleskommunale arkitekturmål, - principper og regler
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Oplæg om nye ferieregler - Kreds Østjylland august 2019
Præsentationens transcript:

Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen

Dagsorden : Velkomst : Baggrund, proces og indhold i den fælles løsning : Pause : Brugeradministration, profiler og rettigheder : Frokost : Indberetningen fremover : Pause : Opsamling

Baggrund, proces og indhold Kan vi gøre det lidt enklere? 1) Én indberetningskilde; ét system 2) Færre variable 3) Bedre brug (genbrug) af data

Baggrund, proces og indhold Bedre brugergrænseflade! Bedre teknologi! Bedre overblik!

Baggrund, proces og indhold

Arbejdsgrupperne: Jura Datasikkerhed Teknik og validering Organisering & Begreber

Baggrund, proces og indhold SIB (Stofmisbrugere i behandling) VBGS (Ventetider vedr. behandlingsgaranti for stofmisbrugere) Kvalhep (kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling og den nationale handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C) DanRIS (Dansk registrerings- og informationssystem)

Baggrund, proces og indhold Enkelte ændringer i registrene: VBGS Myndighedsstart/-slutdatoer SIB Uddannelse, indvandrer/flygtning Hovedstoffer (ordinerede) DanRIS NY version af ASI-skemaet (hovedstoffer, lønindkomst/indtægtsgrundlag spm ) Ydelser er baseret på data fra Tilbudsportalen

Brugeradministration, profiler og rettigheder Brugeradministration, profiler og rettigheder

Brugeradministration, profiler og rettigheder Hvem skal indberette til Stofmisbrugs- databasen, og hvad skal de indberette? Hvem?Hvad? Myndigheder (kommuner)SIB, VBGS og kvalhep Tilbud (behandlingssteder)DanRIS

Brugeradministration, profiler og rettigheder

Alle myndigheder og tilbud er oprettet i systemet Alle myndigheder og tilbud har en administrator Administratorerne har et midlertidigt kodeord (skal skiftes!) Ingen andre brugere er oprettet Kun administrator kan oprette brugere

Brugeradministration, profiler og rettigheder Fire typer af profiler 1.Administrator – brugeroprettelse, tildele rettigheder mv. 2.Indberetter – oplysninger vedr. SIB, VBGS eller DanRIS 3.Sundhedsfaglig indberetter – oplysninger vedr. kvalhep 4.Leder – kan se indberettede data

Brugeradministration, profiler og rettigheder Register/indberetningHvilken profil kræves? SIB + VBGS Indberetter Organisation: Myndighed Kvalhep Sundhedsfaglig Organisation: Myndighed DanRIS Indberetter Organisation: Tilbud

Brugeradministration, profiler og rettigheder Overdragelse af rettigheder (kun hvis nødvendigt!) Kræver indgåelse af en samarbejdsaftale!! Fra myndighed til myndighed: Medarbejder i Århus Kommune kan indberette oplysninger til SIB og VBGS på vegne af Samsø Kommune Århus Kommune er varetagende kommune for Samsø Kommune Fra myndighed til tilbud: Medarbejder på Odense Rusmiddelcenter kan indberette oplysninger til SIB og VBGS på vegne af Nordfyns Kommune Odense Rusmiddelcenter er forvaltende indberetter for Nordfyns Kommune

Brugeradministration, profiler og rettigheder FRA: TIL: MyndighedTilbud Myndighed Varetagende (fulde rettigheder) Tilbud Betroet (fulde rettigheder) Forvaltende (begrænsede rettigheder) Varetagende (fulde rettigheder)

Brugeradministration, profiler og rettigheder Administrator kan for HVER enkelt bruger afgøre, hvem der skal tildeles de mulige indberetningsrettigheder. Hvis ex. tre kommuner har tildelt rettigheder til et tilbud, så kan adgangen til at indberette fordeles på tre brugere med én kommune hver.

Frokost Vi ses igen kl !

Indberetningen fremover Hvad nu? Administrator er oprettet i alle organisationer: Mail bliver sendt ud pr. med login (midl. adgangskode) til alle myndigheder og tilbud (Informationsmail) Brugervejledning, fællesindhold og definitioner (begreber) Dokumentation, snitfladebeskrivelse mv. Undervisning

Indberetningen fremover Datamigrering Data er overført fra gamle systemer (SIB, VBGS og DanRIS) Noget data er tilpasset (ex. nye værdier for variable) Noget data er ikke overført! (Hvis konflikt med forretningsregler i nyt system) Beskrivelse af regler på hjemmesiden

Indberetningen fremover Indberetning åbner 22. juni 2011 System-til-system brugere kan fortsætte indberetning indtil de er koblet op mod det nye system. Gl. systemer afvikles 31. december 2011 (Endelig datakonvertering foretages)

Indberetningen fremover Hvad skal I gøre? Modtage mail med admin-login Oprette relevante brugere med relevante profiler Kontrollere data i systemet (henvend jer, hvis problematisk FØR I retter) Evt. fortsætte med system-til-system indberetning, som hidtil

Indberetningen fremover Hvad skal I gøre? DanRIS Ydelser oprettes i Tilbudsportalen Medarbejderoplysninger (DanRIS) oprettes i Tilbudsportalen Ydelespakker skal oprettes i Stofmisbrugsdatabasen/DanRIS (på baggrund af data fra Tilbudsportalen) Kvalhep Husk indberetningen til kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling og den nationale handlingsplan til forebyggelse af hepatitis C! Gælder alle nyindskrevne i behandling fra 1. januar 2011.

Opsamling Kontakt: