VENSKABET: EN IDEHISTORIE Med fokus på etiske og pædagogiske aspekter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Music: Nightengale Serenade
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
August 2016 “Én er jeres mester, og I er alle brødre” (Mt 23, 8) Livets Ord.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Efter mange års søgen har vi jo fundet vores nye Spanske Paradis i Guaza ca 300 km nord for Madrid …. Julen og nytår 2009.
Nikodemus´ hjørne 1. maj Joh 3:1-8 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. Han kom til Jesus om natten.
Løft Sløret - for seksuelle overgreb Center for Voldtægtsofre, Rigshospitalet Karin Sten Madsen Kristina Marie Uddin.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Jobbet og Gud. Således blev himlen og jorden og hele himlens hær fuldendt. På den syvende dag var Gud færdig med det arbejde, han havde udført, og på.
Den lamme mand ved Bethesdas dam. Derefter var det en af jødernes fester, og Jesus drog op til Jerusalem. Ved Fåreporten i Jerusalem er der en dam, som.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Kan en kærlig Gud dømme mennesker? Gud er kærlighed. Det står selv i Bibelen. Han elsker hele verden, altså alle mennesker. Hvorfor i al verden har han.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Livets Ord Januar 2016 Kommentar af Fabio Ciardi (OMI)
LIVETS ORD Oktober 2016 “Tilgiv din næste den uret, han begår, så vil også dine synder blive forladt, når du beder om det” (Siraks Bog 28, 2).
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Ungdommens Folkemøde
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Malthe Stenstrup Hansen Bjergsnæs Efterskole
Det gode liv og den etiske fordring
Allvar Gullstrandgymnasiet, Landskrona
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
S1.
Relationer på arbejdet.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Livets Ord Marts 2017.
Kristus i os – Hvad betyder det?
Herre vi ønsker selv om vi er unge,
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Øde Ø Rasmus Seebach Hvis det føles lidt som om at livet er en test og hvis du kun møder modstand på din vej ved du jeg stiller op med hel' mit.
Livets Ord November 2017.
God undervisning er dialogisk Munkebjerg-konferencen 24
Min kære fader i himlen Mel.: Timon Müller Tekst: Line Nielsen
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Åndens Frugter – Åndens Gerninger Gal.5v22
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
PL møde med praksisfeltet
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Nysgerrighed og indsats
VESTERBRO UNGDOMSGÅRD
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Op dog, Sion, ser du ej sejrens palmestrø’de vej
Dialog mod Vold som business-case
Han vil ud og møde sin Gud
Forventninger til jer forældre
Lidt eller lille Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
«Livets Ord» Februar 2019.
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Livets tog Forfatter ubekendt.
851_Du kære Gud og Fader god 1, S1
LIVETS ORD Marts 2019.
En livsstil som en bedre ven
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Individ At være et hjerte.
Bevidsthed Naturens trappestige
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Præsentationens transcript:

VENSKABET: EN IDEHISTORIE Med fokus på etiske og pædagogiske aspekter

1. Hvilken ide (om mennesket, samfundet, livet) ligger til grund for din forståelse af venskab?

Er det muligt at oprette en forbindelse mellem skole og venskab, som giver os chancen for at udvinde en ny forståelse af begge?

Skole, oldgræsk scholē : den frie tid til at danne sig gennem dialog, til at gå sammen og til at tænke store tanker Skole i denne oprindelige betydning af ordet er omtankens ( phronēsis ), venskabets ( philia ), visdommens ( sophia ) tid

PAIDEIA

2. Har den, der leder og ledsager, selv behov for ledelse og ledsagelse for at lede godt?

”I fattigdom og de øvrige skæbneomslag regnes vennerne for at være eneste tilflugtssted; men vennerne er der også til at hjælpe de unge mod at begå fejltagelser, til at tage vare på de ældre - og med hensyn til de venner, der er på deres højeste i forhold til at handle godt, kan de blive endnu bedre til at handle og tænke, idet de går sammen.”

Det gode venskab giver tid til og sætter én fri til at lære sig selv og verden bedre at kende; igennem den frie tid eller frisættelsens tid ( scholē ) dannes mennesket. Det gode venskab som et etisk kernefænomen, der giver alle mennesker mulighed for at ledsage hinanden på vej mod at handle og tænke stadig bedre.

Denne ide om venskabet som etisk og pædagogisk drivkraft i menneskets dannelse på vej imod oplysning og visdom ”tog oldtiden næsten med sig i graven”

Friedrich Nietzsche ( ): Venskabets etik Stadig større frihedsudfoldelse Stadig større selverkendelse Med glæden som ledsager ”Medglæde gør vennen: den medglædende”

3. ”Hvor der er en vilje, er der en vej”, lyder et kendt ordsprog. Er det imidlertid muligt, at der også er en vej selv dér, hvor der ikke er en vilje, men der er i stedet et menneske, som i venskabets ånd ledsager, motiverer og inspirerer?