“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
At være magtesløs med den magtesløse
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
skyld og skam hos den ramte familie
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Program - ICDP International Childhood Development Program
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
PTSD Post Traumatic Stress Disorder Diagnose: F 43.1
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Leif Nord Centerleder, psykolog
Scleroseforeningen Færøerne Eidi den
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Symptomer Kernesymptomer: Dårligt humør, nedtrykt og trist
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Psykiske aspekter ved en kræftdiagnose v/ psykolog Susanne Have.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
MU111_Du, som gi’r os liv og gør os glade 1, S1
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Trivsel og mental sundhed
Livets Ord Marts 2018.
Lille store verden Rasmus Seebach
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Agape Foreningen Agape
Agape Foreningen Agape
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg og tab 2.Hvordan kan sorgforløb opleves, akut og på sigt? 3.Hvornår søge hjælp? 4.Hvordan leve og leve videre med sorg? Hvad kan jeg selv gøre? 1

Tab Sorg er en naturlig reaktion på oplevelsen af tab Tab af noget betydningsfuldt Reaktioner på tab varierer fra individ til individ, fra kultur til kultur og er afhængig af de ressourcer og muligheder man har som menneske og i sit netværk 2

Tab af noget betydningsfuldt Det, der har betydning for os, kan vi også opleve sorg over at skulle miste, fx:  Arbejde  Handicap/sygdom  Tab af relationer fx venner  Flytning  Skilsmisse  Forandring i troen, troen på Gud eller troen på livet, som godt  Død

Tab af relationer Relationer og kontakt med andre er fundamentalt for mennesket Relationer rører ved noget af det mest grundlæggende i os, og derfor gør det så ondt at skilles ad 4

Reaktioner Der er lige så mange måder at sørge på, som der er sørgende Overvej: Hvilke reaktioner kan du genkende? Og evt. også: Hvilken betydning får reaktionerne for den, der har mistet og for omgivelserne? Akut: Uvirkelighedsoplevelsen Chok Kropslige reaktioner 5

Den akutte reaktion 6

Reaktioner I denne situation har mennesker ofte brug for: - At der er nogen tilstede, der kan rumme deres følelser - Praktisk hjælp - At andre er opmærksomme på evt. behov for ritualer fx at se den døde, at sige farvel osv. 7

Reaktioner - i tiden efter et tab Savn, længsel, smerte, fortvivlelse, ensomhed, frygt Selvbebrejdelser eller skyldfølelser Genoplevelser af det skete Søvnforstyrrelser Angst og sårbarhed Koncentrations- og hukommelsesvanskeligheder Manglende evne til at tage beslutninger Irritation og vrede Kropslige plager Social tilbagetrækning, rastløshed eller anspændthed 8

Sorgens udfordringer, tidl. model Chok ReaktionBearbejdning Nyorientering 9

At gå ind og ud af sorgen Fokus på tabetFokus på livet -Forholde sig til den -Forholde sig til livs- betydning tabet har ændringer og får i ens liv - Gøre nye ting -Stå ved sorgens - Frikvarter fra sorgen følelser -Omforme båndet til - Ny rolle/identitet afdøde el give slip 10

Primære og sekundære tab -Primære tab af fx ægtefælle, barn, forældre, søskende, niece/nevø, venner, bedsteforældre, andres tab -Sekundære tab er det, jeg også mistede fx en hjælper, en elsker, en sikker base, en identitetsgiver (forældreskabet fx). Dette bliver først tydeligt i løbet af sorgprocessen 11

12 Min sorg er på de første 10 måneder blevet både min ven og min fjende. Den kære ven, som minder mig om en glad, smilende og smuk dreng… Den nådesløse fjende, som stækker mit tempo. Fjenden, som suger glæden og tilstedeværelsen ud af de øjeblikke, som før dette gav mig næring og mod. Morten Pelch, mistede sin lillebror

Risikofaktorer ved sorg Mænd, der er oppe i årene, har større risiko bl.a. for selvmord Større alkoholforbrug Nedgang i interesse for hobbyer og andre sociale aktiviteter Manglende ord for sorgen og andre følelsesmæssige aspekter 13

Kompliceret el normal sorg ? Vanskeligt at skelne, i starten ligner de hinanden Ved normal sorg er de fleste i stand til langsomt at gå videre i livet, mistroen daler, tabet accepteres og tages ind Pludselige dødsfald kan give en blanding af PTSD- og sorgreaktioner Hvis det går ud over den normale livsførelse eller medfører væsentlige funktionstab, bliver det kompliceret og uhensigtsmæssigt – søg hjælp hos egen læge eller psykolog 14

Kønsforskelle Frit efter M. O´Connor, kursus; Stroebe et al (Handbook) Sorg hos kvinder Er mere fordybede i sorgens følelser, tendens til grublerier Mere nuanceret følelsesmæssigt sprog Ønsker rum til at sørge Bliver oftere sygemeldt Mindre fokus på fremtiden Sorg hos mænd Er mere opgaveoprienterede Mindre nuanceret følelsesmæssigt sprog Ønsker at ”leve det normale liv” Hurtigt tilbage til arbejde mm. Mindre fokus på sorgens følelser 15

Mænd og kvinder reagerer ofte forskelligt 80% af parforhold, der oplever sorg tæt inde på livet, vil kvinderne være dem, der reagerer længst og mest intenst på tabet Mænd reagerer ved at handle og ordne, kvinder ved at mærke og udtrykke følelser! 16

Edvard Munch “Døden i sygeværelset” 17

Eksistentielle udfordringer Det er en psykologisk proces, at vi mennesker prøver at finde mening i det uforståelige og meningsløse Vi må give hinanden frihed til at etablere en mening eller lade være 18

Tro og sorg  Det har stor betydning for overordnet psykisk trivsel, hvordan man oplever og bruger sin tro i sorg og krise  Derfor er det vigtigt, at tale med en psykolog eller præst, hvis man får en negativ oplevelse af eller med ens tro

At bære sorg Sorgen er et gammelt fænomen – men vi lever i en ny kultur, hvor vi ikke regner m døden! Når jeg rammes, står jeg forsvarsløs og bliver offer! Når jeg derefter bærer sorgen og lidelsen, tager jeg den aktivt på mig, jeg tager ansvar for, at det nu er en del af min livshistorie 20

At bære sorg Før var der ritualer, der hjalp til at bære sorg- i dag står vi alene og er ikke rustede til det via erfaringen, derfor spørger vi efter viden Ingen går gennem livet uden sorg – vores opgave er at finde ud af at leve med det! 21

Hvordan leve med sorg og tab? 1.Stå ved dig selv 2.Pas på dig selv (søvn, mad og motion) ‏ 3.Gør brug af ritualer 4.Tag imod omsorg og hjælp 22

Hvordan stå ved siden af? To typer pårørende: Dem, der også selv har mistet Dem, der kun kender eller er tæt på den sørgende og ikke den afdøde 1.Hvordan har den sørgende det mon? 2.Om at møde hinanden 3.Det er bedre at være en næste, med risiko for at fejle, end at gå forbi 23

... 24

25 Esben 3

Hvad kan Agape tilbyde? Psykolog, aut. Ole Rabjerg Psykolog, aut. Aida H. Andersen   Temablade, kunstkort mv. 26 Individuelle, parsamtaler eller gruppesamtale r. Rådgivning Undervisning Artikler, brevkasse mm.