Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Session 5: Symptomer på mani og hypomani Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Advertisements

Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til unge i OPUS
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Behandling Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Bipolar affektiv sindslidelse
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Oversigt over emner Første aften:
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Det psykiatriske arbejdsområde
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
2. Skoleperiode Psykiatri.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sygdomsforståelse og farmakologi
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Undervisning for pårørende Bipolar affektiv sindslidelse
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 4 og 5
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Psykoedukation skizofreni
Undervisning for pårørende Bipolar affektiv sindslidelse
Session 5 Indlæggelse og psykosocial behandling
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Patientundervisning 1. session Bipolar lidelse Generelt om Bipolar Affektiv sindslidelse.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 6 – De psykologiske behandlingsmuligheder Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Compliance og den medicinske behandling Forebyggelsesplaner Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 8.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 8. Session - Psyk Info - Foreninger - Litteratur - Evaluering.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni eller anden psykose.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 4. Session – Compliance og gruppearbejde Undervisere:
Patientundervisning 4. Session Bipolar lidelse Årsager.
Patientundervisning 6. Session Bipolar lidelse AKTIVITETSPLANLÆGNING ved mani og depression.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 1. Session - Introduktion til undervisningsforløbet.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Bipolar affektiv sindslidelse patienter og pårørende Session 5 – Hvad sker der under indlæggelse og hvad siger psykiatriloven Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
TEMAAFTEN PSYKINFO DEN 09.november 2017
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10
Kommunikationskursus
Præsentationens transcript:

Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :

Program for 1. session Velkomst Præsentation af undervisere Formål med psykoedukation Program for undervisningen Rammerne i undervisningsforløbet Præsentation af deltagerne Pause Evt. Film – Klip fra: Gaven Forventninger til undervisningen Intro til hjemmeopgaver Afslutning med spørgsmål og kommentarer 2

Formål med psykoedukation At øge patientens og den pårørendes viden om bipolar affektiv lidelse og behandlingsmulighederne At øge patientens og den pårørendes viden om bipolar affektiv lidelse og behandlingsmulighederne At give patienten en aktiv rolle i behandlingen At give patienten en aktiv rolle i behandlingen At øge opmærksomheden på tidlige sygdomstegn med henblik på at forebygge tilbagefald At øge opmærksomheden på tidlige sygdomstegn med henblik på at forebygge tilbagefald At udvikle hensigtsmæssige copingstrategier (mestringsstrategier) hos patienten At udvikle hensigtsmæssige copingstrategier (mestringsstrategier) hos patienten At modvirke oplevelser af isolation/stigmatisering At modvirke oplevelser af isolation/stigmatisering At bedre samarbejdet mellem patient, pårørende og behandlingssystemet. At bedre samarbejdet mellem patient, pårørende og behandlingssystemet. 3

Effektundersøgelse af psykoedukation i gruppe ved bipolar lidelse Ubehandlet får 80% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Ubehandlet får 80% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med medicinsk behandling får 40-50% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med medicinsk behandling får 40-50% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med stemningsstabiliserende behandling og gruppepsykoedukation får 20-30% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Med stemningsstabiliserende behandling og gruppepsykoedukation får 20-30% en ny sygdomsepisode indenfor 3 år Information, hvorfor? Patienter, der er informeret om deres sygdom, er ikke så ængstelige og bekymrede og har det dermed bedre end patienter, som ikke er så velinformerede. Velinformerede patienter føler også i højere grad, at de har et medansvar for deres sygdomsforløb, og at de derfor er i stand til at påvirke og kontrollere deres sygdom. * 4

Session 2: Hvad er en bipolar affektiv lidelse? Spørgsmål fra sidst Årsager, Sårbarheds-stress teorien Forekomst Forskellige sygdomsforløb Hjemmeopgave 1 Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 3:Diagnose og Symptomer Spørgsmål fra sidst og hjemmeopgave Depressive symptomer Selvmords tanker/planer : Hvordan forholder man sig som pårørende Hypomaniske/maniske Blandingstilstand og cyklotymi Hjemmeopgave 2+3 Afslutning med spørgsmål og kommentarer Program for undervisningen 5

Session 4Medicinsk behandling og ECT Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 5Indlæggelse og psykosocial behandling Hvordan bliver man henvist? Behandling under indlæggelse Medicinsk og ECT (undervist i sidste gang) Psykiatrisk sygepleje Behandlingsplaner Samarbejde med pårørende Andre terapeutiske tiltag Psykiatriloven Efterbehandling i distriktspsykiatrien Afslutning med spørgsmål og kommentarer 6

Session 6 Mestringsstrategier - Hvad kan jeg selv gøre? - Stemningsregistrering - Hvad er et normalt stemningsleje? - Søvndagbog - Får jeg tilpas mængde søvn? - Mestringsstrategier ved kognitive vanskeligheder - - Fordele/ulempe analyse - - Hjemmeopgave Session 7Bipolar affektiv lidelse i familien - Almindelige reaktioner hos den pårørende. - Almindelige reaktioner hos personen med Bipolar affektiv lidelse. - Kommunikation. - Hvad siger man til hvem? - Gensidige aftaler, hvorfor? - Gruppediskussion - Hjemmeopgave Program for undervisningen 7

Session 8Compliance i behandlingen og forebyggelsesplan - Forebyggelsesplan - Hjemmeopgave - Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 9Sociale støttemuligheder / rettigheder v. Socialrådgiver - Afslutning med spørgsmål og kommentarer Session 10Afslutning - Opsamling af undervisningsforløbet Hvordan kan jeg/vi bruge det jeg/vi har lært? - Hvordan kan jeg/vi bruge det jeg/vi har lært? - Hvor kan jeg finde yderligere oplysninger/hjælp? - Litteratur, Foreninger, Psyk.Info., Internet m.v. - Evaluering af kurset Program for undervisningen 8 KRAM faktorernes indflydelse på sygdomsforløbet - Kost - Rygning - Alkohol – Motion - Afslutning med spørgsmål og kommentarer

Rammerne for undervisningen Mødepligt – vigtigt at prioritere kurset højt Tavshedspligt Afbud: (Underviserne tlf.nr ) Udeblivelse Telefon på lydløs Pauser Hjemmeopgaver 9

Præsentation af deltagerne Navn Baggrund for deltagelse Diagnosetidspunkt 10

Film Klip fra den danske film: 11

Kursisternes forventninger til undervisningen Prøv at forholde dig til de behov, som du har for undervisning indenfor de skitserede rammer 12

Formål: Øvelse i at huske/fokusere på de mere positive oplevelser Personen instrueres i at tænke på det bedste, der er sket i dagens løb Selv almindelige aktiviteter kan være en stor præstation ved depression Hvis det har været en svær dag eller personen er meget deprimeret, vælges det mindst dårlige Hvis negative automatiske tanker bryder forstyrrende ind, konstateres dette blot, og opmærksomheden flyttes tilbage på det valgte fokus Aftenterapi: Forebyggelse af og hjælp ved depression 13

Opgave 1 14 Aftenterapi: Brug lidt tid hver aften i de næste uger evt. sammen med din pårørende. Tal om og tænk på det bedste / mindst dårlige, der er sket i løbet af dagen Skriv det ned på bilaget i arbejdshæftet