“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
At være magtesløs med den magtesløse
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Program - ICDP International Childhood Development Program
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Relationskompetence – hvad er det?
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Leif Nord Centerleder, psykolog
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Sorg og krise Blå Kors Danmark Torsdag d. 30/ Psykolog Johannes Birkild.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Psykiske aspekter ved en kræftdiagnose v/ psykolog Susanne Have.
“At leve med sorg – et psykologisk perspektiv” Sct. Johannes kirke d. 17. november 2015 Ved psykolog Aida Hougaard Andersen, Agape 1.Definitioner på sorg.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
MU111_Du, som gi’r os liv og gør os glade 1, S1
Hjerterehabiliteringen Roskilde Sygehus
Trivsel og mental sundhed
Kommunikationskursus
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Agape Foreningen Agape
Agape Foreningen Agape
Præsentationens transcript:

“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab? 2.Hvordan kan man leve og leve videre med sorg? 3.Hvordan stå ved siden af? 1

Tab Sorg er en naturlig reaktion på oplevelsen af tab Tab af noget betydningsfuldt Reaktioner på tab varierer fra individ til individ, fra kultur til kultur og er afhængig af de ressourcer og muligheder man har som menneske og i sit netværk 2

Tab af noget betydningsfuldt Det, der har betydning for os, kan vi også opleve sorg over at skulle miste, fx:  Arbejde  Handicap/sygdom  Tab af relationer fx venner  Flytning  Skilsmisse  Død – endeligt og uigenkaldeligt

Tab af relationer Relationer og kontakt med andre er fundamentalt for mennesket Relationer rører ved noget af det mest grundlæggende i os, og derfor gør det så ondt at skilles ad 4

Reaktioner Der er lige så mange måder at sørge på, som der er sørgende Overvej: Hvilke reaktioner kan du genkende? Og evt. også: Hvilken betydning får reaktionerne for den, der har mistet og for omgivelserne? Akut: Uvirkelighedsoplevelsen Chok Kropslige reaktioner 5

Den akutte reaktion 6

Reaktioner I denne situation har mennesker ofte brug for: - At der er nogen tilstede, der kan rumme deres følelser - Praktisk hjælp - At andre er opmærksomme på evt. behov for ritualer fx at se den døde, at sige farvel osv. 7

Reaktioner - i tiden efter et tab Savn, længsel, smerte, fortvivlelse, ensomhed, frygt Selvbebrejdelser eller skyldfølelser Genoplevelser af det skete Søvnforstyrrelser Angst og sårbarhed Koncentrations- og hukommelsesvanskeligheder Manglende evne til at tage beslutninger Irritation og vrede Kropslige plager Social tilbagetrækning, rastløshed eller anspændthed 8

At gå ind og ud af sorgen Fokus på tabetFokus på livet -Forholde sig til den -Forholde sig til livs- betydning tabet har ændringer og får i ens liv - Gøre nye ting -Stå ved sorgens - Frikvarter fra sorgen følelser -Omforme båndet til - Ny rolle/identitet afdøde el give slip 9

Primære og sekundære tab -Primære tab af fx ægtefælle, barn, forældre, søskende, niece/nevø, venner, bedsteforældre, andres tab -Sekundære tab er det, jeg også mistede fx en hjælper, en elsker, en sikker base, en identitetsgiver (forældreskabet fx). Dette bliver først tydeligt i løbet af sorgprocessen 10

11 Min sorg er på de første 10 måneder blevet både min ven og min fjende. Den kære ven, som minder mig om en glad, smilende og smuk dreng… Den nådesløse fjende, som stækker mit tempo. Fjenden, som suger glæden og tilstedeværelsen ud af de øjeblikke, som før dette gav mig næring og mod. Morten Pelch, mistede sin lillebror

Kønsforskelle Frit efter M. O´Connor, kursus; Stroebe et al (Handbook) Sorg hos kvinder Er mere fordybede i sorgens følelser, tendens til grublerier Mere nuanceret følelsesmæssigt sprog Ønsker rum til at sørge Bliver oftere sygemeldt Mindre fokus på fremtiden Sorg hos mænd Er mere opgaveoprienterede Mindre nuanceret følelsesmæssigt sprog Ønsker at ”leve det normale liv” Hurtigt tilbage til arbejde mm. Mindre fokus på sorgens følelser 12

Mænd og kvinder reagerer ofte forskelligt 80% af parforhold, der oplever sorg tæt inde på livet, vil kvinderne være dem, der reagerer længst og mest intenst på tabet Mænd reagerer ved at handle og ordne, kvinder ved at mærke og udtrykke følelser! 13

Edvard Munch “Døden i sygeværelset” 14

Eksistentielle udfordringer Det er en psykologisk proces, at vi mennesker prøver at finde mening i det uforståelige og meningsløse Vi må give hinanden frihed til at etablere en mening eller lade være 15

Tro og sorg  Det har stor betydning for overordnet psykisk trivsel, hvordan man oplever og bruger sin tro i sorg og krise  Derfor er det vigtigt, at tale med en psykolog eller præst, hvis man får en negativ oplevelse af eller med ens tro

At bære sorg Sorgen er et gammelt fænomen – men vi lever i en ny kultur, hvor vi ikke regner m døden! Når jeg rammes, står jeg forsvarsløs og bliver offer! Når jeg derefter bærer sorgen og lidelsen, tager jeg den aktivt på mig, jeg tager ansvar for, at det nu er en del af min livshistorie 17

At bære sorg Før var der ritualer, der hjalp til at bære sorg- i dag står vi alene og er ikke rustede til det via erfaringen, derfor spørger vi efter viden Ingen går gennem livet uden sorg – vores opgave er at finde ud af at leve med det! 18

Hvordan leve med sorg og tab? 1.Stå ved dig selv, Mortens historie 2.Pas på dig selv (søvn, mad og motion) ‏ 3.Gør brug af ritualer 4.Tag imod omsorg og hjælp 19

Hvordan stå ved siden af? To typer pårørende: Dem, der også selv har mistet Dem, der kun kender eller er tæt på den sørgende og ikke den afdøde Gøre eller være? Se den anden i øjnene 20

Om at møde hinanden Spørg og lyt 21

Om at hjælpe og støtte – også i komplicerede situationer ”Man kan aldrig på forhånd lære at stille de rigtige spørgsmål, fordi det først i samtalens løb viser sig, hvad de rigtige spørgsmål er. Det man til gengæld kan gøre, er at berede sit sind, så man er åben nok over for den anden person til at skønne, hvad ”de rigtige spørgsmål er” (J. Fog) 22

Om at møde hinanden Trøst af åndelig karakter Vis respekt for den andens sorg og måde at sørge på Det er bedre at være en næste, med risiko for at fejle, end at gå forbi Hvis den sørgende begynder at græde, når I taler sammen, er det sandsynligvis ikke din skyld, det er fordi hun er ked af det! 23

Esben 1 24

Tag initiativ og vær konkret Ærlighed Om at hjælpe og støtte 25

Om at hjælpe og støtte Nærvær: ”Du kan ikke sørge i stedet for mig, men du kan gå ved siden af mig, mens jeg sørger!” At være i relation til en, der har det svært, er ikke i første omgang at komme med løsninger men komme med sig selv Bliv ved! 26

27 Esben 3

Hvad kan Agape tilbyde? Psykolog, aut. Ole Rabjerg Psykolog, aut. Aida H. Andersen   Temablade, kunstkort, krisepakke mv. 28 Individuelle, parsamtaler eller gruppesamtale r. Rådgivning Undervisning Artikler, brevkasse mm.