Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Advertisements

Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Styringskrav for jobcentre
Tillid Temadag for AMIR
Kontanthjælpsreformen
Uddannelsesafklarende samtaler
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Virksomhedsrettede muligheder Virksomhedspraktik Ansættelse med løntilskud – efter 6 måneders ledighed –Offentligt –Privat.
DA-forslag til en reform af kontanthjælp Den 22. februar 2013.
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Nytteindsats V/ Anne Riis.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Velkommen til cv-møde i MA. Dagens program Fælles information ca. 45 min. (slides på ma-kasse.dk) Medlemstilbud Rådighed og jobsøgning MA, jobcenter og.
Viborg Kommune - frikommune Aktiviteter på beskæftigelsesområdet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Den nye matchmodel. Faglige udfordringer Arbejdsmarkedsfokus og rådighed med den aktuelle arbejdsevne (rådighedsbegrebet) Visitation alle født match.
Afbureaukratisering, regeringsgrundlag, finanslovsaftale, forenkling. Ny lovgivning på beskæftigelsesområdet – Torsdag den 26. april 2012.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Nytteaktivering i Kolding Kolding Kommune Politisk ønske om at iværksætte nytteaktivering igennem flere år, men mødt med skepsis fra fagbevægelsen. Koldings.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
1 © Copyright AK-Samvirke Hvad betyder beskæftigelsesreformen for de arbejdsløse? Verner Sand Kirk LO 25. november 2014.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Orientering om nye tendenser på området (Reform af beskæftigelsesindsatsen mm.) Kontorchef Kirsten Thomsen.
Netværksmøde: Nye digitale redskaber til understøtning af borgerens ejerskab og ansvar for egen indsats STAR, Kirsten Vestergaard, 30. april 2014.
Hurtig i gang – 2 Jobcenter Esbjerg Udfordringer og opnåede erfaringer.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkomst og status på beskæftigelsesindsatsen Regionsdirektør Kasper Kyed Vejledningstemamøde, 29. november.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Præsentation til Arbejdsmarkedsudvalget Den 3. april 2017
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
Kontanthjælpsreformen
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Velkommen til cv-møde i MA
Marselisborg rapporten
Velkommen til cv-møde i MA
Velkomstmøde i MA
Lov Lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret Medlemmer, som opbruger dp-ret i uge – uge , får ret.
Velkomstmøde i MA
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Status for branchenetværk
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december

2 Overordnet om kontanthjælpsreformen  Baggrund: Flere kontanthjælpsmodtagere skal i arbejde til gavn for samfundet og for det enkelte menneske.  Reformværksted  Politiske forhandlinger i foråret 2013  Politisk aftale mellem regeringen (S, SF og R) samt V, K, DF og LA den 18. april 2013  Vedtaget i FT den 28. juni 2013  Træder i kraft den 1. januar 2014  Indeholder:  en ”ungedel” vedr. unge under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse  en ”voksendel” vedr. personer over 30 år og unge under 30 år med en uddannelse

3 Udfordring 1 Mange hænger fast i kontanthjælp Antallet af kontanthjælpsmodtagere, der har været uafbrudt på kontanthjælp i mindst 5 år eller derover.

Udfordring 2 Mange hænger fast i kontanthjælp 20 pct. er visiteret til matchgruppe 3 4

Udfordring 3 Mange er ikke tilstrækkeligt jobsøgende For at få et job kræver det, at man søger job 5

6 Udfordring 4 Mediebilledet:  ”Dovne Robert”  ”Fattig Carina”

7 Fokus på 2 grupper af voksne  Jobparate kontanthjælps- modtagere  Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere  Tværgående indsats  Aldrig overlades til passivitet

8  Intentionen: Ressourcestærke ledige skal mødes med klare krav og forventninger om at søge job, så de hurtigt kan forlade kontanthjælpssystemet og blive selvforsørgende.  De første 3 mdr. skal jobparate mødes med klare krav om jobsøgning. De skal have støtte og vejledning til deres jobsøgning gennem et intensivt samtaleforløb Nye jobparate skal søge job

Nye jobparate skal søge job (fortsat)  Intensivt samtaleforløb på 3 samtaler de første 3 måneder  Herefter ingen fast kadence i samtalerne  Det indledende samtaleforløb bliver det centrale omdrejningspunkt i indsatsen.  Det forudsætter:  En klar model/strategi for, hvordan og hvornår samtalerne afvikles, så de understøtter borgernes jobsøgning.  At samtalen benyttes som et aktivt redskab, hvor borgeren løbende motiveres, udfordres, støttes og vejledes til at søge bredt og realistisk. 9

Nye jobparate skal søge job (fortsat)  Der udvikles en joblog til dokumentation for jobsøgning  Jobloggen giver borgeren et overblik og hjælper den enkelte til at holde styr på sine jobsøgningsaktiviteter – både bagudrettet og fremadrettet.  Sagsbehandleren kan hjælpe borgeren med:  At udarbejde cv og lægge det på jobnet  At oprette en jobagent på jobnet  Jobbing (for ledige med lange eller mellemlange uddannelser)  MitJobkompas (for ufaglærte ledige).  Kommunerne kan pålægge sanktion for manglende jobsøgning 10

11 Jobparate skal arbejde for deres ydelse  Intention: Ressourcestærke personer, der ikke kan forsørge sig selv, skal arbejde for deres ydelse.  Alle jobparate der ikke er i job efter 3 mdr. kontanthjælp skal derfor arbejde for ydelsen.  Det skal foregå som virksomhedspraktik, løntilskud eller nytteindsats

12 Nytteindsats – nyt redskab  Intention: Man ikke kan modtage kontanthjælp uden at yde noget igen.  Følger reglerne for virksomhedspraktik, men har et andet formål og en bestemt målgruppe.  Nytteindsats skal holde den ledige aktiv, indtil personen kan starte i job eller uddanneles, samtidig med at den ledige udføre et samfundsnyttigt gøremål.  Ledige i nytteindsats skal være aktivt uddannelses- eller jobsøgende ved siden af deltagelsen i nytteindsats.

Nytteindsats (fortsat)  Hvor etableres nytteindsats?  Kommune  Region  Stat  Organisation, forening mv. med min. 50 pct. off. tilskud, fx selvejende institution 13

Nytteindsats (fortsat)  Hvordan og hvor længe?  Nytteindsats kan organiseres som en eller flere enkeltpladser på offentlige virksomheder.  Nytteindsats kan også etableres som kommunale nytteindsatsprojekter, som fx haveservice.  Bemærk, at der ikke gives statsrefusion af driftsudgifter i forbindelse med nytteindsats.  Som anden indsats skal rimelighedkravet være overholdt - eller dispensation fra LBR  Nytteindsats kan vare op til 13 uger 14

Nytteindsats(fortsat)  Den fremrykkede virksomhedsrettede indsats forudsætter, at jobcentret som minimum har en plan for følgende:  Hvor mange jobparate forventes at skulle i aktivering, og hvordan sikres det fornødne antal pladser?  Hvilke tilbud eksisterer og hvilke nye skal etableres?  Hvilke målgrupper skal have hvilke indsatser og hvornår?  Herudover overvejelser der knytter sig specifikt til etablering af nytteindsats, herunder organisering, tilgængelighed for sagsbehandlerne, dialog med LBR, mv. 15

16 Sanktioner  Intention: Alle, der kan, skal arbejde. Alle, der ikke kan, skal have hjælp til at komme videre.  Ny sanktion for utilstrækkelig jobsøgning  Ny sanktion – ”skærpet rådighed”

17 Den enkelte skal have ejerskab  Intention: Indsatsen skal i højere grad tilrettelægges på borgerens præmisser og med borgeren som aktiv medspiller.  Ret til selv at vælge tidspunkt for samtaler – digital booking fra Jobnets Min side  Ret til virksomhedspraktik/ løntilskud/jobrotation, hvis de selv finder pladsen og opfylder de formelle regler.