Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort - 27 02 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Analyse af rejsekortet for
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Oplæg: Øvelsestime i Teknologihistorie ved Lars Lauridsen Gruppe 2, Hold 1 
Møde om Spejdernes Lejr efterår Velkommen til møde om Spejdernes Lejr 2012 giver intense oplevelser, hvor vi møder hinanden, udvikler os.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
DLBR Alternativ finansiering Vækstfonden. Vækstkaution – lån op til 2 mio. kr. Dækker op til 75% af bankens risiko Kautionen nedskrives lineært over finansieringens.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Individuel handicapkørsel
Gregers Mogensen, Rejsekort A/S
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
Strategiplanen er fundament og retning.
Coop Bank.
FynBus og sms-billetten. Ca køreplantimer Ca. 350 busser 18 mio. passagerer Billetindtægter: 230 mio. Kr. 10 kommuner Regionen Om FynBus.
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
FORSTÅ PRISERNE PÅ REJSEKORT Rejsekort DSB – februar 2012.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Mobilbilletter En introduktion til mobilbetaling ved brug af kollektiv transport på Sjælland.
Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Trafikstyrelsen 20. januar 2011 Inspirations- og dialogmøde om buspuljerne.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
Introduktion til selvbetjening for Flextur og Flexhandicapkørsel.
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
Movia Flextrafik - Brugerundersøgelse Telefonundersøgelse foretaget d. 6. oktober til d. 10. oktober respondenter.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Hvilket potentiale er der i den kollektive trafik? Mikael Hansen, konsulent.
Intro til digital selvbetjening på rejsekort.dk – Lær om oprettelse, bestilling og anvendelse af rejsekort.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
Mobilbilletter En introduktion til mobilbetaling ved brug af kollektiv transport på Sjælland.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
1 Nogle særlige problemstillinger Rejsekortet Overgangsordninger for takstsystemer i regionen.
Intro til digital selvbetjening på rejsekort.dk – Lær om oprettelse, bestilling og anvendelse af rejsekort.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
Anden lovgivning afsætning.
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Overenskomst skift DSB Vedligehold A/S
Fakta og muligheder….
Introduktion til selvbetjening for
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Intro til digital selvbetjening på rejsekort.dk
Plan for det videre arbejde med uddannelsesprogrammer
Ny ferielov –samtidighedsferie set i feriefond perspektiv
Hovedtal og konklusioner for branchen
Trafikale og miljømæssige effekter
Vækstkaution og Kom-i-gang-lån
Ny strategi for rejsekortet Trafikdage 2016 Aske Wieth-Knudsen, Chef for Forretningsudvikling, DSB Eskil Thuesen, Centerchef for Ressourcer og Service,
Hovedtal og konklusioner for branchen
Martin Holmgaard Adm. direktør
Principper for drifts-og datasikkerhed i Rejsekort
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Hovedtal og konklusioner for branchen
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Hovedtal og konklusioner for branchen
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Udvikling Kollektiv trafik i Viborg Kommune
Plustur, lemvig 16. juni 2019.
Præsentationens transcript:

Bjørn Wahlsten, adm. direktør i Rejsekort A/S Orientering om rejsekortet 27 februar 2012 Orientering om rejsekort

Rejsekortsystemet - fakta Rejsekort A/S er ejet af trafikvirksomheder i Danmark og kravene til rejsekortsystemet udspringer af Bus&Tog samarbejdet med en rejse – en pris – uanset brug af bus, tog eller Metro. Rejsekort er en nødvendig reinvestering og modernisering af dagens billetsystemer. Alle nye billetsystemer world wide er i dag baseret på rejsekort teknologi. Orientering om rejsekort

Modernisering af de nuværende udslidte billetsystemer er en oplagt anledning til at nytænke konceptet for billettering Nemmere adgang til kollektiv trafik:  Et fælles billetsystem --  Én billet til al kollektiv trafik  Ikke kende zoner  Check Ind / Check Ud  Altid klar til at rejse ----  Automatisk tank-op aftale Tidligere erfaring viser at nemmere adgang til kollektiv trafik øger antallet af rejser. Minimere kontanter hos bus- og togpersonale. Primært selvbetjent Markant bedre datagrundlag om brug af kollektiv trafik. Hvorfor rejsekort?

Fordeling af optankning på kanaler – uge 4/2012 Fordeling af optankning Orientering om rejsekort

Udbredelse pr Orientering om rejsekort

Rejsekort i tal Der er rejst 3,3 mio rejser på rejsekort. Alene i 2012 er det 1,1 mio rejser på rejsekort Der gennemføres pt 20 – rejser per dag. Omsætningen på rejsekort og enkeltbilletter solgt i busser vha. rejsekortsystemet har passeret 100 mio kr med en omsætning pt på ca 4 mio kr per uge. Der er udstedt over rejsekort. I Movia Syd og Vest er rejsekortet i fuldt brug. Stadig flere kunder bestiller rejsekort og der vil snart være flere kunder med rejsekort end der tidligere var med ”boomerang-kort” i Syd og med klippekort i Vest. Orientering om rejsekort

Giver det flere kollektive rejser ? Der er blevet spurgt til om kunderne vil rejse eller har rejst mere pga rejsekortet 1974 af de adspurgte kunder har et rejsekort og af disse svarer 17,5 % at de vil eller har rejst mere pga rejsekortet Ser man på kundernes svar i de forskellige takstområder er der et interessant mønster I de fire områder har kunderne med rejsekortet oplevet forskellige udviklinger i billet og prissystemet fra det tidligere system til rejsekortet I NTs undersøgelse har man spurgt til kundernes holdning til ideen med at det bliver billigere jo mere du rejser Orientering om rejsekort

Langt størstedelen af respondenterne er tilfredse eller meget tilfredse med det indbyggede rabatsystem. Kun 6,5 procent er utilfredse eller meget utilfredse.

Incitament prissætning I NT hvor der er indført incitament priser som supplement til eksisterende billetter, klippekort og periodekort vil 31,8 % rejse mere I Movia S hvor der er indført incitament priser til erstatning for et tidligere system med incitament struktur vil 21 % rejse mere I Movia V er klippekortene erstattet af rejsekort med klippekorttakster. Her vil 17 % rejse mere I Movia H er rejsekort indført med klippekorttakst som supplement til eksisterende billetter, klippekort og periodekort. Her siger 12,4 %, at de har rejst mere Orientering om rejsekort

Den videre udrulning DSB og Arriva stationer vest for Storebælt. Alle stationer er klare. Afklaring af rejsekorttakster og åbning for kunder diskuteres pt mellem parterne. Hvis Rejsekort har takstindmelding i slutningen af april, kan der åbnes omkring 1. juni. Sjælland De næste 350 busser i det centrale København åbnes 1. maj og resterende busser i Nordsjælland åbnes 1. juli. Derved er hele Sjælland, Møn og Lolland- Falster dækket. Nordjylland 1. juli åbnes for busser i den vestlige del af NTs område og de resterende busser åbnes i oktober. Sydjylland I oktober åbnes for pilotdrift i busser i Sydjylland og fra årsskiftet er alle busser i Sydjylland klar til ibrugtagning. Vestbanen, der også drives af Sydtrafik åbnes for rejsekortbrug i andet halvår Der er en høringsrunde i gang i Midttrafik og Fynbus frem til 1. marts om tilslutning. Hvis de beslutter sig kan busserne her være i drift inden udgangen af Orientering om rejsekort

Myndigheder, love og regler Konkurrencestyrelsen (Et landsdækkende system) Finanstilsynet (Maks. beløb, andre anvendelser) Hvidvaskningsloven (Identifikation af kunder og/eller begrænsning på årligt brug af rejsekort) Bogføringsloven (Kvitteringer, revisionsspor og meget mere) Datatilsynet (personfølsomme data, registre, adgangsstyring, logning) Forbrugerombudsmanden (Dårlige betalere, hæftelser, kortbestemmelser, regler for spærring) E-handelsloven (Internet køb og optankning) Handikaporganisationer (Udstyr og brugergrænseflader) Jernbanesikkerhed (signalkommissionen, jording af udstyr, installationsarbejde) Sikkerheds- og trafikstyrelserne (Udstyr, businstallation) Orientering om rejsekort

Rejsekort – landsdækkende: 2-3 millioner kort heraf 50 % regelmæssigt aktive 450 stationer med 4000 kortlæsere 3000 busser med kortlæsere 2000 håndterminaler 450 rejsekortautomater 400 POS (salgsarbejdspladser) medarbejdere skal uddannes 500 millioner rejser per år 7,5 milliarder kr. i omsætning Orientering om rejsekort

Udfordringer/Muligheder Overgang til rejsekort er en meget stor omvæltning både for kunder og for trafikselskaber Kunderne stiller mange spørgsmål, men der er kun få kundeklager over rejsekortsystemet Etablering af et direkte kundeforhold med cpr.nr (lovkrav) 1/3 af kunderne har valgt auto-tank-op Buschaufførerne er en nøglegruppe, der skal lære nye rutiner Bedre sikkerhed end i dag, men stor mediefokus Orientering om rejsekort

?