Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Formandsmøde i Middelfart 5. september 2015. Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Formandsmøde i Middelfart 5. september 2015. Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs."— Præsentationens transcript:

1 Formandsmøde i Middelfart 5. september 2015

2 Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs

3 Hensigten med mødet Klæ’ jer på Skabe grundlag for bedre drøftelser i jeres bestyrelser Forberedelse til regionsmøder i efteråret OG Få kritik, ideer til forbedring: Høring

4 Ståsted

5

6

7

8

9 Ståstedet, definerer organisationens ”personlighed”

10 Hvordan vil Sundhedsvæsenet udvikle sig? »Det er svært at spå - især om fremtiden« Citat tilskrives ofte Storm P

11 Flere ældre over 65 år skrappere prioritering i velfærdsordningerne Borgerne bliver i højere grad inddraget frivillige vil få et større ansvar Forebyggelse bliver en krumtap Telemedicin

12 Supplér med Omdømme 50.000 flere frem til 2020 hovedproblemet løst? ambitioner

13 Kollektiv effekt fælles indsats – fælles resultater

14 Kollektiv effekt Struktureret tilgang til at arbejde med komplekse problemer Aktører på tværs af sektorer sætter fælles mål og arbejder sammen om at finde bæredygtige og varige løsninger Faste elementer: fælles vision, fælles målemetoder, gensidigt forpligtende aktiviteter, hyppig og åben kommunikation Alle arbejder sammen henimod en række fælles, langsigtede og målbare mål. Det handler om skabe forandring, der både kan ses og mærkes

15 Styrende for ståstedet Visionsformulering Målformuleringer Åben og dialogsøgende Partnerskaber Kommunikation, sociale medier Medarbejdere og frivillige Fælles vej: Hvad må vi, hvad kan vi?

16 Hjerteforeningens ståsted Vision Vi har vundet sundere og bedre liv for alle Mission Hjerteforeningen fremmer sundhed gennem forebyggelse, patientstøtte og forskning i hjerte-kar-sygdomme

17 Hjerteforeningens ståsted Interesseorganisation - med særligt fokus på forebyggelse, patientstøtte og forskning

18 Strategi

19 Strategi 2020 – Mål Forebyggelse og sundhedsfremme Hjerteforeningen vil drive, deltage i og fastholde en proces sammen med andre interesserede partnere, først og fremmest kommunerne, som udbygger den nationale indsats for forebyggelse og sundhedsfremme og dokumentere, at her ligger nøglen til reduceret forekomst af hjerte-kar-tilfælde, som åbner muligheder for omprioriteringer i sundhedsvæsenet, og for bedre livskvalitet for borgerne. Behandling De konkrete behandlingsresultater, der er opnået i hjerte-kar-behandlingen, skal anspore Hjerteforeningen til at arbejde for øget forskning og anvendelse af samme i behandlingen, med henblik på at reducere hjerte-kar-sygelighed og hjerte-kar- relaterede dødsfald. Livskvalitet Borgeren som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne efter et hjerte-kar-sygdomsforløb, skal opnå det bedst mulige, selvstændige og meningsfulde liv. Hjerteforeningen skal bidrage til at en ny hjerte-kar-sygdom for patienten forebygges, yde patientstøtte, og sikre at rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem borgeren, pårørende, fagfolk og netværk.

20 Bygger på 8 faglige strategier Kommunikation Forebyggelse- og patientstøtte Børne- og unge Fundraising og marketing Forskning Politisk interessevaretagelse Frivillighed IT

21 Kommunikationsstrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for kommunikation er: 1.Større synlighed og kendskabsgrad 2.Større professionalisme i mediehåndteringen

22 Strategiske indsatser a) Alle relevante muligheder for at kommunikere proaktivt, dagsordensættende og holdningspræget bør udnyttes med henblik på at redegøre og skabe forståelse for Hjerteforeningens arbejde og forskning. Dermed øges kendskabet til foreningen i offentligheden og omdømmet styrkes. b) Hjerteforeningen er 24-7 tilgængelig for medierne og andre interessenter. Vi behandler alle henvendelser med respekt for mediernes arbejdsforhold. Hjerteforeningen tænker og arbejder proaktivt, og vi kontakter selv medierne, når der er mulighed for eksponering af en prioriteret indsats. Succeskriterier a) Hjerteforeningens uhjulpne kendskabsgrad skal ifølge imageanalysen være mindst 50 procent i 2020. b) Hjerteforeningens neutrale og positive medieomtale skal øges. I 2020 skal Hjerteforeningen have forøget sin eksponering med en stigning på 100 % i ”annonceværdi” i forhold til 2014. (Infomedia).

23 Forebyggelses- og patientstøttestrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for forebyggelse og patientstøtte 1.Hjerteforeningen vil være en samlende kraft på forebyggelsesområdet 2.Hjerteforeningen vil sikre et godt og trygt hverdagsliv for alle borgere med hjerte-kar-sygdomme og deres pårørende

24 Strategiske indsatser a) Hjerteforeningen er dynamo for partnerskaber, der bidrager til at forebygge hjerte- kar-sygdomme. b) Hjerteforeningen er tilgængelig med tilbud af høj kvalitet. Succeskriterier a) Frem mod 2020 spiller Hjerteforeningen en central rolle i mindst fire nye nationale partnerskaber eller partnerskabsprojekter, der bidrager til forebyggelse af hjerte-kar- sygdom. b) 75% af alle brugere af Hjerteforeningens patientstøttetilbud finder tilbuddene let tilgængelige.

25 Børne- og ungestrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for børne- og ungeområdet er: 1.Hjerteforeningen bidrager til et bedre børne- og ungeliv med hjertesygdom 2.Hjerteforeningen sikrer gode organisatoriske rammer for at understøtte børne- og ungeindsatsen

26 Strategiske indsatser a) Støtte og rådgive børn og unge med hjertesygdom samt deres pårørende b) Styrke organiseringen af børne- og ungeindsatsen og øge kendskabet til Hjerteforeningens tilbud på området. Succeskriterier a) 40% af medlemmerne i Børneklubben og GUCH har benyttet sig af et af tilbuddene/aktiviteterne. I undersøgelsen vil kun medregnes husstande, der har et barn eller ung med hjertesygdom. b) Hjerteforeningen er stærkt forankret i alle regioner og medlemstallet i Børneklubben er øget med 25% og i GUCH er medlemstallet øget med 100%.

27 Fundraising og marketing strategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for fundraising og marketing er: 1.At øge tilgangen af støtte fra private, virksomheder og fonde væsentligt over perioden 2.At markedsføre og profilere Hjerteforeningen som en kompetent, proaktiv, moderne, seriøs og stærk organisation via innovative og indtægtsskabende kampagner

28 Strategiske indsatser a) Landsindsamling, medlemmer, fonde og virksomheder som vækstgeneratorer b) Fra informationskampagner til indtægts- og profilerende fundraising kampagner Succeskriterier a) 10% årlig stigning i samlede indtægter fra bidrag, medlemmer, lotterier, fonde og virksomheder (excl. arv og finansielle indtægter). b) Hjerteforeningens uhjulpne kendskabsgrad skal ifølge imageanalysen være mindst 50 procent i 2020.

29 Forskningsstrategi Mål Hjerteforeningens overordnede mål for forskning: 1.Hjerteforeningen skal ved egen forskning, og støtte til andre miljøers frie og tematiske forskning vise alle relevante samarbejdspartnere, at Hjerteforeningen er den rette facilitator og samarbejdspartner 2.Hjerteforeningen skal konstant arbejde for at etablere en samlet national dansk hjerte-kar-database, som samler kliniske, biologiske og administrative registre.

30 Strategiske indsatser a) Udvikling af Hjerteforeningens forskningsafdeling b) Sikre større effekt af Hjerteforeningens uddelte forskningsmidler c) Facilitere etablering af national hjerte-kar-database Succeskriterier a) Hjerteforeningens forskningsafdeling kan ved strategiperiodens udløb matche benchmark i forhold til internationale forskningsmiljøer indenfor kardiovaskulær epidemiologi og registerforskning. b) Der skal opstilles mål for, hvad der skal komme ud af den forskning som Hjerteforeningen støtter, og der skal løbende måles på om de nås. c) Hjerteforeningen har i 2020 faciliteret udviklingen af én samlet hjerte-kar- database, som kan anvendes af alle interesserede forskere.

31 Strategi for politisk interessevaretagelse Mål Hjerteforeningens overordnede mål for forskning: 1.Øge Hjerteforeningens indflydelse hos politiske beslutningstagere 2.Skabe en klar sundhedspolitisk profil for Hjerteforeningen

32 Strategiske indsatser a) Hjerteforeningen skal styrke og udbygge sit netværk til politikere, embedsmænd, eksperter og opinionsdannere. b) Hjerteforeningen skal arbejde systematisk med den sundhedspolitiske interessevaretagelse, så foreningen får en klar sundhedspolitisk profil. Succeskriterie Hjerteforeningen opnår de målsætninger, som defineres i årlige handlingsplaner for foreningens sundhedspolitiske interessevaretagelse.

33 Den videre proces… I dag Hovedbestyrelsens strategiseminar i oktober Jeres forberedelse til regionsmøder Regionsmøder Hovedbestyrelsen beslutter sig, december På forårets regionsmøder skal vi drøfte vedtægter mv.

34

35 Tak for ordet


Download ppt "Formandsmøde i Middelfart 5. september 2015. Først skal vi tale om vores ”ståsted”, -dernæst strategi Mange ord, derfor lægger vi en pause ind midtvejs."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google