Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5

2 Indledning Status februar 2012. Siden sidste HB møde har arbejdsgruppen arbejdet videre med at konkretisere budene på indholdet i en strategi for kreds-FDF. Endvidere er ledergruppen inddraget med henblik på at få kvalificeret strategien yderlige. Væsentligt ændringer er: Kredsene skal udarbejde en konkret handlingsplan. Begrebet ”Events” er fjernet, hvor der nu kun står oplevelser som opfatter optakt til landslejr og sommerlejr. Kredsudvikling er skåret til således at der nu er fokus på kvalitet i kredsarbejdet og evne til at tiltrække og fastholde medlemmer skal styrkes

3 Strategi for FDF Familien FDF Familiens overordnede strategi 2012-2015 FDF familien er optaget af at udvikle FDF i årene fremover ud fra intentionen om at vi vil tilbyde FDF til flere end i dag - familier, voksne, unge og børn. Vores slogan, ”I FDF får børn og unge udfordringer og fællesskab, tro på Gud og mod på livet”, skal vi turde fortælle videre. I vores medier, vores omgangskreds og netværk og til de forældre, der hele tiden leder efter det bedste til deres barn. Det er ambitionen at FDF skal opleves som et unikt værdi-skabende og meningsfuldt tilbud til børn og unge, som på flere punkter opfattes som værende bedre end andre fritidstilbud. FDF familien Kreds- FDF Projekt- FDF Efter- skole

4 Strategi for FDF Familien FDF Familiens overordnede strategi 2012-2015 FDF skal generelt set ”konkurrere” på kvalitet i mødet med de voksne, relevante kompetencer og gode relationer som det enkelte medlem opnår ved at blive medlem i FDF. Det betyder at FDF familien grundlæggende har en vækstambition, der søges opnået gennem følgende områdestrategier: Strategi til styrkelse af kredsarbejdet Strategi for videreudvikling af efterskolearbejdet Strategi for etablering af fritidsklubber og familiearbejde. Landsforbundets grundlæggende rolle at understøtte og servicere kredsenes arbejde bedst muligt med afsæt i landsforbundets grundlov og igennem strategier for de overordnede strategiske fokusområder.

5 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Strategisk retning: Kreds-FDF er det klassiske, velkendte FDF arbejde, hvor børn og unge oplever forkyndelse og mangfoldige aktiviteter i en genkendelig ramme. Kreds-FDF er det FDF, vi kender i dag blot mere fokuseret. Vægten ligger på det gode møde i kredsarbejdet og strukturen er bygget op omkring kredsen og dens aktiviteter. Omdrejningspunktet er det ugentlige klassemøde, weekender og sommerlejren. Ambitionen med strategien: Strategien for Kreds-FDF skal fastholde de gode ting vi kender i dag, og som vi ved virker, men også bringe en tilpas mængde af fornyelse ind i FDF arbejdet. Flere børn og unge skal have lyst til at møde FDF eller blive fastholdt, sådan at FDF kan stå stærkt for i fremtiden. Det gøres ved at landsforbundet understøtter kredsene mere i deres arbejde via målrettede indsatser på udvalgte strategiske områder – gennem ansatte ressourcer og gennem udvalg med frivillige. Den enkelte kreds og landsdel er forpligtet til inden udgangen af 2013 at udarbejde en konkret handlingsplan, der bl.a. sætter fokus på de enkelte indsatsområder. Strategien er primært en strategi for hvordan landsforbundet kan understøtte kredsens arbejde bedst muligt, både direkte og indirekte.

6 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Strategisk attitude – tilgangen til FDF kredsene: FDFs kredse skal opleve at der sættes ind med initiativer og tiltag i forhold til strategien. Derfor skal både frivillige og ansatte ressourcer være mere direkte og opsøgende i forhold til at udmønte strategiens indsatsområder. Det betyder at landsforbundet har initiativpligten til at være i kontakt med alle landsforbundets kredse, være i en løbende drøftelse om kredsens fremtidsmuligheder. Lytte og reagere hvis en kreds har udfordringer med f.eks. medlemstal eller kvalitet, men også stille krav ift. en eventuel indsats. Strategiske målsætninger:  Kreds-FDF skal isoleret set være flere medlemmer i 2015, end i (2012).  FDFs Kredse kan se en klar retning og ’rød tråd’ i landsforbundets arbejde og indsatser.  Frivillige og ansatte ressourcer anvendes mere målrettet i forhold til at støtte kredsenes arbejde.

7 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Strategiske indsatsområder: Strategien til styrelse af kredsenes arbejde har primært omdrejningspunkt i tre overordnende indsatsområder, som hver især får særligt fokus i forskellige perioder. Kvalitet i mødet & Flere medlemmer Uddannelse og kompetence- udvikling (nøglepersoner) Kredsudvikling (kredsen) Oplevelser (det enkelte medlem) Målrettede indsatser Målrettede indsatser Målrettede indsatser

8 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Kredsudvikling Flere kredse skal inspireres til at sætte kredsens udvikling på dagsorden, sådan der skabes grobund for et forsat godt kredsarbejde i lokalområdet. Gennem det gode møde, skal der være fokus på kvalitet og rekruttering. Udviklingen skal følge to spor: Kvalitet i kredsarbejdet. Indhold og rammer for møderne mellem børn, unge og voksne, skal styrkes gennem inspirations ”materiale” for aktiviteter, forkyndelse og rammer. Kredsens evne til at tiltrække og fastholde medlemmer skal styrkes – både ledere, børn og unge i lokalområdet. Her er et væsentligt omdrejningspunkt også det gode møde. Derudover skal der arbejdes med rekruttering af alle aldersgrupper. Det foreslås at kredsudvikling får særligt fokus i 2013 med henblik på at styrke de enkelte kredse, inden der iværksættes initiativer i forhold til de to øvrige strategiske indsatsområder.

9 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Uddannelse og kompetenceudvikling Børn og unge skal møde engagerende og inspirerende voksne, der vil gøre en forskel. FDF skal fokusere på at tilbyde relevant og tidssvarende leder- og kompetenceudvikling. Her er skal arbejdes ud af to spor: Fornyelse af kredslederuddannelsen. Kredslederfunktionen i kredsen skal tiltrække og fastholde de bedste FDFere, som bidrager til udviklingen af den enkelte FDF kreds og ledere. Udvikling af en tidssvarende og attraktiv lederuddannelse. Landsforbundets skal give lederne mod og lyst til kontinuerlig udvikling, der fremmer den enkeltes motivation og medvirker til fornyelse af FDF. Det foreslås at lederuddannelse og kompetenceudvikling får særligt fokus i 2014 med henblik på at styrke kredsens nøglepersoner, som er med til at drive og udvikle kredsens arbejde.

10 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Oplevelser Børn og unge skal møde et spændende og boblende FDF-tilbud, hvor de får mulighed for at deltage i sjove og meningsfulde FDF aktiviteter, -oplevelser og -events. Landsforbundet tilbyder i dag forskellige typer kurser og arrangementer, primært i forhold til unge, som skaber værdi i forhold til at styrke det enkelte medlems FDF-identitet. Oplevelser har to spor, som landsforbundet vil rette et særligt fokus i denne kommende periode: Landslejrens er livets FDF-oplevelse. Optakten og forberedelser til FDF Landslejr 2016 skal gentænkes, så landslejren kan anvendes som dynamo for gode oplevelser alle steder i FDF. Sommerlejren er årets FDF-oplevelse. Der udvikles nye sommerlejrkoncepter. I forhold til FDF Landslejr 2016 skal der være en særlig fokus på sommerlejre for de aldersgrupper der ikke kan deltage i landslejren. Det foreslås at oplevelser får særligt fokus i 2015 med henblik på at styrke medlemmers forståelse af at være en del af en større organisation og sammenhæng.

11 Strategi for kreds-FDF 2012-2015. Plan for afvikling af strategiske indsatsområder i kreds-FDF Kvalitet Medlemsudvikling Kredsudvikling Kredslederuddannelse Lederuddannelse Uddannelse og kompetenceudvikling Landslejr Sommerlejr Oplevelser


Download ppt "Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google