Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PERSONLIGE KOMPETENCER

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PERSONLIGE KOMPETENCER"— Præsentationens transcript:

1 PERSONLIGE KOMPETENCER
Hvordan udvikler vi elevernes personlige kompetencer? PLF 2014 S. Schoubye

2 UDHOLDENHED OG MOTIVATION!
Forudsætningen for Selvstændighed Selvtillid Initiativ Ansvarlighed Kreativitet er UDHOLDENHED OG MOTIVATION! PLF 2014 S. Schoubye

3 MOTIVATIONELLE PROCESSER iflg Bandura:
Attributionsteori: retrospektiv vurdering af årsager til menneskets handlinger har motiverende virkning: Årsager til succes er egne evner Årsager til fiasko er manglende indsats Mennesker som betragter sig selv som årsag til at det er gået som det er, bevarer troen på egne kompetencer. PLF 2014 S. Schoubye

4 Teorien om den forventede værdi
”Mennesker motiverer sig selv og målretter deres handlinger ud fra deres forventninger til værdien af det, der vil komme ud af deres anstrengelser” (Bandura) Troen på den personlige kompetence kan både støtte og forhindre ovenstående – hvis den er negativ, afstår man måske fra at forsøge. PLF 2014 S. Schoubye

5 MÅLTEORIEN Klare udfordrende mål er motiverende
Iflg. Bandura ”fastholdes motivationen bedst ved en kombination af en stærk tro på den personlige kompetence og en vis usikkerhed over for de udfordringer, der er forbundet med en stillet opgave” PLF 2014 S. Schoubye

6 Hvordan styrkes udholdenhed?
Tre forslag til udvikling af elevens udholdenhed jfr Wilbæk: Mental optimering Facilitering Modellering PLF 2014 S. Schoubye

7 Mental optimering: Opdel processen i del-mål
Øg bevidstheden om, hvilke elementer opgaven består af Styrk elevens meta-kognitive niveau Sæt fokus på den udvikling eleven har gennemgået fx de sidste måneder Hjælp eleven med at få succes-oplevelser PLF 2014 S. Schoubye

8 Mental optimering fortsat..
At forberede sig: lav mange små delmål! Start med planlægning af en dag, (TIL-modellen af Skaalvik) Dan overblik over den samlede lektiemængde Lav prioriteret liste med målsætning for lektielæsning. Lav tidsplan Lav lektien til første time– nåede du målet … eller blev det ændret under vejs? Hvis ja – hvorfor?? Hvis nej - så Beløn dig selv! Lav lektien til næste time – holder selvdisciplinen stadig? Beløn dig selv!! Osv osv PLF 2014 S. Schoubye

9 Mental optimering… Overordnet mål: at kunne administrere sig selv og sin motivation. Del-mål: at kunne styre forbruget af facebook i timerne. Tænk det som en fysisk øvelse – du skal træne en muskel – her din viljesmuskel. Undgå at overanstrenge selvbeherskelsen i begyndelsen – det giver nederlag! Sæt tidsfrister – begynd med 15 min, derefter øges tidskravet i takt med det bliver lettere at opfylde målet, husk at rose dig selv. PLF 2014 S. Schoubye

10 Mental optimering … Del-mål: at deltage aktivt i timerne.
Bestem dig for at række hånden op en gang hver time. Beslut hjemmefra, hvad du vil spørge om – det gode spørgsmål kan være lige så godt som det gode svar. Viser evne til at undre sig kvalificeret. Beløn dig selv! Beslut dig for hjemmefra, at du vil svare på et spørgsmål hver time – start med de lette spørgsmål i begyndelsen af timen, så er der større chance for succes. PLF 2014 S. Schoubye

11 Mental optimering.. De foregående tre små øvelser træner alle udholdenheden og målrettethed! Hjælp eleven med at opdele andre opgaver i del-elementer. Sæt fokus på udholdenheden – og vær glad, hver gang det lykkes at overholde egne mål. Find ud af, hvor i processen det eventuelt glipper med at nå målsætningen. PLF 2014 S. Schoubye

12 Facilitering – at arbejde med detaljen.
Træn specifikke problemområder, fx kunne man i dansk stil træne indledninger, nutids r, kommatering osv. I psykologi træning i at genkende en psykologisk problemstilling. Fjern fokus fra karakteren – se på processen. Succeskriterium – der skal fx være færre kommafejl, kongruensfejl osv end normalt. Eller man genfortæller ikke casen – man har set et konkret problem. PLF 2014 S. Schoubye

13 Facilitering …. Betragt kommaer som en byggesten i det at skrive en stil – stilen er det overordnede mål, men den består af mange del-mål. Betragt den genkendte psykologiske problemstilling som et del-mål – nu kommer analysen og diskussionen af den. Synliggør elevens udholdenhed i dette arbejde – giv respons på den! PLF 2014 S. Schoubye

14 Modellering. Modellering: at flytte sig over i den ønskede tilstand! (Wilbæk, 2006) Bed eleven observere en elev, som kunne være en attraktiv rollemodel. Hvad gør modellen anderledes end eleven selv? Bed eleven kopiere modellens handlinger. Hvilken effekt havde det? PLF 2014 S. Schoubye

15 Modellering… Lærerens rolle vigtig – også vi er modeller over tid.
Relationen vigtig her – hvilken stemning skaber vi i klasserummet? Hvordan giver vi feedback og respons? Ser vi de skrøbelige elever? Ser vi de stærke elever? Har vi øje for forandringer – og reagerer vi på dem? PLF 2014 S. Schoubye

16 Litteraturliste: ”Det kompetente selv – en introduktion til Albert Banduras teori om selvkompetence og kontrol” Carl F. Kählef, Frydenlund 2012 ”Relationer i klasserummet” oplæg af Dorte Ågård ved Psykologilærerforeningens generalforsamlingskursus 2013 ”Tro på dig selv” af Ulrik Wilbæk, People’s Press 2006 Unges læring og motivation, Katznelson m.fl. 2013 Motivation fra Psykolog Nyt 8/2008 Vedholdenhed fra PLF 2014 S. Schoubye

17 Yderligere materiale:
_kid_needs_a_champion.html?source=facebo ok#.UoM7PQ-Jcz5.facebook Rita Pierson m.fl Selvdisciplin kræver en effektiv hjerne af Lisbeth Madsen, Newsdesk, Aller Media Mandag den 4. februar 2013 Unges lyst til læring fra og-uddannelse/unges-lyst-til-laering.aspx PLF 2014 S. Schoubye


Download ppt "PERSONLIGE KOMPETENCER"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google