Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen Ledelse og kommunikation ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen Ledelse og kommunikation ?"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Jeg er ikke skør, jeg er bare ikke dig! Hvordan skal kommunikation tilpasses medarbejderne og andre? Velkommen

2 Ledelseskommunikation
Dit bedste redskab som leder

3 Hvad betyder kommunikation for ledelse?
Motivation Resultater Effektivitet Færre konflikter/misforståelser

4 Lederens personlige evne til at kommunikere
Min hensigt Adfærd Resultat

5 Kan kommunikation læres?
JA men det kræver bevidsthed, brydning af vaner, lyst, tålmodighed og troen på, at det kan give nye resultater i samvær med andre! Stadig lyst til at være her  Det håber jeg for jeg vil give inspiration om, hvad du kan gøre for, at du kan blive en endnu bedre kommunikator, hvis du vil.

6 Det du får bevidstgjort kan du gøre noget ved –
det du ikke får bevidstgjort gør noget ved dig!

7 Den mands far er min fars søn !
Ingen søskende. Løsning : Den mands far = min fars søn Den Mands far = mig Søn. TIVOLI Øvelse

8 Ram plet med klar kommunikation
Hvad kendetegner god kommunikation?

9 Målrettet kommunikation
Fortæl mig, hvad du forventer af mig Giv mig mulighed for at udføre det. Fortæl mig undervejs, hvordan det går Hjælp mig, når og hvor det er nødvendigt Bedøm og beløn min indsats og mål opfyldelse retfærdigt.

10 Kommunikations Modellen
Model af verden Filter Ydre begivenhed Indre oplevelse Reaktion Tilstand Kommunikationsmodel. Ydre begivenhed Mange millioner informationer i løbet af et øjeblik. Hjernen håndterer dette ved at filtrerer det vi oplever. Filter Filteret behandler virkeligheden. Den skaber vores model af verden. Den er aktivt hele tiden og det sker ubevist. Filterets opgave er at simplificerer vores virkelighed og gøre det nemt for os, så vi ikke skal bruge vores hjernekapacitet på at tyde alting. Filteret arbejder ved at Generaliseringer (alle børn kan lide slik, Det ved alle, Det kan man ikke sige) Udeladelser (Hun gør mig så Åhhh, Du skal bare gøre du ved nok) Forvrængninger (Når i gaber er det fordi i keder jer, tankelæsning, hun ringer ikke derfor elsker hun mig ikke) Filteret indeholder : Overbevisninger (Regler vi har besluttet os for er sande – Hvis du afbryder mig er det mangel på respekt) Værdier (arbejde, kærlighed, krop & sundhed, Ærlighed, frihed, glæde) Erfaringer Et menneske – krop, arme, ben, fingere, hovedet, hår osv. – hvis man mangler sine ben kan vi stadigvæk finde ud af at det er et menneske. - Når f.eks. Man har købt ny bil – så opdager man at mange har sådan en bil, og det har man ikke set før ! - Man venter sig og ser barnevogne over det hele ! Indre oplevelse Det der kommer ud af filteret er vores indre oplevelse. Dvs. Sådan som vi oplever verden. Dette er vores ”Virkelighed” - dvs. Der er ikke en sandfærdig virkelighed – vi har hver vores, men for os er den virkelig. Tilstand Ud fra den indre oplevelse skaber vi en tilstand. Tilstanden påvirker vores indre oplevelse. F.eks. Hvis man er i dårligt humør påvirker man sin indre oplevelse til at blive dårligere så man kan blive i endnu mere dårligt humør – det kan ofte virke som en selvforstærkende effekt. Fysiologi Vores tilstand påvirker vores Fysiologi. Hvis vores tilstand er at være nervøs, så vil fysiologien blive påvirket til at vi får klamme hænder og dirrende stemme osv. Fysiologien påvirker også vores tilstand Vores Tilstand (Indre oplevelse samt Fysiologi) giver sig udtryk i en reaktion. Vi har alle oplevet en eller anden person reagerer på en måde hvor man siger ”hvad skete der her” – Det er fordi vi ikke har samme model af verden og derfor ikke kan forstå den reaktion der kommer fra personen. Hvorfor skal vi kende til Kommunikations modellen ? Som coach. Det er vigtigt at vi kender til denne model – så vi kan forhindre at blande vores egen model af verden ind i coaching forløbet ! - Det er ikke nemt. Fortrænge sin egen model af verden til fordel for den model af verden som den vi coacher har. Det er også en god model til at forstå hvorledes vi opfatter ting, og finde ud hvorfor vi gør som vi gør. Den vi coacher. Når vi laver coaching – er det faktisk filteret vi ændre på ! – Det er personen måde at se på verden som han/hun ved vores hjælp bearbejder. Derved opnås en anden indre oplevelse = bedre resultater. Øvelse : Pege mod Nord Evt. Tivoli. Fysiologi

11 Forskellige opfattelser
Bjørnetjeneste Lemfældig Forfordelt

12 Filter : Model af Verden
Overbevisninger Værdier Erfaringer Filteret skaber betydning ved at : GUF Generalisering Udeladelser Forvrængninger Opsummering af filteret. Eksempel på model af verden : En smuk kvinde er : For sin elsker : en gudinde For en munk : en distrahering For en myg : et måltid. Foredrag med Daniel Goleman ”Destruktive følelser” Forsøg med 2 personer. over for hinanden – udfyld skema.

13 Fælles opgave FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STYDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF MANY YEARS.

14 Din kommunikation Du siger ikke det, du siger
Du siger det, der bliver hørt Du skriver ikke det, du skriver Du skriver det, der bliver læst Du viser ikke det, du viser Du viser det, der bliver set Du gør ikke det, du gør Du gør det, der bliver oplevet

15 Noget om opfattelser Hvad vi kan se, høre og sanse Andres vurdering
Du ved Du ved ikke Hvad vi kan se, høre og sanse Andres vurdering af din adfærd Andre ved Det ukendte,dialog, forståelse og personlighed Andre ved det ikke Dine hensigter

16 Mit gæt om dig! Den avis du holder, er…… Når du rejser, vil du helst…… Foretrukne middagsret er….. Din foretrukne TV-udsendelse er…. På arbejdet er du mest udadvendt/indadvendt?

17 Lær at kommunikere autoritet uden at være autoritær
Forventningsafstemning Fortæl mig, hvad du forventer af mig Giv mig mulighed for at udføre det Giv først instruktion, derefter trænende og herefter støttende adfærd og til slut delegerende adfærd Bedøm og beløn mig herefter retfærdigt

18 Tilpasning til forskellige generationer

19 Tilpasning til forskellige generationer

20 10 gode råd til dig som leder
Stil flere spørgsmål end du giver svar Vær ikke forudfattet Neutral ikke dømmende Vær åben Bed om det, du gerne vil have Betragt andre som voksne mennesker, der kan svare klart Giv fuldstændige meddelelser ikke bare halve Spørg mindre - ”hvorfor” – mere ”hvordan?” og ”hvad?” Vær udholdende Spørg en ekstra gang Vær aktivt lyttende Vær nysgerrig Lad være med at antage noget, spørg ind!

21 Tak for i dag


Download ppt "Velkommen Ledelse og kommunikation ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google