Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen."— Præsentationens transcript:

1 E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen

2 E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventninger  Hvem er vi? o Efterskolekultur blandet med o gamle dyder o Fagligt dygtigere. o Arbejdsglæde ved klare og realistiske mål. o Selvværd gennem konkrete resultater. o Klare, enkle rammer - hensyn til det individuelle o Glæde og overskud, samt ro, rum og tid o Fælles oplevelser o Yde passende modstand styret af omsorg.

3 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Faglig udvikling & Personlig udvikling  Trivsel o ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventninger

4 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Faglig udvikling  Mellem over- og under stimulation  Læring mest effektiv når den bygger på styrker  Læring mest effektiv når det er en nydelse, meningsgivende (”selvstyring”)  Mest ansvarlig ved at skabe egen situation (vil godt)  Flow ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

5 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Mål Mål  Realistiske  meningsgivende  betydning  attraktive  Fordele + fordelenes fordel ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

6 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Mål og motivation Mål Specifikt Aktivitet Hvornår, hvordan Motivation Lyst Følelse Fordel Fordeles fordel ½ maraton under 90 min Evt Copenhagen M. Vægt 73 kg Tirsdag aften Lang tur Høj Ingen modstand Nemt (vil gerne) Flow - fordybelse Opnå Glæde Tilfredshed Lykke / Glæde Belønningsstoffer Stressreducerende Ser andre problemer i lysere skær (det nok skal gå  ) Onsdag morgen Kort tur Lav Megen modstand Kræver modstandskraft Vilje og pres (skal) Undgå Frustration (undvige adfærd og nederlag) ” En røffel  ” Vigtigt: Små delmål samt at acceptere tilbagefald (når det ikke lykkes)

7 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Personlig udvikling  Mennesker tænker og tænker over det de tænker  Piger, drenge  Håndterer modgang, (indre) krav og valg  Et godt liv – Opnå/undgå - Undvige adfærd, indsats  Prioriterer, beslutte  Selvværd, Selvtillid ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

8 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Trivsel  Tryghed, anerkendelse og dialog  Tilknytning og kontakt (psykisk og fysisk)  Set, hørt og respekteret  Tydelige rammer – enkelhed og ro  Venner og kærester  Individuelle krav  Vi er ikke perfekte, men vi gør os umage Positiv psykologi  Der er intet galt ved mennesket som ikke kan kureres ved det der er godt ved mennesket  Fremme styrker ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

9 E g e s k o l e n E g e s k o l e n  GENERELLE TRÆK VED:  SAMFUNDET  FAMILIEN,  NUTIDENS UNGE ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

10 E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL PÆDAGOGIK Tro på konflikter kan give udvikling - skabelse af et læringsmiljø som præges af åbenhed, ærlighed, disciplin, nærhed og tillid Mulighed for ro og fordybelse Skabe vinder(elev) /vinder(forældre) /vinder(lærer) situationer Ny organisering (ikke en lærer, en klasse, et rum, en time) Fokus på fremtid frem for fortid – energien/tid lægges i løsningstiltag (handling) frem for i beskrivelser af ”problemerne ” (tanker, følelser) – de ændrede handlinger vil i stedet føre til nye tanker og følelser Krav / udfordringer skal række mod næste udviklingszone / realistiske krav. Behov for differentiering, individuelle hensyn, elevinddragelse samt opfølgning og respons  Klassen er ikke længere det naturlige omdrejningspunkt. KRAV TIL PÆDAGOGIK Tro på konflikter kan give udvikling - skabelse af et læringsmiljø som præges af åbenhed, ærlighed, disciplin, nærhed og tillid Mulighed for ro og fordybelse Skabe vinder(elev) /vinder(forældre) /vinder(lærer) situationer Ny organisering (ikke en lærer, en klasse, et rum, en time) Fokus på fremtid frem for fortid – energien/tid lægges i løsningstiltag (handling) frem for i beskrivelser af ”problemerne ” (tanker, følelser) – de ændrede handlinger vil i stedet føre til nye tanker og følelser Krav / udfordringer skal række mod næste udviklingszone / realistiske krav. Behov for differentiering, individuelle hensyn, elevinddragelse samt opfølgning og respons  Klassen er ikke længere det naturlige omdrejningspunkt. ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

11 E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL LEDELSEN Viden om / tæt på dagligdagen Sparring med lærerne om undervisning m. m Sikrer arbejdsbetingelser (ro. rum, tid, tillid og tryghed). Medarbejderens personlige potentiale medtænkes i udviklingen. Skabe klarhed omkring fælles mål. Medarbejderne har klare billeder af den skole, de skal identificere sig med. Der opbygges offentlige og fælles visioner for skolens udvikling. Turde gå forrest eller bagerst. ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

12 E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL ELEVERNE  Åbenhed, ærlighed, ville dialog  Tilvalg og disciplin  Frihed og ansvar – rettigheder og pligter  Arbejde med egen rolle og arbejdsvaner  Stille krav og mål for egen læring. (aktiv medspiller)  Opfatte voksne som medspillere  Ikke sammenligne sig selv med andre, men med sig selv  Accept af uenighed kan føre til noget positivt ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

13 E g e s k o l e n E g e s k o l e n KRAV TIL FORÆLDRE  Tillid, krav, opfølgning, involvering i eget barn og dets skolegang og pligter i hjemmet nødvendig  Åben og ærlig kontakt med skolen og tillid til denne.  Tro på problemer kan løses gennem dialog.  Undgå alliancer med barn eller lærere ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag

14 E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/ISkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerFag Forventninger Det er frivilligt at gå i 10. klasse. Når du tilmelder dig 10. klasse er du selv med til at sammensætte din undervisning ud fra dine behov og interesser. Som elev har du frihed under ansvar. Skolen bliver kun et rart sted, hvis du involverer dig og yder dit bidrag ved f.eks. at være medarrangør af elevfester, idrætsstævner og kulturelle arrangementer eller andet, hvor du i samarbejde med dine kammerater kan gøre skolen til et levende, attraktivt og rart værested. Som elev har du frihed under ansvar. Skolen bliver kun et rart sted, hvis du involverer dig og yder dit bidrag ved f.eks. at være medarrangør af elevfester, idrætsstævner og kulturelle arrangementer eller andet, hvor du i samarbejde med dine kammerater kan gøre skolen til et levende, attraktivt og rart værested. Visse rammer og værdier er indiskutable. Vi tolererer ikke mobning, selvbestaltet flekstid, manglende forberedelse eller andre demotiverende forhold. Visse rammer og værdier er indiskutable. Vi tolererer ikke mobning, selvbestaltet flekstid, manglende forberedelse eller andre demotiverende forhold. Du skal være glad for at komme i skole, og du skal sørge for at andre også kan være glade.

15 E g e s k o l e n E g e s k o l e n Vi glæder os til at se Jer igen  Husk at følge med på vores Hjemmeside Vi glæder os til at se Jer igen  Husk at følge med på vores Hjemmeside ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventninger


Download ppt "E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google