Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning Rammen er 4 gange med kort intro og dernæst løb med øvelser. 4 forskellige temaer: Løber; kend.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning Rammen er 4 gange med kort intro og dernæst løb med øvelser. 4 forskellige temaer: Løber; kend."— Præsentationens transcript:

1 En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning Rammen er 4 gange med kort intro og dernæst løb med øvelser. 4 forskellige temaer: Løber; kend dig selv, målsætning, motivation og visualisering Generelt og specifikt i dag

2 Mentaltræningen for idag • Hvem kan bruge mentaltræning? • Hvad træner man egentlig? • Hvorfor skulle man bruge det? • Hvordan griber man det an?

3 Hvem er mentaltræningen for? • Alle: motionisten såvel som eliten, begynder såvel som rutinerede. • Fx kan en begynder med fordel sætte sig motivationsfremmende mål for sin opstartsfase, hvor man synes det er hårdt at komme i gang. Man kan fx aftale et belønningssystem med sig selv • Eller en rutineret løber kan bruge målsætninger og visualiseringer til at koncentrere sin mentale energi på at skabe fokus på et afgrænset mål.

4 Hvad er mentaltræning og hvad er det der kan trænes? • Mentaltræning er noget du allerede gør i din dagligdag • Fx evnen til at forestille sig, forberede og planlægge sine fremtidige handlinger på fx arbejdet • Evnen til at koncentrere sig i længere tid om et igangværende løb og samtidig lukke alt andet ude af sindet, fx træthed eller opgivenhed • Evnen til at finde den rette motivation og spændingsniveau frem i forhold til den opgave der skal løses • Mere personlige evner i forhold til at fokusere på det positive og det der lykkes frem for det negative, fejlene og manglerne

5 Hvorfor udforske og træne det mentale • Mentaltræning kan give jer nye erfaringer som løber og skabe større forståelse for hvad der fx fremmer og hæmmer jeres præstation. • Mentaltræning kan hjælpe til at få mere kreativitet og glæde ind i sin træning fordi man bliver istand til at bryde med gamle mønstre som står i vejen for udvikling • Fordi mentaltræning er et redskab til at få maximalt udbytte af de fysiske ressourcer man er i besiddelse af. • Motivation ( hoppe højt med den rette belønning) • Klart fokus/mål (cykeleksperimentet)

6 Hvordan hænger det mentale sammen med det fysiske? • Alt hvad der foregår i hovedet af præstationsfremmende og præstationshæmmende mentale processer virker i direkte samspil med kroppen • Fx Negative tanker giver negative kropslige reaktioner i form af negative følelser og springende koncentration eller uklare mål giver fx stres og nervøsitet hvilket hæmmer præstationen

7 Dine tanker og mentale billeder skaber forandringer i din hjerne som igen skaber forandringer i din krop Tænk fx på noget der gør dig stresset som arb. eller en konkurrence og mærk efter. Tanken skaber kropsforandringer med det samme.

8 Målet med mentaltræning er derfor • At blive bedre til at styre vores tanker og mentale billeder, så de fremmer vores præstation • At blive klogere på det der motiverer os

9 Hvordan kommer man igang • Man starter med at gå på opdagelse i sine mentale processer, ved at lære sit eget mentale liv bedre at kende • De mentale processer kan identificeres hvis vi kigger ind i os selv og leder efter dem, ved hjælp af spørgsmål • Man bliver sin egen coach og spørger sig selv løbende: hvorfor gør du det på denne måde, hvad vil du gerne opnå med det osv. En god coach sætter tanker i gang hos den der coaches

10 Hvordan ser det mentale liv ud/hvad skal man kigge efter? • Det mentale liv viser sig på indersiden fx som vaner og bestemte måder at forholde sig til sig selv og andre på, i form af indre dialoger, tankemønstre og tanke billeder. • Fx jeg er god på de korte distancer, jeg bliver altid skadet op til en vigtig konkurrence, bare jeg ikke ser dum ud når jeg løber. Jeg vil være hurtigere end Ejner, jeg er i tvivl om jeg kan udvikle mit løb, jeg er blevet for gammel, jeg er for ny til at stille op, jeg skal træne mere, min form er ikke god nok, jeg elsker de lige strækninger osv.

11 • På ydersiden viser sig adfærdsmæssigt som rutineprægede måder at håndtere nye udfordringer på i fx løbet. • Eller I den måde man vælger at efterrationalisere på omkring et overstået løb og finde på forklaringer til omgivelserne, der kan legitimere ens præstation.

12 Lær dig selv at kende som løber • Gå sammen med andre og vær hinandens coach og få hjælp til at gå på opdagelse i de motiverende og begrænsende forestillinger og tanker/billeder i har af jer selv som løber • Find frem til jeres indre mentale vaner og spørg jer selv om de støtter jer i at nå jeres drømme og mål • Gør det ved hjælp af følgende spørgsmål

13 Spørgsmål til turen • Hvorfor løber du egentlig? Og hvad vil du gerne opnå med det? Hvad påvirkede dig til at starte? Hvad synes du er det bedste ved at løbe, hvad er det værste? • Hvad er dine styrkesider som løber (nævn tre ting), hvad vil du gerne blive bedre til(nævn tre ting) • Hvad øger din motivation for at løbe (nævn tre ting og hvad hæmmer din motivation?(nævn tre ting)

14 Spørgsmål efter turen/opsamling • Hvad har du lært om dig selv i dag? • Hvilke mentale vaner vil du forandre fra i dag • Hvilke nye ideer vil du lade din løbetræning inspirere af • Skriv de vigtigste ting ned.


Download ppt "En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning Rammen er 4 gange med kort intro og dernæst løb med øvelser. 4 forskellige temaer: Løber; kend."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google