Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop om evaluering 19. januar 2012. FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop om evaluering 19. januar 2012. FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,"— Præsentationens transcript:

1 Workshop om evaluering 19. januar 2012

2 FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene, men kan bruges bredere i faglig udvikling Ét længere oplæg, derefter korte oplæg og arbejde med egne evalueringer

3 9.15 Introduktion Formål med workshoppen, program 9.30 Kortfattet oplæg om teori Hvad er evaluering / definition Brug af evaluering til læring Introduktion til centrale begreber i evaluering 10.10Pause 10.15 Krav til evaluering i akkrediteringsstandarderne Kort gennemgang af kravene for henholdsvis væresteder og boenheder Kobling af krav til evalueringsbegreber 10.30 Udarbejdelse af en evalueringsplan Målgruppe/evaluand Hensigt/formål, systematik/metode, læringsperspektiv Eget arbejde Introduktion til årshjul 12.00 Frokost 12.45 Gennemførelse af evaluering Indhold / hvad vil vi vide noget om – indikatorer Metode – redskaber til dataindsamling Forhold omkring selve dataindsamling Eksempel i plenum og arbejde med egne redskaber 14.15Kaffe 14.30 Læring og opfølgning Forberedelse af data til analyse og læring Læringsspørgsmål Anledninger til læring – hvordan f.eks. bruge personalemødet til refleksion og læring Fra læring til handling 15.15 Status Overblik over, hvor hver enkelt enhed er og hvad de skal gå hjem og lave 15.30 Slut

4 Definition evaluering – ét bud (og vi vil gerne at det tænkes læringsorienteret): Evaluering er en systematisk retrospektiv vurdering af gennemførelse, præstation og udfald af offentlig virksomhed som tiltænkes at spille en rolle i praktiske handlingssituationer

5 Fire centrale begreber: Evaluand/genstandsfelt - hvad er det, der skal evalueres Metode – hvordan skal vi samle data og evaluere Værdier – hvad skal vi vurdere data i forhold til Anvendelse – hvad skal vi bruge det til

6 Hvad skal evalueres? Genstandsfelt Produktionsproces: Input – proces – output – outcome - impact Efterlevelse og/eller Opfyldelse Eks. Brugerinddragelse, udviklingsplaner, kompetencevalueringen, samarbejdspartnere

7 Metode – hvordan evaluere Kvantitative og kvalitative data Kvantitative og kvalitative databehandlingsmetoder Eks. Antal brugere, tilfredshed, livskvalitet, social mestring Eks. Spørgeskema, statistikker, tælleark, videooptagelse

8 Metode handler også om… - hvem har viden om dette / hvor kan vi finde data - selve dataindsamlingsredskabet - hvem skal gøre det - hvad skal vi gøre med det bagefter jf. evalueringsplan og evalueringens faser

9 Værdier – hvad skal vi evaluere i forhold til Vurdering – i forhold til ….. Mål, succeskriterier, værdier, formulerede krav, hvad er ”godt nok”, hvor langt er vi kommet?

10 Anvendelse – hvad skal det bruges til? Eks. Tilpasning af kompetencer, justering af indsats, justering af metode, synliggørelse ift omverden, tilpasning af målgruppe

11 Faldgruber - glemmer sammenhæng mellem de fire elementer - man glemmer at tænke evaluering fra starten

12 Overblik over evalueringskrav BotilbudVæresteder Faglig kvalitet3: Udviklingsplaner3: Mødet – det sociale samspil Brugeroplevet kvalitet6: Inddragelse af beboere 7: Pårørende og netværk 8: Samarbejdspartnere 4: Brugerinddragelse Organisatorisk kvalitet10: Kompetencer

13 Øvelse InputProcesOutputOutcomeImpact Udviklingspl aner Inddragelse af beboere Pårørende og netværk Samarbejds partnere Kompetenc er Mødet Inddragelse af brugere

14 EVALUERINGSPLAN Hensigt Metode Systematik Læringsperspektiv Evalueringens faser – før, under, efter

15 Årshjul – planlægning af hvornår fokus på hvad evalueringsmæssigt (og i øvrigt)

16 Fra spørgsmål til dataindsamling - INDIKATORER Hvad vil vi gerne vide noget om? Hvad står der egentlig i akkrediteringskriteriet at vi skal ville vide noget om? Hvilke spørgsmål skal besvares for at kunne sige noget om det – og for at kunne handle på det? Eks. Oplevelse af brugerinddragelse, samarbejdet med samarbejdspartnere

17 Forberedelse er vigtigt – når indikatorer og spørgsmål er indkredset er dataindsamlingsredskabet (næsten) lavet. Brug god tid på den forberedelse.

18 Det konkrete redskab Spørgeskemaet Interviewguiden – struktur Tjekliste/-ark/registreringsskema Dagbog/logbog

19 Fra data til læring og handling Forberedelse af data til læring; kategorisering, tabeller, kryds Læringsspørgsmål Anledninger til læring; handlingsrum og refleksionsrum – p-møde At tage konsekvensen – hvad gør vi så?

20 Læringsspørgsmål 1: Hvad ser du? 2: Hvordan forstår og forklarer du det, du ser? 3: Hvad vil du bruge det til?

21


Download ppt "Workshop om evaluering 19. januar 2012. FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google