Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d. 14.11. 2011 Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d. 14.11. 2011 Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)"— Præsentationens transcript:

1 Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d. 14.11. 2011 Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)

2 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Min faglige profil og interesser Vidensteori Kultur- og samfundsteori Kultursociologi – herunder kulturpolitik, planlægning, institutionsdannelse Dannelsesteori Formidlingsteori- og praksis Design af kulturelle læreprocesser Biblioteksvidenskab Bibliotekshistorie

3 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Appetizer  Hvordan faciliterer det offentlige viden, videndeling og læreprocesser på såvel individ som organisationsniveau, når der tales om livet i byernes kulturelle processer.  Hvad er ”Experience City”, ”Fun City” og den gode byformation, der skal modsvare de fordringer individet og socialgrupper stiller til videns- og oplevelsesrammer for ”at gide byen” og virke digitalt og fysisk i denne som kulturelle bidragsydere i de mangfoldige kulturelle processer.  Hvordan iscenesætter, designer og planlægger man en videns- og oplevelsesby?  Hvordan skaber man en innovativ og kreativ by?  Og hvordan skal og kan biblioteket og andre kulturinstitutioner virke i sådanne rammer.

4 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningselementer  Nyere kultur-, byteoretiske og kultursociologiske teoridannelser i Cultural Studies traditionen.  Kulturpolitiske teoridannelser og kulturpolitisk praksis på national, regional, lokal og institutionel niveau  Byplanlægning og Cultural Planning  Arena-, institutions- og performanceanalyse og evaluering  Kulturteoretiske og kultursociologiske teorier i kultur- og biblioteks design og planlægning  Case- analyser og organisatorisk læring  Formidlingsanalyse

5 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Undervisningsdidaktik  Tematisk organiseret u-plan med opsamlende workshops (2-3 klynger) relateret til enten studenterprojekter, eller konkrete institutions- og begivenhedsanalyser  Projekttematisering og -valg “fra start” : Undervisningen forsøger at samspille med jeres konkrete projektinteresser.  Eventuel valg af fælles projektramme ? F.eks. “Aalborg som Experience City”, hvor du/I har selvvalgt fokuseret fordybelse f.eks. på bydesign/planlægning, kulturplanlægning, institutionsanalyse, begivenhedsanalyse, (ny)design af specifikke kulturelle læreprocesser, formidlingsværktøjer m.v.  Altså en blanding af holdundervisning, institutionsbesøg, workshops, vejledning og projektarbejde

6 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Eksamensformen  Projektopgave med mundtlig fremlæggelse bedømt efter 7 trinsskalaen med læringsmålene:  have viden om samt kunne forstå og diskutere anvendte teorier og metoder  kunne forstå videnskabsteoretiske positioner med betydning for de anvendte teorier og metoder  kunne identificere og formulere en selvvalgt relevant problemstilling indenfor temakursets emne  kunne anvende teorier og metoder reflekteret i tilknytning til den selvvalgte problemstilling  kunne analysere, diskutere og formidle den valgte problemstilling på en konsistent og sammenhængende måde  kunne demonstrere faglig fordybelse ud fra en kritisk, teoretisk samt analytisk diskuterende og reflekterende tilgang  kunne reflektere over videnskabsteoretiske og metodologiske aspekter med relation til den valgte problemstilling

7 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Projekteksempler  Analyse af kulturpolitikken i Aalborg: er den for alle?  Hvad kan Aalborgbibliotekerne lære af festivallen om indretningsdesign?  Hvordan kan kunsten (teatret) integreres i byrummet eksemplificeret ved Metropolis?  Kunsten i byrummet og samspillet med byen.  Hvordan kan Aalborgbibliotekerne nydesigne facade og indgangsparti, så biblioteket appellerer til ny brug og nye brugere?  Hvordan kan et tema præsenteres i både det fysiske og digitale biblioteksrum, så det skaber brugeroffentlighed?  Ekspressiv kulturformidling: hvordan gør man lige det?  Et nyt studiebibliotek i samspil med byen og på tværs af bibliotekstyper.

8 Studievejledningen ۰ Det Informationsvidenskabelige Akademi. Spørgsmål? I er velkomne til at spørge løs på jgr@iva.dk eller ringe 9877 3046, eller fange mig på gangen/kontoretjgr@iva.dk


Download ppt "Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d. 14.11. 2011 Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google