Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afErnst Lorenzen Redigeret for ca. et år siden
1
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Flakkebjerg,
2
Det mediepædagogiske projekt
Undervisningens medialisering: mediepædagogisk optik og didaktisk platform Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler
3
Undervisningens medialisering
Mediepædagogisk optik: (Medie)kultur, (medie)undervisning og undervisningsmedier/ressourcer Didaktisk platform: Almen-, fag- og mediedidaktik
4
Ny didaktisk platform FRA: et snævert didaktikbegreb (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb (med en fokus på) undervisning og læreprocesser
5
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
6
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
7
Mediepædagogiskpraksis
Udfordringen Lærer Elev Mediekultur Mediepædagogiskpraksis Didaktisk design Uformelle læringskompetencer Undervisning
8
Fremtidige læringsscenarier
Nyt udsigtspunkt: en bred mediebaseret kulturforståelse Ny begrebsbrug: Fra it og digitalisering til digitale medier og medialisering Nye læringsscenarier: Nye læringsrum og læringsformer; på tværs af tid, sted og rum Fra digitale medier som rammer til digitale medier som vinduer Fra læremidler til ressourcer Fra roller til positioner Blandede læringsformer: fysiske og virtuelle, synkrone og asynkrone
9
Fokus I: Læringsrum og læringsformer?
Fysiske og virtuelle læringsrum Synkrone og asynkrone tilstedeværelsesformer Blandede læringsformer
10
Fokus II: Roller og relationer?
Lærer- og elevroller Positioner i undervisningen Undervisning og vejledning
11
Fokus III: Ressourcer og læremidler?
Læremidler: analoge og digitale læremidler Ressourcer: ikke-didaktiserede og didaktiserede Brugergenerede ressourcer
12
SPØRGSMÅL (I) Hvordan skal mediepædagogisk vejledning udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk vejledning organiseres (tid, sted og rum) ?
13
Spørgsmål (II) Hvorledes udvikles og tilrettelægges blandede vejledningsformer der både rummer fysiske og virtuelle tilstedeværelsesformer – såvel synkront som asynkront? Hvad er de forskellige tilstedeværelsesformers styrker og svagheder i relation til videndeling og kommunikation?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.