Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis"— Præsentationens transcript:

1 Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Flakkebjerg,

2 Det mediepædagogiske projekt
Undervisningens medialisering: mediepædagogisk optik og didaktisk platform Multimodal læring og didaktisk design: Fokus på semiotiske ressourcer; tegnsystemer samt analoge og digitale medier Det mediepædagogisk håndværk Ressourcer og læremidler

3 Undervisningens medialisering
Mediepædagogisk optik: (Medie)kultur, (medie)undervisning og undervisningsmedier/ressourcer Didaktisk platform: Almen-, fag- og mediedidaktik

4 Ny didaktisk platform FRA: et snævert didaktikbegreb  (med en fokus på) mål og midler TIL : et udvidet didaktikbegreb  (med en fokus på) undervisning og læreprocesser

5 MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog

6 Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik

7 Mediepædagogiskpraksis
Udfordringen Lærer Elev Mediekultur Mediepædagogiskpraksis Didaktisk design Uformelle læringskompetencer Undervisning

8 Fremtidige læringsscenarier
Nyt udsigtspunkt: en bred mediebaseret kulturforståelse Ny begrebsbrug: Fra it og digitalisering til digitale medier og medialisering Nye læringsscenarier: Nye læringsrum og læringsformer; på tværs af tid, sted og rum Fra digitale medier som rammer til digitale medier som vinduer Fra læremidler til ressourcer Fra roller til positioner Blandede læringsformer: fysiske og virtuelle, synkrone og asynkrone

9 Fokus I: Læringsrum og læringsformer?
Fysiske og virtuelle læringsrum Synkrone og asynkrone tilstedeværelsesformer Blandede læringsformer

10 ‍ Fokus II: Roller og relationer?
Lærer- og elevroller Positioner i undervisningen Undervisning og vejledning

11 ‍Fokus III: Ressourcer og læremidler?
Læremidler: analoge og digitale læremidler Ressourcer: ikke-didaktiserede og didaktiserede Brugergenerede ressourcer

12 SPØRGSMÅL (I) Hvordan skal mediepædagogisk vejledning udvikles (kultur, medier og læring) ? Hvordan skal mediepædagogisk vejledning organiseres (tid, sted og rum) ?

13 Spørgsmål (II) Hvorledes udvikles og tilrettelægges blandede vejledningsformer der både rummer fysiske og virtuelle tilstedeværelsesformer – såvel synkront som asynkront? Hvad er de forskellige tilstedeværelsesformers styrker og svagheder i relation til videndeling og kommunikation?


Download ppt "Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google