Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDavid Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin
4
Matematiklæring, tal og algebra Kort beskrivelse af modulet: Kernen i modulet er elevers udvikling af matematisk kompetence indenfor fagområdet tal og algebra på 4.-10. klassetrin. Denne kerne belyses i et samspil mellem et matematikdidaktisk perspektiv, et praksisperspektiv og et matematikfagligt perspektiv. I det matematikdidaktiske perspektiv lægges vægten på læring herunder sproget og dialogens betydning for indsigt og forståelse. Der indgår desuden folkeskolens målbestemmelser og læseplaner for faget matematik. I praksisperspektivet indgår den studerendes observation af elevers matematiske læring og på vurdering af læremidler til aldersgruppen. I praksisperspektivet lægges vægten på udformning af undervisnings- og læringsmål, modeller til planlægning af undervisning og vurdering af læremidler til aldersgruppen. Det matematikfaglige perspektiv omfatter både det matematiske emne, tal og algebra, og alsidige matematiske arbejds- og tænkemåder, med særligt fokus på kommunikations-, symbol- og formalismekompetence. I t indgår som en integreret del af arbejdet på modulet.
6
Matematikundervisning og geometri Kort beskrivelse af modulet: Kernen i modulet er elevers udvikling af matematisk kompetence indenfor fagområdet geometri på 4.- 10. klassetrin. Denne kerne belyses i et samspil mellem et matematikdidaktisk perspektiv, et praksisperspektiv og et matematikfagligt perspektiv. I det matematikdidaktiske perspektiv lægges vægten på forskellige tilgange til matematikundervisning i samspillet mellem elev, lærer og matematikfaget. I dette perspektiv indgår også elevers arbejde med matematikholdige tekster. I praksisperspektivet lægges vægten på undervisningsmetoder til matematikundervisningen på 4.-10. klassetrin. Heri indgår udformning af undervisnings- og læringsmål, planlægning af matematikundervisning, elevers kreative aktiviteter i og udenfor klassen. I praksisperspektivet lægges vægten på undervisningsmetoder. Heri indgår desuden elevers kreative aktivitetet i og udenfor klassen Det matematikfaglige perspektiv omfatter både de matematiske emner, plan- og rumgeometri, og alsidige matematiske arbejds- og tænkemåder, med særligt fokus på ræsonnements- og tankegangskompetence. I t indgår som en integreret del af arbejdet på modulet.
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.